انتشار این مقاله


زبان نارنجی

اینکه در آینه نگاه کنید و ببینید که رنگ زبان از صورتی یا قرمز به نارنجی تغییر کرده است ممکن است هشدار دهنده باشد.

اینکه در آینه نگاه کنید و ببینید که رنگ زبان از صورتی یا قرمز به نارنجی تغییر کرده است ممکن است هشدار دهنده باشد.

خوشبختانه علت زبان نارنجی معمولا چیزی است که فرد خورده است، مانند یک پرتقال، ژلاتین، آبنبات سخت، و یا نوع دیگری از مواد غذایی حاوی رنگ آمیزی مصنوعی.

با این حال، اگر شخصی به تازگی یکی از این غذاها را مصرف نکرده باشد، زبان نارنجی می تواند وضعیت پزشکی اولیه را نشان دهد.

علل

شرایط و عوامل زیر ممکن است زبان نارنجی را به وجود بیاورند:

۱. بهداشت ضعیف دهان و دندان

اگر فرد به طور منظم دندان و زبان خود را مسواک نزند، غذا وبقایای دیگر می‌توانند عامل آن باشند. اگر فرد دندان‌هایش را مسواک نزند، استفاده از تنباکو و نوشیدن قهوه و یا چای می‌تواند باعث شود که زبان نارنجی به نظر برسد. دهان خشک و یا کزواستوم می‌تواند رنگ نارنجی را نیز بوجود بیاورد. دهان خشک از برافروخته شدن باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. این می‌تواند منجر به فساد دهانی شود.

۲. عفونت دهانی

عفونت دهانی یا عفونت قارچی دهانی، زمانی رخ می‌دهد که بیش از حد کاندیدا روی زبان جمع می‌شود. این تجمع می‌تواند باعث شود که زبان زرد یا نارنجی شود. عفونت دهانی ، بر مردم همه سنین تاثیر می‌گذارد. با این حال، این امر به ویژه در افرادی شایع است که داروهای استروئیدی و یا تضعیف کننده سیستم ایمنی می‌کنند. نوزادان نیز در معرض تهوع دهانی قرار دارند، به خصوص اگرآنتی بیوتیک‌هایی را مصرف کنند که می تواند باکتری هایی را که در برابر رشد بیش از حد مخمر محافظت می کنند، بکشد. فساد دهانی می‌تواند ناخوشایند باشد و بر توانایی فرد برای خوردن و صحبت کردن تاثیر بگذارد. هر کسی که مظنون باشد که عفونت دهانی داشته باشند باید یک دکتر را ببینند.

۳. داروهای خاص

برخی داروها حاوی موادی هستند که می‌توانند به طور موقت زبان نارنجی را ایجاد کنند. یک نمونه rifampin است که پزشکان برای درمان سل تجویز می‌کنند.

سایر داروهایی که می‌توانند به یک زبان نارنجی ختم شوند عبارتند از :

  • آمیودرون
  • بلئومایسین
  • کلروکین
  • کلرپرومازین
  • doxorubicin
  • hydroxychloroquine
  • ماینوسایکلین
  • کینارکین
  • کینیدین

رنگ نارنجی بعد از مصرف دارو و نوشیدن چیزی یا مسواک زدن دندان‌ها، معمولا در عرض چند ساعت از بین می‌رود.

۴. بتاکاروتن

بتاکاروتن ترکیبی است که رنگ نارنجی خود را به هویج می‌دهد. خوردن غذاهایی که از این ماده غنی هستند می‌توانند باعث تغییر رنگ پوست و زبان شوند. پزشکان این وضعیت را carotenemia می‌نامند. Carotenemia اغلب در نوزادان و کودکان خردسال شایع است که اغلب هویج خرد شده می‌خورند. Carotenemia بی‌ضرر است، اما ممکن است مانند یرقان باشد، شرایطی که باعث می‌شود پوست زرد شود. با این حال، سفیدی چشم‌ها نیزدر فرد مبتلا به یرقان سفید نیز زرد خواهد شد، در حالی که این امر معمولا در مردم با carotenemia صادق نیست. غذاهایی که حاوی مقادیر بالایی از carotene بتا هستند شامل:

  • هویج
  • سیب‌زمینی‌های شیرین
  • کدوتنبل
  • انبه

درمان برای carotenemia به این سادگی است که فرد مقدار کمتری ازاین غذاها را بخورد. ممکن است چند هفته یا ماه‌ها طول بکشد تا پوست و زبان به یک رنگ نرمال باز گردند.

درمان

اگر بهداشت دهان ضعیف باعث ایجاد یک زبان نارنجی شود، فرد باید گام‌هایی را برای بهبود روال بردارد. این مورد باید شامل مسواک زدن دو بار در روز باشد.

هم چنین فرد ممکن است بخواهد از یک اسکرپر استفاده کند که می‌تواند باکتری اضافی و انباشته شدن ذرات را از بین ببرد. رفتن به دندان‌پزشکی هر سال دو بار می‌تواند کمک کند.

برای فساد دهانی، پزشکان می‌توانند یک ترکیب مایع حاوی نیستاتین، دیفن‌هیدرامین، لییدوکائین و تریامسینولون تجویز کنند. این ترکیب می‌تواند به عنوان یک حالت عادی به کار رود: چرخاندن در دهان، غرغره کردن، و تف کردن . این کار را دو تا سه بار در روز انجام دهید تا عفونت از بین برود. اگر درمان مایع بی‌اثر باشد، فرد ممکن است نیاز به داشتن قرص‌های ضد قارچی داشته باشد.

رنگ‌های دیگر

در زیر چندین عارضه وجود دارد که می‌تواند باعث تغییر زبان شود:

  • زبان سیاه: می‌تواند ناشی از تجمع سلول‌های مرده پوست باشد و زبان نیز ممکن است پرمو باشد. در حالی که شرایط مضر نیست و می‌تواند با مسواک زدن و تمیز کاری حل شود، ظاهر ممکن است هشدار دهنده باشد. همچنین داروهایی که حاوی بیسموت هستند نیز می‌توانند زبان را سیاه کنند.
  • زبان قرمز روشن: این می‌تواند حضور تب ارغوانی یا بیماری کاوازاکی بویژه در کودکی را نشان دهد. هم چنین ممکن است ناشی از یا التهاب زبان باشد که به عنوان glossitis شناخته می‌شود.
  • وصله‌های سفید روی زبان: این وصله‌ها نشانه دیگری از thrush شفاهی هستند. آن‌ها همچنین می‌توانند leukoplakia، dehydration، تب یا سیفیلیس را نشان دهند.
  • زبان زرد: زبان زرد می تواند نشانه ای از یرقان باشد، وضعیتی که وجود مقدار زیادی از بیلی روبین رنگدانه را در بدن ایجاد می کند.
امین موسوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید