انتشار این مقاله


گرانولوما چیست و نشان‌دهنده‌ی چه‌چیزی می‌باشد؟

اخیرا یکی از نزدیکانمان تست پرتو X قفسه‌ی سینه انجام داده بود و در نتایج آن برای ریه‌اش گرانولوما ذکر کرده بودند. این تشخیص به چه معناست؟ گرانولوما به ناحیه‌ی کوچکی از التهاب در بافت گفته می‌شود. در بیشتر مواقع این نشانه، نتیجه‌ی عفونت است و معمولاً در ریه دیده می‌شود ولی می‌تواند در جاهای […]

اخیرا یکی از نزدیکانمان تست پرتو X قفسه‌ی سینه انجام داده بود و در نتایج آن برای ریه‌اش گرانولوما ذکر کرده بودند. این تشخیص به چه معناست؟

گرانولوما به ناحیه‌ی کوچکی از التهاب در بافت گفته می‌شود. در بیشتر مواقع این نشانه، نتیجه‌ی عفونت است و معمولاً در ریه دیده می‌شود ولی می‌تواند در جاهای دیگر بدن نیز اتفاق بیفتد. گرانولوما معمولاً به صورت تصادفی در تصویربرداری‌های پرتوxای دیده می‌شود که برای مقاصد دیگر انجام می‌شوند.

شایع‌ترین علت گرانولوما (حداقل در ایالات متحده) هیستوپلاسموز می‌باشد؛ عفونتی قارچی که ابتداءً ریه‌ها را درگیر می‌نماید. بیشتر این بیماران خودبه‌خود بهتر می‌شوند و هرگز کسی نسبت به آن مشکوک نمی‌شود؛ چون علائم و نشانه‌هایش نادر می‌باشد.

با این که گرانولوما در اثر هیستوپلاسموز، خوش‌خیم و غیرسرطانی می‌باشد ولی شاید به شکل سرطان در تصاویر دیده شود؛ به‌ویژه اگر کلسیفیه نشده باشند. گرانولوماها در نهایت کلسیفیه شده و به‌اندازه‌ی استخوان متراکم می‌شوند و دیدن آن‌ها در این مرحله در تصاویر تشخیصی بسیار راحت‌تر می‌گردد.


پزشک شاید توسط تصویر پرتوXای ساده به این موضوع پی ببرد. اگر ظاهر گرانولوما کلسیفیه نشده باشد شاید در سی‌تی‌ اسکن معلوم شود؛ چون بهتر می‌تواند ذرات کلسیمی را نشان دهد. تصاویر نواحی تحت تأثیر گرانولوما خصوصیات زخمی و کلسیفیکاسیون گرانولوما را داراست. گرانولوماها در بیمارانی که نشانه‌ای ندارند تقریباً هرگز نیازمند درمان نیست یا حتی لازم نیست که پیگیری شود.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید