انتشار این مقاله


معرفی کتاب: زن در برابر زن

همیشه درباره‌ی خشونت مردان علیه زنان شنیده‌ایم، حالا زمان آن رسیده که درباره‌ی خشونت زنان علیه زنان صحبت کنیم.

وقتی صحبت از خشونت علیه زنان می‌شود، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد خشونت مردان علیه زنان است. اما خشونت علیه زنان بُعد کمتر بحث شده‌ی دیگری هم دارد: خشونت زنان علیه زنان.
هر چند که خشونت زنان علیه یکدیگر در مقایسه با تاریخ و وسعت خشونت مردان علیه زنان کمتر به چشم می‌آید، اما به هیچ وجه کم اهمیت تر نیست. زنان به طور میانگین زمان بیشتری را در حضور هم‌جنسان خود می‌گذرانند تا در حضور مردان، و ممکن است حتی متحمل آسیب بیشتری از سوی آنان هم باشند.

فیلیس چسلر در کتاب زن در برابر زن دست روی همین مسئله گذاشته‌است. این که زنان، خودشان چقدر در ایجاد رنجی که می‌برند سهم دارند. فیلیس چسلر  در این کتاب درباره‌ی نوع خشونتی که زنان به کار می‌برند بحث می‌کند، و توجیه می‌کند که چرا خشونت زنانه عموما نادیده گرفته می‌شود، کمتر جسمی و غیرمرگبار اما متمرکز بر آسیب‌های روانی‌ است.

همچنین چسلر در این کتاب فصولی را به روابط زنان با مادرانشان، و روابط بین خواهران اختصاص داده‌است و نقش مادران و خواهران پرخاشگر را در زندگی زنان تحت خشونت مورد بحث قرار می‌دهد.

خشونت زنان علیه زنان موضوعی است که صحبت کردن درباره‌اش مشکل است؛ موضوعی که قبلا کمتر به آن پرداخته شده -یا اصلا نشده- است. این که مردسالاری چنان در زنان نهادینه شده است که حتی در روابط میان هم‌جنسان نمود پیدا می‌کند. و یا این که زنان یاد می‌گیرند که به جای هم‌کاری، رقابت کنند؛ چون فرصت‌ و موفقیت کافی برای همه‌شان وجود ندارد. تمام این‌ها می‌توانند دلایلی برای خشونت بین زنان باشند. اما آن‌چه اهمیت دارد این است که زنان بتوانند قبل از هر چیز با خودشان روراست باشند، خودشان را بشناسند، و از بحران‌های میانشان نترسند. زنان باید خود را از نقش قربانی بیرون بکشند، و روابطشان را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند. اولین قدم برای از بین بردن چرخه‌های معیوب خشونت، آگاهی به وقوع خشونت است. زنان باید بپذیرند که خشونت بین هم‌جنسان وجود دارد و برای از بین بردنش تلاش کنند.

کتاب زن در برابر زن برای شروع مطالعات در زمینه‌ی خشونت بین هم‌جنسان مفید است. می‌توانست بهتر باشد، و شاید کاربردی‌تر، ترجمه‌اش هم چنگی به دل نمی‌زند، اما ارزش مطالعه را دارد. همین که بتوانیم وقتی خشونت را دیدیم تشخیصش بدهیم، یک قدم رو به جلوست.

مشخصات کتاب

نام: زن در برابر زن
نویسنده: فیلیس چسلر
مترجم: ساغر عقیلی، فریده همتی
نشر لیوسا
شماره‌ی کتاب‌شناسی ملی: ۳۰۶۲۲۸۷

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید