انتشار این مقاله


بزرگ‌ترین سؤالات علم

جملگی در تباهی دست و پا می‌زنیم، ولی بعضی‌ها در بین‌مان، به دنبال ستاره‌ها هستند.

جملگی در تباهی دست و پا می‌زنیم، ولی بعضی‌ها در بین‌مان، به دنبال ستاره‌ها هستند.

اسکار وایلد

از زمانی که اولین انسان در یک شب زمستانی، در حالی که بقیه در سکوت قبلیه در خواب بودند، به فکر فرو رفته بود، ما تعمق درباره‌ی اسرار وجود را شروع کردیم. این نقطه‌های نورانی در آسمان چه می‌تواند باشد؟ حرکات شکم من از کجا می‌آید؟ حیات از کجا نشأت می‌گیرد؟ اصلاً حیات چیست؟ چگونه این وجود را از همه‌ی آسیب‌ها حفظ کنم؟

این سؤال‌ها فقط به ذهن انسان‌های عادی در گذر قرن‌ها خطور نکرده است، بلکه فیلسوفان و دانشمندان صاحبان اصلی آن‌ها هستند. در چند قرن اخیر، ما خیلی چیزها یاد گرفته‌ایم و این اتفاق باشکوه، درباره‌ی دنیاهای پیرامون و درون ما، شاید این گونه القا کند که چیزی برای اکتشاف نمانده است. ولی حقیقت این است که هر کشف جدید، فقط سؤالات ما را عمیق‌تر می‌کند. ما می‌دانیم ستاره‌ها چیستند، ولی سر توجیه حرکت آن‌ها دعوا داریم. ما می‌توانیم به هر گوشه‌ی جهان سرک بکشیم، ولی هر چقدر این کار را بیشتر انجام می‌دهیم، بیشتر به شناخت خودمان از آن شک می‌کنیم. ایده‌ی خوبی از نحوه‌ی عملکرد بدن داریم، ولی “ذهن”، خوب از دستمان در رفته است. ما می‌دانیم حیات به چه معناست، ولی اولین جرقه از کجا آمده است. از تصور این که توانایی ما برای دیدن اشیای ریز چقدر است، مخمان سوت می‌کشد، ولی هر چقدر بیشتر سعی می‌کنیم این ذرات را سفت بچسبیم، مثل ماهی از دستمان لیز می‌خورند و “شبح‌وار”، به ریشمان می‌خندند!


بیشتر بخوانید:


این گزارش ویژه با عنوان “بزرگ‌ترین سؤالات علم”، که هم در Scientific American و هم در Nature منتشر شده است، توسط Kavli Prize حمایت می‌شود. ویراستاران ساینتیفیک آمریکن و نیچر، مستقلاً این ویژه‌نامه را آماده کرده‌اند و مسئولیت محتوای آن را به عهده دارند. ما هم در سایت دکتر مجازی، مفتخریم هر چه سریع‌تر، ترجمه‌ای روان را از آن در اختیار شما قرار دهیم.

فضا-زمان چیست؟
ماده تاریک چیست؟
خودآگاهی چیست؟
حیات چگونه آغاز شد؟
محدودیت‌‌های ما در دستکاری طبیعت تا کجاست؟ (به‌زودی)
ما چقدر می‌توانیم بدانیم؟
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (2)
دیدگاهتان را بنویسید