انتشار این مقاله


آیا رسانه جمعی زندگی اجتماعی را از بین برده‌ است؟

شما ممکن است این بحث را که رسانه جمعی اجتماعی بودن شما را در زندگی واقعی کم می کند را شنیده‌باشید. ولی اگر این مقاله در توییتر شما ظاهر می‌شد – که شما آن را از طریق صفحه‌ی افرادی می دیدید که از صفحه‌ی شما جذابیت کمتری داشت- نیاز نیست نگران شوید؛ مطالعه‌ی جدید این […]

شما ممکن است این بحث را که رسانه جمعی اجتماعی بودن شما را در زندگی واقعی کم می کند را شنیده‌باشید. ولی اگر این مقاله در توییتر شما ظاهر می‌شد – که شما آن را از طریق صفحه‌ی افرادی می دیدید که از صفحه‌ی شما جذابیت کمتری داشت- نیاز نیست نگران شوید؛ مطالعه‌ی جدید این نگرانی ها را از بین می‌برد.

در حقیقت دو مطالعه وجود دارد که هر دوی آ‌ن‌ها توسط جفری هال پروفسور ارتباطات در دانشگاه کانس در لوورنس -که تئوری جابه جایی اجتماعی را- از بین می‌برد رهبری شده است.

تئوری جابه جایی اجتماعی بیان می‌کند هر چه قدر که شما زمان بیشتری را صرف رسانه اجتماعی کنید زمان کمتری دارید که در جهان واقعی با مردم در ارتباط باشید.


مقاله مرتبط: آیا رسانه‌های اجتماعی زندگی اجتماعی شما را خراب می‌کنند؟


این هم در ارتباط با استفاده‌ی منفعل از رسانه جمعی (مانند عدم حضور ذهن در یک مهمانی خانگی) و هم در ارتباط با واکنش فعالانه ( مانند زندگی کردن برای آن دایره‌های سبزی که کنار نام دوستان فیسبوکی شما ظاهر می‌شود) است.

تئوری جابه جایی اجتماعی بیان می‌کند که این کاهش ارتباطات شما را بدبخت می کند – یا به زبان علمی به کاهش سلامت شما می‌انجامد-.

بنابراین هال و تیمش این ایده را موردآزمایش قرار دادند و یافته های خود را در مجله Information, Communication & Society منتشر کردند.

دو مطالعه یک نتیجه

در مطالعه ۱ هال و دانشجویانش از داده های جمع‌آوری شده از مطالعه‌ی طولی جوانان آمریکایی بین ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ استفاده کردند.

آن‌ها تحقیق کردند تا بدانند آیا ارتباطی بین استفاده از رسانه جمعی و ارتباط اجتماعی مستقیم که با نام ارتباط در خانه، ارتباط میان دوستان، صحبت کردن با فرد با تلفن، یا شرکت کردن در فعالیت گروهی و فعالیت مذهبی مشخص می‌شود وجود دارند یا خیر.

همانطور که هال نوضیح می‌دهد آن‌ها ارتباط بین اصطلاح نسل X و سوالهایی در ارتباط با استفاده رسانه جمعی و تاثیرات فیس‌بوک بر سازگاری افراد را مورد آزمون قرار دادند و سازگارنده‌های اصلی نسل X بودند. او ادامه می‌دهد چیزی که جالب بود این بود که در طول زمان واقعی و سریع سازگاری با رسانه جمعی و تغییرات سریع استفاده از آن شما کاهش ارتباطات فرد را به طور ناگهانی احساس نمی‌کردید.

اگر تئوری جابه جایی اجتماعی درست باشد، مردم در نتیجه‌ی آن باید به میزان کمتر از تلفن همراه استفاده کنند. وضعیت اینگونه نیست.

در مطالعه ۲ تیم ۱۱۶ نفر را در مورد استفاده آن‌ها از رسانه جمعی و ارتباط مستقیم اجتماعی آن‌ها پنج بار در پنج روز مورد سوال قرار داد. اینجا نتایج مطالعه قبلی تایید شد.

استفاده‌کنندگان از رسانه جمعی جابه جایی اجتماعی را تجربه نکردند. هال توضیح می‌دهد: اگر آن‌ها در روز زودتر از رسانه جمعی استفاده می‌کردند، اینگونه نبود که تنهایی  به سراغ آن‌ها بیاید.

ردکردن یک افسانه‌ی پرادعا

هال گفته است که این اولین مطالعه برای مورد سوال قرار دادن تئوری جابه جایی اجتماعی نیست. با وجود تلاش‌ها برای رد آن افسانه‌‌ی اینکه هر چه قدر بیشتر از رسانه جمعی استفاده کنید زندگی واقعی کاهش می‌یابد همچنان وجود دارد.

من در تلاش هستم تا این عقیده را پس بزنم. او ادامه می‌دهد: این به این معنی نیست که استفاده‌ی زیاد از رسانه جمعی خوب است بلکه آن گونه که مردم هم فکر می‌کنند بد نیست.

به جای آن، آنچه هال مشکوک است که اتفاق بیفتد این است که رسانه جمعی فقط راه هایی مانند دادن اطلاعات به فرد از طریق روزنامه یا وب را نشان می‌دهد.

اما او اشاره می‌کند که این خود موضوعی برای مطالعه‌ی آینده است. امروزه، یافته‌های تیم به ما کمک می‌کند تا تئوری مشهور را با شک بیان کنیم.

 

فاطمه کرم نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید