انتشار این مقاله


اختلال مازوخیسم جنسی چیست؟

اختلال مازوخیسم جنسی وضعیتی است که در آن فرد زمانی از نظر جنسی تحریک می‌شود که محدود شود

اختلال مازوخیسم جنسی وضعیتی است که در آن فرد زمانی از نظر جنسی تحریک می‌شود که محدود شود، مورد ضرب و شتم قرار بگیرد، یا به طور مستقیم در معرض درد و رنج فیزیکی و تحقیر باشد. این تمایل می‌تواند موجب مقدار قابل توجهی از ناراحتی برای فرد شود.

تعریف

اختلال مازوخیسم جنسی در زیر مجموعه‌ی اختلالات روانپزشکی جنسی قرار می‌گیرد که به انحرافات جنسی مربوط می‌شود که در آن فرد فانتزیات، تمایلات و تحریکات جنسی دارد که باعث ناراحتی یا نا توانی فرد می‌شوند و احتمال آسیب رساندن به خود فرد یا دیگران را وجود دارد. مازوخیسم جنسی باعث می‌شود فرد در اعمالی شرکت کند یا فانتزی‌های جنسی داشته باشد که در آن مورد ضرب و شتم قرار بگیرد، محدود شود یا تحقیر شود و بطور کلی مورد عذاب قرار بگیرد و از این طریق رضایت فردی حاصل می‌شود. اگر در افراد مبتلا به این گرایش جنسی، مشکلات روانی یا اجتماعی دیگری نیز گزارش شود، ممکن است فرد مبتلا به اختلال مازوخیزم جنسی تشخیص داده شود.

نوع افسردگی که این افراد ممکن است تجربه کنند شامل اضطراب شدید، احساس گناه، خجالت، وسواس فکری در مورد مازوخیسم جنسی است. اگر فردی تمایل به مازوخیسم جنسی دارد اما هیچگونه افسردگی در این مورد احساس نمی‌کند و قادر به رفع سایر نیاز‌های خود می‌باشد، در این حالت فرد مبتلا به سندرم مازوخیسم جنسی تشخیص داده نمی‌شود.

نوع خاصی از مازوخیسم جنسی با عنوان، آسفیکسوفیلیا ( asphyxiophilia) شناخته می‌شود. بطوریکه فرد زمانی احساس رضایت جنسی می‍کند که نفس خود را نگه دارد. درحالیکه گاها افراد اقدام به این کار همراه با یک پارتنر یا شخصی دیگر می‌کنند، بعضی ترجیح می‌دهند زمانی که تنها هستند نفس خود را نگه دارند، مرگ‌های ناگهانی در نتیجه‌ی این کار ممکن است،اتفاق بیافتد.

شواهدی بر وجود مازوخیسم جنسی ممکن است در اوایل جوانی شروع شود ولی همچنین ممکن است با بازی‌های مازوخیسمانه یا سادیستیکی کودکی نیز شروع شود.

نشانه‌ها

برای اینکه فرد مبتلا به مازوخیسم جنسی تشخیص داده شود باید به صورت مکرر و شدید با مورد ضرب و شتم قرار گرفتن، تحقیر شدن، محروم شدن یا مورد عذاب قرار گرفتن تحریک شود. این مدل از نیاز‌ها، تمایلات، یا رفتار‌ها حداقل باید بمدت شش ماه طول داشته باشد و موجب آسیب‌های کلینیکال و مشکلات اجتماعی، شغلی یا سایر مشکلات در سایر زمینه‌ها برای فرد شود.

علت‌ها

در حال حاضر هیچ تئوری پذیرفته شده‌ی جهانی برای توضیح مازوخیسم جنسی وجود ندارد. هرچند بعضی از تئوری‌ها در تلاش برای اثبات این موضوع هستند که مازوخیسم جنسی یک انحراف است. یکی از این تئوری‌ها بیان می‌کند که انحراف جنسی به این علت اتفاق می‌افتد که فانتزی‌های جنسی نامناسب، سرکوب می‌شوند درنتیجه هرچه این احساسات بیشتر ممنوع یا سرکوب شوند شدید‌تر خواهند شد. زمانی که در نهایت به این نیاز‌ها پاسخ داده شود،فرد احساس افسردگی یا انگیختگی قابل توجهی خواهد کرد. در مورد مازوخیسم جنسی، رفتارمازوخیسمی بطور غیر قابل انکاری به رفتار جنسی فرد مرتبط است.

تئوری دیگری بیان می‌کند که رفتار سادومازوخیسمی شکلی از فرار برای فرد است. به واسطه جامه‌ی عمل پوشاندن به این تمایلات، این افراد احساس تازه و متفاوتی خواهند داشت. برخی از نظریه‌ها از اردوگاه روانکاوی منشا می‌گیرد. آن‌ها معتقد اند ترومای کودکی برای مثال سواستفاده‌ی جنسی در کودکی، یا تجربه‌ احساسات مهم در کودکی می‌تواند به صورت انحراف جنسی آشکار شود.

درمان

درمان برای مازوخیسم جنسی بصورت معمول شامل روان درمانی و دارو درمانی می‌شود.

هدف رواندرمانی ممکن است کشف و کار کردن بر روی علت اصلی رفتار باشد که باعث ناراحتی فرد می‌شود. درمان‌های شناختی عبارتند از: اصلاح شناختی و آموزش همدلی. درمان شناختی شامل تصحیح باورهای بیمار است که می‌تواند باعث افکار مضر در آن‌ها شود. آموزش همدلی شامل کمک به مجرم است تا خود را به عنوان قربانی در نظر بگیرد خود را بجای او بگذارد و از دیدگاه قربانی به قضیه نگاه کند تا متوجه آسیبی که به او می‌زند بشود. درمان شناختی-رفتاری همچنین می‌تواند به فرد کمک کند تا مهارت های خود را برای مدیریت مشکلات جنسی خود در راه‌های سالم تر یاد بگیرد.

روش‌های روان درمانی معمول شامل درمان با ایجاد تکنیک نفرت و انواع مختلف تکنیک‌های تصویر سازی / حساس سازی که در آن افراد خود را در موقعیتی قرار می‌دهند که در مشاجره جنسی شرکت می‌کنند و سپس یک رویداد منفی برای کاهش تمایلات آینده برای شرکت در این فعالیت دوباره تجربه می‌کنند.

دارو‌های مختلفی برای کاهش میزان هورمون تستوسترون در حال گردش استفاده می‌شود برای کاهش میزان و شدت تحریک در فرد استفاده می‌شود. همچنین دارو‌های ضد افسردگی نیز برای کاهشتمایل فرد به برقراری رابطه‌ی جنسی استفاده می‌شود.

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید