انتشار این مقاله


دو واریانت ژنتیکی بسیار نادر مرتبط با بیماری آلزایمر شناسایی شد

دو واریانت ژنتیکی بسیار نادر مرتبط با بیماری آلزایمر شناسایی شد. این واریانت‌ها، که یکی از آن‌ها در ژن NOTCH3 و دیگری در ژن TREM2 است، در بیماران مشاهده شدند.

محققان برای اولین بار دو واریانت ژنتیکی بسیار نادر مرتبط با بیماری آلزایمر (AD) را شناسایی کردند، این واریانت‌ها، که یکی از آن‌ها در ژن NOTCH3 و دیگری در ژن TREM2 است، در بیماران مشاهده شدند اما در هیچ یک از افراد شاهد وجود نداشتند.
طبق گفته محققان، اگرچه ارتباط بین واریانت NOTCH3 و آلزایمر در مطالعات قبلی مشخص نشده بود، اما متوجه شده بودند جهش های دیگری در این ژن باعث ایجاد یک نوع بسیار نادر زوال عقل به نام کاداسیل می‌شود. کاداسیل در جوانی با سردردهای شدید و سکته‌ مغزی شروع و در میان‌سالی باعث دمانس (زوال عقل) می‌شود.


مقاله مرتبط: رژیم غذایی مغزی و کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر


جهش های دیگری نیز در ژن TREM2 با AD ارتباط دارند و قبلا نشان داده شده است، افرادی که دو نسخه از این جهش خاص (که Q33X نامیده می‌شود) دارند به اختلال بسیار نادری به نام بیماری Nasu-Hakola مبتلا هستند. این بیماری با شروع زودرس دمانس در میان‌سالی و در ضایعات پلی‌کیستیک استخوانی همراه با شکستگی مشخص می‌شود.

جهشی در NOTCH3 که موجب بیماری آلزایمر می‌شود، به جز در یهودیان اشکنازی تقریبا در تمام گروه های نژادی و قومی بسیار نادر است و محققان دریافتند که تقریبا تمام موارد AD با جهش NOTCH3 از این نسب بوده‌اند.

دکتر لیندسی فارر، مدیر گروه ژنتیک پزشکی در دانشگاه پزشکی بوستون، گفت:

یافته های ما نشان می‌دهد که جهش‌های مختلف در یک ژن یا چند کپی از یک جهش خاص می‌تواند منجر به شکل‌های بسیار متفاوتی از دمانس شود.

تشخیص وابستگی ریسک آلزایمر به انواع جهش‌های ژنتیکی نادر می تواند بینش جدیدی در مورد راه‌های بیولوژیکی درگیر در AD و استراتژی‌هایی برای یافتن درمان‌ها و بیومارکرهای جدید، به وجود آورد.


مقاله مرتبط: برای پیشرفت در درمان آلزایمر به بیومارکر های مولکولی بهتر نیاز داریم


این یافته‌ها از تجزیه و تحلیل کل توالی DNA در بخشی از ژنوم که بیش از ۵۶۰۰ ژن (اگزون) مربوط به آلزایمر در آن کد شده بود، به دست آمدند.

فارر معتقد است که اگر یافته های مربوط به جهش NOTCH3 در یک نمونه مستقل بزرگ از یهودیان آشکنازی تأیید شود، ممکن است آزمایش های تشخیصی و پیش‌بینی‌کننده بیماری آلزایمر برای آن جمعیت خاص ایجاد شود.

انیس گنج‌پور ثالث


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید