انتشار این مقاله


حمله خواب

بیحالی خواب، ناتوانی در حرکت و صحبت کردن برای مدتی کوتاه پس از بیدار شدن از خواب یا به خواب رفتن است. حتی ممکن است قادر به تنفس عمیق نباشید و این، تجربه ترسناکی خواهد بود.

حمله خواب شرایط حاد نورولوژیکی است (شامل سلول‌های عصبی و شیمیایی در مغز) که مغز بصورت طبیعی قادر به کنترل چرخه خواب و بیداری نیست. نشانه‌های حمله خواب، موقعیت را برای انجام کار‌های روزانه سخت می‌کند و ممکن است خانه، محل کار و مدرسه را تحت الشعاع قرار بدهد.

حدود یک در ۲۰۰۰ در آمریکا به حمله خواب دچار هستند

نشانه‌های حمله خواب اغلب بین سنین ۱۰ تا ۲۵ شروع می‌شود، تشخیص درست این بیماری بیشتر از ۱۰ سال طول می‌کشد. در حقیقت، بعضی از افرادِ دچار به این بیماری می‌توانند بطور میانگین ۶ پزشک را ببینند قبل از اینکه بیماری آن‌ها تشخیص داده شود. تعداد زیادی از اختلالات بعضی نشانه‌های مشابه با حمله خواب، نشان می‌دهند. این ممکن است دلیل این موضوع باشد که چرا تقریبا ۵۰ درصد مردم دارای حمله خواب هنوز شناخته نشدند. با کسب شناخت درباره این بیماری، به ما کمک می‌شود تا بهتر با پزشک متخصص خود برای رسیدن به تشخیص مناسب گفتگو کنیم.

آیا تاکنون هیچ یک از ۵ نشانه اصلی حمله خواب را تجربه کرده‌اید؟

    ۱.خواب آلودگی مفرط روزانه (EDS)

همه کسانی که به حمله خواب مبتلا هستند، دچار خواب آلودگی مفرط روزانه هستند، بدین معنا که احساس شدید نسبت به خوابیدن در طول روز دارند. گاهی اوقات بیشتر مردم خسته می‌شوند، ولی وقتی شما EDS مرتبط با جمله خواب دارید در همه حال احساس خستگی می‌کنید، به این معنا که بسختی در طول روز هوشیار و بیدار می‌مانید. اگرچه هرکس با حمله خواب دارای EDS است، ممکن است به شیوه مشابه توصیف نشود. می‌تواند اینگونه باشد که احساس خستگی و بد خلقی کند، به هنگام تمرکز مشکل داشته باشد، یا حافظه‌اش ضعیف بوده یا حالات روحی ثابتی نداشته باشد.

    ۲. تن‌انداختگی

تن انداختگی در حمله خواب یک نوع تضعیف ماهیچه‌ها به هنگام داشتن احساسات قوی مثل خجالت، خنده، سورپرایز، یا عصبانیت است. تن انداختگی موجب افتادن سر شما، پژمردگی صورتتان، ضعیف شدن فکتان و یا سست شدن زانوهایتان می‌شود. این حملات می‌تواند روی کل بدن تاثیر گذارد و موجب افتادن شما شود. هرکسی که دچار حمله خواب بود قطعا تن‌انداختگی ندارد ولی تن‌انداختگی می‌تواند از نشانه‌های حمله خواب باشد.

    ۳. اختلال خواب

این طبیعیست که در طول شب یک بار از خواب بیدار شوید. اما وقتی که اختلالات خواب مرتبط با حمله خواب دارید، به این معناست که اغلب خیلی سریع به خواب می‌روید ولی در طول شب بطور مکرر از خواب بیدار می‌شوید. حتی ممکن است کیفیت پایین خواب را گزارش کنید. اختلالات خواب گاهی اوقات موضوع مهمی تلقی می‌شوند.

    ۴. فلج خواب

بیحالی خواب، ناتوانی در حرکت و صحبت کردن برای مدتی کوتاه پس از بیدار شدن از خواب یا به خواب رفتن است. حتی ممکن است قادر به تنفس عمیق نباشید و این، تجربه ترسناکی خواهد بود.

    ۵. توهم

این‌ها توهماتی است که اغلب کابوس یا رویاهای واضح (غالبا ترسناک) واقعی بنظر می‌رسند و به هنگام به خواب رفتن یا از خواب بیدار شدن، تعبیر می‌شوند. هنگام به خواب رفتن صداها یا کلماتی را شنیده‌اید یا چیز‌هایی را دیده‌اید که نمی‌خواستید. فلج خواب غالبا با توهمات همراه است.

یاسمن شریفیان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید