انتشار این مقاله


ارتباط استروژن و پاسخ ایمنی سلول‌های T در بیماری‌های خودایمنی

دانشمندان یافته‌های جدیدی گزارش کردند که به دخالت رسپتور هورمون استروژن در بیماری‌های خودایمنی مرتبط می‌شود.

به دلیل پاره‌ای از اثرات استروژن بر ایمنی سلولی، احتمال بروز بیماری‌های خودایمنی در زنان بیشتر است. هورمون زنانه استروژن احتمالا سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گروهی از دانشمندان مرکز بیوتکنولوژی Turku و دانشگاه جورجیا، یافته‌های جدیدی گزارش کردند که به دخالت رسپتور هورمون استروژن در بیماری‌های خودایمنی مرتبط هستند.


مقاله مرتبط: استروژن‌درمانی می‌تواند از دیابت نوع دو پیش‌گیری کند


بروز بیماری‌های خودایمنی همچون MS، روماتوئید آرتریت و لوپوس در زنان نسبت به مردان بیشتر است. هورمون استروژنی که در بدن زنان ترشح می‌شود ممکن است موجب بیماری‌زایی این بیماری‌ها شود. یک گروه تحقیقاتی به رهبری Docent Zhi Chen، از مرکز بیوتکنولوژی و دانشگاه Turku، با محققان دانشگاه جورجیای آمریکا، برای بررسی مشکل طولانی‌مدت اثر هورمونی بر بیماری‌های خودایمنی، همکاری کردند.

هورمون استروژن عمل خود را بیشتر از طریق رسپتور استروژنی آلفا (ERα) بر روی سلول‌‌ها اعمال می‌کند. محققان Turku موش‌هایی که پروتئین ERα، بویژه در سلول‌های T، حذف شده بود، بوجود آوردند.

Docent Zhi Chen می‌گوید:

نقطه اعجاب آور مطالعه ما این است که در مدل موشی برای بیماری التهابی روده، انتقال سلول‌های T کمکی نابالغ از موش فاقد ERα، برخلاف انتقال از همتاهای آن‌ها، موجب ایجاد التهاب کولون نشد.

علاوه بر آن، با استفاده از روش تعیین توالی RNA در ترکیب با ازمایش‌ها در بدن زنده و در لوله‌ی آزمایش، ما متوجه شدیم که ERα جنبه‌های مختلف عملکرد سلول T، شامل فعال‌سازی، تکثیر و بقای سلول را تنظیم می‌کند.


مقاله مرتبط: اثرات مکمل جدید درمان با استروژن در MS


سلول‌های T تنظیمی گروهی از سلول‌های T است که به جلوگیری از بیماری‌های خودایمنی کمک می‌کند. محققان دریافتند که ERα عملکرد و تمایز سلول‌های T تنظیمی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید