انتشار این مقاله


بيش تشخيصى، راه حل يا معضل؟

تست‌های تشخیصی دیگر زیادی خوب شده‌اند، آنقدر که شاید بی‌مورد باشند.

اگر با وسواس نگاه کنیم، همه‌ی ما بیماریم

H. Gilbert Welch هشدار می‌دهد تست‌های تشخیصی دیگر زیادی خوب شده‌اند، آنقدر که شاید بی‌مورد باشند. او باور دارد اکنون زمان ارزیابی مجدد این است که هدف حقیقی پزشکی چیست.

در دهه‌ی ۱۹۷۰، H. Gilbert Welch به عنوان کار دانشجویی در Boulder Colorado راننده‌ی آمبولانس بود و معمولا آهنگ someone Saved My Life Tonight از Elton John را با صدای بلند در آن گوش می‌کرد. علاقه به نجات جان انسان‌ها او را به رشته‌ی پزشکی سوق داد، اما او خیلی زود فهمید که نجات جان انسان‌ها به آن راحتی‌ها هم که فکر می‌کرد نیست. او دریافت که گاهی اوقات بهتر است اصلا کاری انجام نداد.

Welch پزشک عمومی و محقق دانشگاه شد و در ۲۵ سال اخیر درباره‌ی خطرات پزشکی با وسواس زیاد هشدار می‌داد. او از تشخیص ‌های بسیار سریع پزشکان، متقاعد‌کردن مردم به این که بیمارند و درمان‌های تهاجمی اظهار نگرانی می‌کند.

آخرین تحقیق او که در ماه دسامبر در JAMA منتشر شد، یک موقعیت مورد توجه است. او دریافت که در بیمارستان‌های با آمار CT-scan بالای ایالات متحده- به ویژه در ناحیه ریه و شکم- کلیه‌های بیشتری از بدن خارج می‌شوند. چرا این اتفاق می‌افتد؟ Welch معتقد است وقتی پزشک عکس‌ها را مشاهده‌ می‌کند، به کلیه‌ها و سرطان‌هایی بی‌خطر نیز برمی‌خورد. او بیان می‌کند: این باعث می‌شود مردم به درمان عارضه‌ای اقدام کنند که هیچ اذیتی برای آن‌ها ندارد. “همچنین یک نفر از هر ۵۰ نفری که عمل می‌شوند، در عرض یک ماه می‌میرند”.


مقاله‌‌ی مرتبط: تست‌ ساده‌ی چشمی که به تشخیص بیماری‌های نورودژنراتیو کمک می‌کند


Welch، استاد دانشکده‌ی پزشکی Dartmouth Geisel که پنج سال پیش بازنشسته شد، تاکنون سه کتاب درباره‌ی مراقبت‌های پزشکی غیرضروری تالیف و به نقاط مختلف دنیا برای صحبت با پزشکان و محققان سفر کرده است. با ظهور شرکت‌های دارویی که تست‌های زیادی مثل تست تنفس برای تشخیص سرطان طراحی می‌کنند، این شرایط وخیم‌تر نیز خواهد شد. Welch می‌گوید”این یک تجارت بسیار کثیف است.”

مطالعه‌ی مجله‌ی JAMA با الهام از بیماری به نام Robert که با شکایت از خس‌خس صدا به دکتر Welch در مرکز پزشکی Veterans Affairs مراجعه کرده بود، کلید خورد. Welch او را به یک متخصص ارجاع داد. متخصص تومور کوچکی را در طناب‌های صوتی او مشاهده کرد. تومور برداشته شد و خس‌خس صدای او نیز برطرف شد. سپس Welch، Robert را دوباره به مطب خود فراخواند تا معاینات لازم را انجام دهد. در یکی از عکس‌های CT-scan که از ریه‌های Robert گرفتند، مشخص شد که سینه‌ی او مشکلی ندارد ولی توموری در کلیه‌اش موجود است. متخصص مجاری ادراری می‌خواست کلیه‌ی او را خارج کند ولی Robert به Welch گفت” شوخی می‌کنی دکتر! شما به تازگی گلوی من را جراحی کردید و حالا می‌خواهید کلیه‌‌ام را هم بگیرید؟ باید در این مورد با هم صحبت کنیم.” در نتیجه Welch با متخصص او به مدت ۱۰سال سرطان Robert را پیگیری کردند؛ اندازه‌ی تومور در این مدت ثابت ماند. Robert نهایتا در اثر ذات‌الریه از دنیا رفت.

سرطان‌های ناپدید‌شونده

Welch می‌گوید” من در دانشکده‌ی پزشکی آموخته‌ام هر سرطانی که بوجود می‌آید به طور بی‌وقفه به سمت متاستازی شدن حرکت می‌کند. اما حالا می‌دانیم که موضوع بسیار پیچیده‌تر از این است.” سرطان‌ها می‌توانند سریع یا کند رشد کنند؛ بعضی‌هایشان حتی خودبخود از بین می‌روند. سرطان‌های پرنده‌ای حتی قبل از اینکه توسط تستها تشخیص داده‌شوند، گسترش می‌یابند. سرطان‌های خرگوشی، قبل از گسترش، می‌توانند درمان شوند و سرطان‌های لاک‌پشتی هرگز گسترش نمی‌یابند. Welch بیان می‌کند” مشکل اینجاست که تعداد زیادی لاک‌پشت، آن بیرون وجود دارد.” اما پزشکان و بیماران به طور مشابه می‌خواهند تمام سرطان‌ها را درمان کنند.

یک تست جدید که Welch از آن ابراز نگرانی می‌کند، نوعی نمونه‌گیری بافتی است که DNAهای آزاد موجود در جریان خون را شناسایی کرده و براساس آن، سرطان و وخامت آن را مشخص می‌کند. در جریان خون همه‌‌ی انسان‌ها DNA آزاد وجود دارد. این تست در‌حدود ۲۰۰۰ جهش را در DNA آزاد بررسی می‌کند. سپس الگوریتمی مشخص می‌کند که چه آستانه و ترکیباتی از جهش‌ها منجر به سرطان می‌شوند. Welch از آینده‌ی افرادی که به آن‌ها گفته‌می‌شود تست نمونه‌گیری شما مثبت است ولی محل تومور مشخص نیست، درنتیجه باید بررسی‌های بیشتری انجام گیرد، نگران است.


مقاله‌ی مرتبط: تست خون ساده‌ای که هشت نوع سرطان را تشخیص می‌دهد


Richard Baker، رادیولوژیستی در Madison Wisconsin که با دکتر Welch در Veterans Affairs کار می‌کرد، تحت تاثیر Welch، باوجود ضررهای مالی که برایش داشت، بیماران را از نمونه‌گیری تیروئید، حتی بعد از دیده‌شدن تومور در عکس‌برداری، منع می‌کرد. Baker می‌گوید” نمونه‌برداری از تیروئید در این کشور به سرعت درحال افزایش است.” او همچنین معتقد است که آمار مرگ‌ومیر ناشی از سرطان تیروئید در ایالات متحده بسیار پایین است، درحالی که درمان آن خطراتی با خود به همراه دارد.

در سال ۲۰۱۶، Welch گزارش کرد که با غربالگری در ایالات متحده، تعداد بسیار بیشتری سرطان پستان خوش‌خیم در ۲۰ سال اخیر به نسبت سرطان‌های بدخیم، یافته‌شده‌است.

Welch به شدت از کاهش ماموگرافی دفاع می‌کند. جبهه‌ی او در این مشاجرات مقبول عام نشد؛ درنتیجه تصمیم گرفت تمام سود حاصل از فروش کتاب‌هایش را برای مقابله با انتقادات وارده به عقایدش صرف کند. Daniel Kopans، استاد رادیولوژی دانشگاه هاروارد، معتقد است Welch اثرات منفی زیادی در آموزش پزشکی داشته‌‌است. او با تحقیقات Welch در حوزه‌ی روش‌های آموزش و درمان و البته با نتایج آن‌ها به شدت مخالف است. او می‌گوید “تعدیل بیش‌درمانی با توقف غربالگری مثل خارج کردن موتور از ماشین برای جلوگیری از تصادف است.”

همان طور که Kopans و پزشکان زیادی به به حیات‌بخشی ماموگرافی باور دارند، افراد زیادی از جامعه‌ی سلامت نیز با Welch هم‌عقیده‌اند. درحالی که یک گروه به نجات جان بیماران با ماموگرافی تاکید دارند، گروه دیگر بیشتر به اثر روانی منفی ماموگرافی و نمونه‌برداری و خطر شیمی‌درمانی برای سرطانی است که تا آخر عمر مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد کرد. Welch معتقد است باید خطرات و مزایای ماموگرافی توسط پزشک به بیمار توضیح ، سپس به او اجازه‌ی انتخاب داده شود.

۳۰ سال قبل، زمانی که Welch شروع به کار کرد، حتی صحبت درباره‌ی این که غربالگری نوعی بیش‌تشخیصی است، غیرممکن بود. اما به‌خاطر کارهای Welch و همکارانش، نه تنها بیش‌تشخیصی وارد بحث‌های پزشکی شد بلکه مشکل بزرگی نیز به شمار آمد.

Welch معتقد است زمان آن رسیده‌است که ببینیم هدف از پزشکی، واقعا چیست. او می‌گوید”آیا مردم پزشکی را روشی برای مقابله با مشکلات حاد خود می‌دانند یا می‌خواهند از قدرت آن برای یافتن هرچیز کوچک در بدن خود استفاده کنند؟” زیرا در عصر ابزار تشخیصی با حساسیت بسیار بالا، هر چیزی را جستجو کنید حتما می‌یابید!

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید