انتشار این مقاله


ختنه زنان: داستان بریدن آلت زنانه از کنیا تا بریتانیا

ختنه زنان، عملی است که طی آن اندام تناسلی دختر برداشته می‌شود.

چگونه این عمل زیان آور سالانه زندگی میلیون‌ها زن و دختر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 هر ساله ، ۶ فوریه، روز جهانی مبارزه با ناقص سازی جنسی زنان FGM است. این روز به عنوان راهی برای بالا بردن آگاهی در مورد ناقص سازی جنسی FGM  و تقویت حمایت برای پایان دادن به این عمل می‌باشد. در مطلب زیر در مورد این موضوع و این که چگونه یونیسف با جوامع و دولت‌ها برای کمک به از بین بردن FGM در سراسر جهان کار می‌کند، بحث شده است.

ناقص سازی جنسی زنان چیست؟

ناقص سازی جنسی زنان (FGM)  روش‌ای است بدون پایه و اساس پزشکی که بر روی یک زن یا دختر انجام می‌شود تا دچار ناتوانی جنسی شود. این کار اغلب شامل حذف جزئی و یا کامل دستگاه تناسلی خارجی می‌شود. در برخی از جوامع، FGM معمولا به عنوان “ختنه زنان” نامیده می‌شود. با این حال این اصطلاح مورد انتقاد قرار گرفته است؛ زیرا می تواند ناقص سازی جنسی را با کشف شباهت با ختنه مردان، بدون توجه به آسیب‌های جدی جسمی و روحی آن، عادی سازد.

چرا این کار انجام می‌شود؟

در بسیاری از کشورهایی که ختنه زنان در آن انجام می‌شود، این کار یک هنجار اجتماعی عمیق است که ریشه در نابرابری جنسیتی دارد. دلایل این عمل متفاوت است. در بعضی موارد، تشریفاتی برای گذر به دوره‌ی زنانگی است، در حالی که دیگران آن را به عنوان راهی برای سرکوب تمایلات جنسی زن می‌بینند. در بسیاری از جوامع، ناقص سازی جنسی زنان به دلیل اعتقاد به این است که تربیت صحیح دختر، ازدواج آینده یا احترام خانوادگی را تضمین می‌کند. بعضی نیز آن را با اعتقادات مذهبی مرتبط می‌کنند، اگرچه در هیچ کتاب مذهبی ذکر نشده است.

 خطرات این کار برای زنان و دختران چیست؟

FGM دارای مزایای بهداشتی نیست و اغلب منجر به عوارض درازمدت پزشکی می‌شود، از جمله درد شدید، خونریزی طولانی، عفونت، ناباروری و حتی مرگ. همچنین می‌تواند منجر به افزایش خطر انتقال ویروس HIV شود. زناني که تحت عمل ناقص سازی جنسی قرار گرفته‌اند ممکن در طول زايمان عوارضي از جمله خونريزي پس از زايمان، مرگ جنین و مرگ نوزادان تازه متولد شده را تجربه كنند. علاوه بر خطرات فیزیکی خود عمل، ناقص سازی جنسی زنان ، نقض حقوق بنیادی زنان و دختران است.

میزان شیوع ناقص سازی جنسی زنان در جهان به چه میزان است؟

در حالی که شمار دقیق دختران و زنان سراسر جهان که زخم‌‌های تناسلی را متحمل شده‌اند، هنوز معلوم نیست، حداقل ۲۰۰ میلیون دختر و زن در سن ۱۵ تا ۴۹ سالگی از ۳۰ کشور، تحت انجام این عمل قرار گرفته اند. از این ۲۰۰ میلیون نفر، بیش از نیمی از آنها فقط در سه کشور زندگی می‌کنند: مصر، اتیوپی و اندونزی. این عمل تقریبا جهانی است، در جیبوتی، گینه و سومالی، بیش از ۹۰ درصد زنان و دختران در معرض نوعی زخم یا برش تناسلی هستند.

اگرچه اقدامات لازم جهت تسریع توقف ختنه زنان در حال انجام است، تخمین زده می‌شود تا پایان سال  ۲۰۳۰ ، ۶۸ میلیون دختر دیگر تحت انجام این عمل قرار بگیرند.

«من تمام جزئیات آن روز را به یاد می‌آورم، همه‌ی آن هنوز در ذهن من می‌باشد، کجا این اتفاق افتاد، چه کسی من را ثابت نگه داشته بود، بالکن بالای سرم. و چگونه همه‌ی این اتفاقات زیر پوششی از جشن و هدایای فراوان انجام شد.»

-مریم، جیبوتی

این عمل چگونه در حال تکامل است؟

در چندین کشور، پزشکان واجد شرایط در حال حاضر نقش مهمی در انجام ناقص سازی جنسی زنان بازی می‌کنند. بیش از ۲۰ میلیون زن و دختر در تنها هفت کشور (مصر، سودان، گینه، جیبوتی، کنیا، یمن و نیجریه) توسط یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی تحت عمل ناقص سازی جنسی قرار گرفته‌اند. پزشکی کردن این عمل آن را ایمن نمی‌کند، زیرا هنوز هم بافت سالم و نرمال را از بین می‌برد و باعث آسیب رساندن به کارکرد طبیعی بدن دختران و زنان می‌شود.

در بسیاری از جوامع، این عمل به جای پایان داده شدن در حال انجام زیرزمینی است، که باعث می‌شود، دختران در محدوده‌ی سنی جوانتر و در خفا در معرض انجام این عمل قرار بگیرند.

یونیسف برای پایان دادن به این عمل چه کارهایی را انجام می‌دهد؟

خاتمه دادن به ختنه زنان اقداماتی در سطوح مختلف، از جمله اقدام از طریق خانواده‌ها و جوامع، خدمات محافظتی و درمانی از دختران و زنان، قوانین و تعهدات سیاسی در سطوح محلی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی را می‌طلبد.

یونیسف و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) مشترکا سرپرستی بزرگ‌ترین برنامه جهانی برای پایان دادن به FGM را بر عهده دارند. این برنامه هنگام همکاری با کارکنان بهداشتی برای ریشه کنی ناقص سازی جنسی زنان و فراهم آوردن اقدامات درمانی و حمایتی برای زنان و دخترانی که این پروسه را تجربه کرده‌اند، قوانین و سیاست‌های سخت گیرانه‌ای را دنبال می‌کند. داده‌های اخیر نشان می‌دهد که در کشورهایی که ناقص سازی جنسی زنان در آن جا شایع است، اکثریت مردان و زنان با این عمل مخالف هستند، اما اغلب این باورها را به دلیل ترس از طرد شدن توسط جامعه خود پنهان می‌کنند. برای کمک به تغییر این تصورات، برنامه یونیسف و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد برای پایان دادن به  ناقص سازی جنسی زنان  FGM از جوامع می‎خواهد تا واضحا و با صدای رسا درباره این موضوع بحث کنند.

تاثیرات یونیسف چه بوده است؟

از زمانی که برنامه مشترک UNICEF / UNFPA در سال ۲۰۰۸ اعلام شد، ۱۳ کشور قوانین ملی ممنوعیت FGM  را تصویب کرده‌اند. این برنامه همچنین دسترسی به خدمات پیشگیری، محافظتی و درمانی برای بیش از ۳.۳ میلیون دختر و زن را فراهم کرده است. در نتیجه یک مشارکت عمومی جامعه، بیش از ۳۴.۶ میلیون نفر در بیش از ۲۱۷۰۰ جامعه اعلامیه‌های عمومی علیه ختنه زنان را منتشر کرده‌اند.

در طی سه دهه گذشته، به طور کلی میزان شیوع ناقص سازی جنسی زنان کاهش یافته است- و در این لحظه نیز این روند کاهش، رو به رشد است. با ادامه این اقدامات، ما می‌توانیم با هم برای پایان دادن به ختنه زنان تا سال ۲۰۳۰ کار کنیم.

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید