انتشار این مقاله


تست خونیِ آلرژی (حساسیت)

تست خونی آلرژی چیست؟ آلرژی ها وضعیت‌های معمول و مزمنی هستند که سیستم ایمنی را درگیر می‌کنند. سیستم ایمنی به صورت طبیعی کار می‌کند تا با ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر عوامل عفونی مبارزه کند. زمانی که آلرژی دارید، سیستم ایمنی بدنتان با یک ماده‌ی بی ضرر مانند گرد و غبار و گرده مشابه عوامل تهدید […]

تست خونی آلرژی چیست؟

آلرژی ها وضعیت‌های معمول و مزمنی هستند که سیستم ایمنی را درگیر می‌کنند. سیستم ایمنی به صورت طبیعی کار می‌کند تا با ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر عوامل عفونی مبارزه کند. زمانی که آلرژی دارید، سیستم ایمنی بدنتان با یک ماده‌ی بی ضرر مانند گرد و غبار و گرده مشابه عوامل تهدید کننده رفتار می‌کند. برای مبارزه با تهدیدهای تشخیص داده‌شده، سیستم ایمنی آنتی‌بادی هایی می‌سازد که ایمیونوگلوبولین E یا IgE نام دارند.

آشنایی کامل با جزئیات آزمایش خون

موادی که آلرژي ایجاد می‌کنند، آلرژن نام دارند. بجز گرد و غبار و گرده، سایر آلرژن ها عبارتند از شوره‌ی سر حیوانات، غذا‌ها شامل آجیل‌ها و نرم‌تنان صدف‌دار و برخی داروها مانند پنیسیلین. علائم آلرژی از عطسه و گرفتگی بینی تا عارضه‌ای‌ تهدید کننده‌ی حیات به نام شوک آنافیلاکتیک گسترش دارد. تست خونی آلرژی، میزان Ig E موجود در خون را اندازه‌گیری می‌کند. سطح پایین Ig E نرمال محسوب می‌شود. سطح بالاتر Ig E نشانگر وجود آلرژی است.

نام‌های دیگر:

Ig E allergy test, Quantitative Ig E, Immunoglobulin E, Total Ig E, Specific Ig E.

کاربرد‌های این آزمایش چیست؟

این تست به کار می‌رود تا مشخص شود شما دچار آلرژی هستید یا نه. یکی از انواع آزمایش ها به نام تست توتال ایمیونوگلوبولین E (Total Ig E test)، میزان آنتی‌بادی Ig E سرتاسر خون را می‌سنجد. در نوع دیگری از این تست به نام تست اختصاصی ایمیونوگلوبولین E (Specific Ig E test)، سطح آنتی‌ بادی‌های پاسخ داده به آلرژن‌ها به صورت تکی سنجیده می‌شود.


بیشتر بخوانید:


چرا به این تست نیاز دارم؟

ممکن است مراقب بهداشتی شما با دیدن علائم آلرژی در شما این تست را درخواست کند. علائم آلرژی عبارتند از:

گرفتگی یا آبریزش بینی،

عطسه،

خارش و آبریزش چشم،

کهیر (بثوراتی با مشمع ورم کرده و قرمز شده)،

اسهال،

استفراغ،

تنگی نفس،

سرفه،

و خس خس کردن صدا.

در حین انجام آزمایش چه اتفاقاتی می‌افتد؟

برای انجام تست، مراقب بهداشتی، با استفاده از یک سوزن ریز، از ورید (سیاهرگ) بازوی شما نمونه‌ی خونی تهیه می‌کند. بعد از اینکه سوزن وارد رگ شد، مقدار اندکی خون تهیه شده و به داخل لوله آزمایش یا وایال منتقل می‌شود. ممکن است در هنگام ورود سوزن به رگ و خروج آن از رگ کمی سوزش احساس کنید. انجام این مراحل معمولاً کمتر از پنج دقیقه طول می‌کشد.

آیا نیاز هست برای آماده شدن برای آزمایش کار خاصی انجام دهم؟

برای انجان تست آلرژی به آمادگی خاصی نیاز ندارید.

خطری در انجام این تست وجود دارد؟

در آزمایش خونی آلرژی، خطر بسیار اندکی وجود دارد. شما ممکن است در محلی که سوزن وارد بدن شده کمی درد احساس کنید یا محل ورود سوزن به صورت نقطه‌ای کبود شود ولی اکثر علائم به‌سرعت رفع می‌شوند.

نتایج چه معنی‌ای خواهند داشت؟

اگر نتیجه‌ی تست توتال ایمیونوگلوبولین E بالاتر از میزان نرمال باشد، تقریبا به این معنی است که شما دارای آلرژی هستید. ولی مشخص نمی‌کند به چه چیزی حساسیت دارید. تست اختصاصی Ig E کمک خواهد کرد که نوع بخصوصی از آلرژی تشخیص داده‌شود. اگر نتایج آزمایش شما بیانگر وجود آلرژی در شما باشند، مراقب بهداشتی شما برای درمانتان شما را به یک متخصص حساسیت معرفی خواهد کرد یا یک برنامه‌ی درمانی به شما توصیه خواهد داد.

برنامه‌ی درمانی شما به نوع و شدت حساسیت شما بستگی دارد. افرادی که درمعرض شوک آنافیلاکتیک قرار دارند نیاز به مراقبت بیشتری دارند تا از مواد حساسیت زا دور باشند (شوک آنافیلاکسی یک واکنش شدید آلرژیک است که می‌تواند منجر به مرگ شود). این افراد ممکن است نیاز داشته ‌باشند تا همواره اپی‌نفرین همراه خودشان داشته باشند.

درصورتی که درباره‌ی نتایج آزمایش و/یا برنامه‌ی درمانی آلرژی سوالی دارید حتماً با مراقب بهداشتی خود صحبت کنید.

چیز دیگری درباره‌ی این تست وجود دارد که باید بدانم؟

تست پوستی Ig E، راه دیگری برای شناسایی حساسیت است که از طریق اندازه‌گیری سطح Ig E و واکنش آن مستقیما بر روی پوست عمل می‌کند. مراقب بهداشتی شما ممکن است به‌جای یا علاوه بر تست خونی، تست پوستی آلرژی را درخواست کند.

عرفان رضازاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید