انتشار این مقاله


ساپیوسکشوآل کیست؟ این اصطلاح به چه معنی است؟

اگر بخواهیم ساپیوسکشوآل را طور دیگری توصیف کنیم، می‌توانییم بگوییم این اصطلاح برای توصیف فردی استفاده می‌شود که فقط مجذوب افراد باهوش می‌شود.

تاکنون شنیده‌اید کسی خود را ساپیوسکشوآل (sapiosexual) معرفی کند؟ تاکنون از خود پرسیده‌اید ساپیوسکشوآل چیست؟ به خواندن مقاله حاضر ادامه دهید تا با آن آشنا شوید!

تعریف:

اصطلاح ساپیوسکشوآل در لغت‌نامه ویکی‌پدیا این چنین توضیح داده‌شده است: جذبه‌ی جنسی به فهم و هوش فردی. به بیان دیگر؛ یعنی فرد با دیدن میزان ذکاوت شخص تحریک شود. کسی ممکن است خوش قیافه باشد که برای جذب علاقه‌ی یک ساپیوسکشوآل کافی خواهد بود، اما به یکباره که همین شخص شروع به تعریف کردن میزان هوشش می‌کند زمانی است که فرد را بیشتر جذب می‌کند.

اگر بخواهیم ساپیوسکشوآل را طور دیگری توصیف کنیم، می‌توانییم بگوییم این اصطلاح برای توصیف فردی استفاده می‌شود که فقط مجذوب افراد باهوش می‌شود. ممکن است شما خوش قیافه‌ترین فرد حاضر در یک اتاق باشید، اما یک ساپیوسکشوآل درصورتی جذب شما خواهد شد که شما حرف درخشانی برای گفتن داشته‌ باشید.

اکنون اگر کسی از شما بپرسد ساپیوسکشوآل به چه معنی است، برایش جواب دارید! و اگر دریافت کتاب به عنوان هدیه به جای گل برایتان جذابیت بیشتری دارد، ممکن است خود شما نیز سلپیوسکشوآل باشید!

در برخی زبان‌ها برای این اصطلاح برخی لفظ‌ها وجود دراد، با این حال به نظر می‌رسد ساپیوسکشوآل اصطلاحی تقریباً بدیع است. اصطلاح ساپیوسکشوآل توسط یک کاربر LiveJournal در سال ۱۹۹۸ ابداع شد. آنچه که مشخص است این است که «sap» در لاتین معنی «درک» دارد.

جالب است بدانید که اگر صفحه ویکی‌پدیاییِ ساپیوسکشوآل را جستجو کنید، به صورت خودکار به سایت همسریابی هدایت خواهید شد!

به نظر می‌رسد که ویکی‌پدیا صفحه‌ای اختصاصی برای این اصطلاح ندارد که مؤید این حقیقت است که این اصطلاح جدید می‌باشد. یا شاید ویکی‌پدیا به سادگی تلاش می‌کند شما را نزدیک همنشین باهوشتان هدایت کند!


بیشتر بخوانید:


ساپیوفیل (sapiophile) درمقابل ساپیوسکشوآل

شاید اصطلاح «ساپیوفیل» را برای توصیف افرادی که جذب آدم‌های باهوش می‌شوند شنیده باشید و با خود فکر کرده باشید که: «تفاوت میان ساپیوفیل و ساپیوسکشوآل چیست؟»

این سوال پاسخی ندارد! چرا که ساپیوفیل اصطلاحی است که کمتر از ساپیوسکشوآل برای توصیف همین این افراد به کار می‌رود. هردو اصطلاح فرد را با یک معنی توصیف می‌کنند.

نشانه‌هایی که شما ممکن است ساپیوسکشوآل باشید

فکر می‌کنید ساپیوسکشوآل باشید ولی درمورد آن مطمئن نباشید؟ احتمالاً، اگر با دیدن افراد باهوش تحریک می‌شود شما نیز ساپیوسکشوآل هستید.

درصورتی که دلایل بیشتری می‌خواهید، اینجا خصوصیات بیشتری ذکر می‌کنیم که معمولاً حاکی از این هستند که شما ساپیوسکشوآل هستید.

با آشنایی بیشتر با کسی، بیشتر از او خوشتان می‌آید

تا به حال برایتان پیش آمده که با دیدن فردی در واقعیت یا در فیلم که همه به خاطر جذابیتش  عاشقش هستند جذب نشوید؟ اما بعد از دیدن رفتار و گفتار آنان فوراً جذابیتشان نزد شما بیشتر شود؟ این نشانه‌ای است که می‌تواند نشان دهنده‌ی این باشد که شما ساپیوسکشوآل هستید.

چون ساپیوسکشوآل‌ها بیشتر جذب ذهن افراد می‌شوند تا اینکه جذب ظاهرشان شوند. این موضوع به این معنی است که حتی اگر کسی از نظر فیزیکی جذاب باشد، فرد ساپیوسکشوآل تا زمانی که او را نشناسد جذبش نخواهد شد و هراندازه که بیشتر با او آشنا شود بیشتر جذبش می‌شود.

به سرعت عاشق نمی‌شوید

خوبی ساپیوسکشوآل بودن در این است که چون زود عاشق جذابت افراد نمی‌شوید، شانس این را پیدا می‌کنید که فرد را قبل از هر چیزی بادقت بررسی کنید.

ساپیوسکشوآل

این موضوع ممکن است غم‌انگیز یا ناامید کننده به نظر برسد اما فوق‌العاده است. این موضوع به شما این شانس را می‌دهد که قبل از اینکه عمیقاً عاشق کسی شوید به‌طوری که دست کشیدن از عشقتان برایتان دشوار باشد، به درستی او را بشناسید. و زمانی که می‌توانید در اوایل رابطه به طرف مقابل بگویید که کارها به درستی پیش نمی‌روند به‌جای این که بعد از این که طرف مقابل به حدی عاشقتان شود که شما که احساس یکسانی ندارید مجبور به خرد کردن قلبش به تکه‌های کوچک شوید، در نهایت این موضوع موجب پیشگیری از بسیاری از شکست‌های عشقی می‌شود.

ایده‌ی یک بحث هوشمند طولانی برایتان جذاب‌تر است

برخی مردم به‌جای خوردن یک لیوان شراب، با خوردن شکلات و یک لیوان چای یا قهوه‌ی داغ کیفور می‌شوند. دیگران به‌جای مراوده‌ی بی معنی [از نظر خودشان] داشتن یک بحث هوشمند را ترجیه می‌دهند.

البته افراد ساپیوسکشوآل زمانی که بجز تحریک فکری، تحریک فیزیکی نیز داشته باشند در رابطه شاد‌تر می‌شوند. این به این معنی نیست که گفته شود ساپیوسکشوآل ها زمانی که فرصت مناسب باشد در رابطه جنسی شرکت نمی‌کنند. اگر رابطه افراد را به وعده غذایی تشبیه کنیم، رابطه جنسی برای افراد ساپیوسکشوآل بیشتر به مانند هله هوله است، درصورتی که مکالمه های جذاب برای آن ها نقش غذای سالم را ایفا میکند. نقطه برد برای روابطی که بر رابطه جنسی خیالی تاکید دارند گفت و گو‌های عمیق است.

تفکرات افراد از اموالشان برایتان ارزش بیشتری دارند

مطمئناً، او ممکن است دارای بزرگترین و آخرین تکنولوژی و یا ماشین اسپورتی که توجه همه را جلب می‌کند باشد. ولی اگر قابلیت ادامه‌ی یک بحث هوشمندانانه با شما را نداشته باشد، هیچکدام از این دارایی‌ها برایتان معنی نخواهند داشت. قطعاً برای زمان کوتاهی خوب خواهند بود ولی در رابطه‌ به صورت بلند مدت دوام نمی‌آورید.

حتماً تا به حال شنیده‌اید که بگویند «پول همه چیز نیست»، و برای یک فرد ساپیوسکشوآل، درست‌تر از این عبارت را نمی‌توان به کار برد. درحالی که هم پول و هم گفتگوی جذاب می‌توانند رابطه‌ را تا مدت‌ها حفظ کنند، افراد ساپیوسکشوآل می‌توانند با شریک زندگی خود بیشتر در حالت تحریک فکری و ذهنی باقی بمانند نسبت به این که عواید دوستی با فردی ثرتمند را به دست آورند.

سرگرمی افراد ساپیوسکشوآل

در دنیای امروز و یا هر زمان دیگر، کیست که جذب ایده‌ی دوستی با فرد باهوش نشود؟ ولی چگونه می‌خواهید افراد باهوش را از افراد کامل و افرادی که زیاد هم باهوش نیستند تمییز دهید؟ اگر شما کسی را دوست دارید و به حدی باهم آشنایی دارید که آدرس ایمیل آن شخص را می‌دانید، می‌توانید با فرستادن مطالبی که برای به افراد ساپیوسکشوآل جذاب هستند نظرشان را جلب کنید. همچنین اگر با او شوخی و جوک هوشی هم به اشتراک بگذارید می‌توانید احساساتش را برانگیزید.

افراد ساپیوسکشوآل ممکن است از چیزهای ضایع که احمقانه به نظر برسند لذت ببرند، مثلاً از امتحان گرفتن و یا شرکت در چالش‌ها به عنوان سرگرمی لذت می‌برند. شما می‌توانید در آزمون‌های جمعی ساپیوسکشوآل مانند آزمون‌های Buzzfeed شرکت کنید تا بفهمید آیا واقعا ساپیوسکشوآل هستید یا نه. همچنین تعدادی تست نیمه اختصاصی نیز برای سنجش ساپیوسکشوآل بودن وجود دارند که توسط Loner Wolf – همان کاربر LiveJournal که اصطلاح ساپیوسکشوآل را برای اولین بار به کار برد – ساخته شده‌اند. در بین سوالات آزمون Loner Wolf تعدادی سوال وجود دارد که مردم با پاسخ به آنان می‌توانند بفهمند که کدام مشخصه‌ی افراد دیگر برایشان جذاب است.

برای مثال، آیا افراد احمق و نادان موجب آزار شما می‌شوند؟ آیا کسانی که به اندازه‌ی رفتارهای هوشمندشان، به خوبی نیز لباس می‌پوشند را تحسین می‌کنید؟ آیا کسانی که ماهرانه لاس می‌زنند یا بازی‌های ذهنی انجام می‌دهند را به افرادی که مستقیماً آمده و احساساتشان را به شما می‌گویند ترجیه می‌دهید؟ باتوجه به تست Loner Wolf همه‌ی این‌ها می‌توانند نشانه‌ی این باشند که شما یک ساپیوسکچوآل هستید.

آیا می‌دانستید که ساپیوسکشوآل پرچم دارد؟ هم اکنون شما نیز می‌توانید به عنوان یک ساپیوسکشوآل با افتخار تمایلات خود را با استفاده از یک پرچم مخصوص به خود نشان دهید.

نقل قول‌های ساپیوسکشوآل

نقل قول‌های بسیاری وجود دارند که احساس ساپیوسکشوآل بودن را به صورت خلاصه توصیف کنند. بیشترشان کمی طنز هستند و از منابع ناشناخته‌ای می‌باشند که بیشتر به این دلیل است که از نقل قول‌های اینترنتی هستند. با توجه به این که خود اصطلاح ساپیوسکشوآل نیز از اینترنت منشا گرفته است این اتفاق جای تعجب ندارد. در اینجا چند مورد از این نقل قول‌ها را ذکر می‌کنیم:

  • نمی‌توانم دروغ بگویم، من عاشق افکار بزرگ هستم (I love big brains,and I cannot lie)
  • هیچگاه قدرت اغواگر حرف‌های محبوب خود را دست کم نگیر (Never underestimate the seductive power of a decent vocabulary)
  • ساده لوحان جدید مغزها هستند (Brains are the new boobs)
  • لطفاً تکرار کن: کتابخانه‌ات چقدر بزرگ است؟ (Please, say it again: how big is your library?)
  • با من احمقانه حرف بزن (Talk nerdy to me)

ساپیوسکشوآل

مزایای معرفی خود به‌عنوان یک ساپیوسکشوآل

درست است که احتساب هوش به عنوان جذابیت مشکلی ندارد، اما برخی مردم احساس می‌کنند اظهار به ساپیوسکشوآل بودن به‌خاطر پرمدعا بودن بوده و برای افراد با ناتوانی‌های یادگیری توهین آمیز است.

با این حال، برخی افراد با توصف تمایلات جنسی خود حس آرامش پیدا می‌کنند. آنان ممکن است کل طول زندگی خود را صرف این بکنند که از خودشان بپرسند یا بر این نکته بیشتر تاکید کنند که چرا به‌ اندازه‌ی افرادی که به نوعی در میان عموم مردم به عنوان خوش تیپ شناخته می‌شوند،  احساس جذابیت نمی‌کنند. ممکن است این که قبل از اینکه جذب فردی شوند او را به خوبی بشناسند برایشان بیهوده به نظر برسد.

زمانی که متوجه این موضوع شوند که جذب هوش کسی شدن به جای این که جذب بدن افراد شوند یک جامعه را تشکیل می‌دهد، احساسشان عادی شده و به آنان کمک می‌کند به آن برچسب بزنند. با این که برچسب زدن همیشه هم چیز خوبی نیست، اما می‌تواند مانند تسکین برای افراد عمل کن به صورتی که این افراد بفهمند که تمایلاتشان نرمال بوده و این که برای اینگونه تمایلات اصطلاح ساخته شده نیز تاییدگر این مدعاست.

عرفان رضازاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید