انتشار این مقاله


لووتیروکسین

در این مقاله به بررسی داروی لووتیروکسین(Levothyroxine) می‌پردازیم. نام‌گذاری نام کلی(Generic) این دارو لووتیروکسین سدیم(Levothyroxine sodium) است اما در برند‌های مختلف اسمامی متعددی ازجمله لووتیروئید و لووکسیل هم دارد. موارد مصرف دارو‌ی لووتیروکسین برای درمان کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم استفاده می‌شود. این دارو جایگزین همورمون‌های مترشحه از تیروئید شده(در صورت عدم ترشح هورمون توسط […]

در این مقاله به بررسی داروی لووتیروکسین(Levothyroxine) می‌پردازیم.

نام‌گذاری

نام کلی(Generic) این دارو لووتیروکسین سدیم(Levothyroxine sodium) است اما در برند‌های مختلف اسمامی متعددی ازجمله لووتیروئید و لووکسیل هم دارد.

موارد مصرف

دارو‌ی لووتیروکسین برای درمان کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم استفاده می‌شود. این دارو جایگزین همورمون‌های مترشحه از تیروئید شده(در صورت عدم ترشح هورمون توسط غده تیروئید و یا خارج کردن غده از بدن) و یا مقدار مورد نیاز از آن را برای فرد مصرف کننده فراهم می‌کند.(در صورت کاهش ترشح مقادیر هورمون‌های تیروئید ).

کاهش سطح ترشح هورمون‌های تیروئید می‌تواند به صورت خود به خود و یا در اثر اشعه درمانی،دارو درمانی و یا برداشتن غده‌ی تیروئید طی جراحی ایجاد شود.

برای داشتن فعالیت‌های فیزیکی و ذهنی مناسب و طبیعی، باید مقدار کافی از هورمون‌های تیروئیدی در خون وجود داشته‌باشد.

این دارو نباید برای درمان ناباروری استفاده شود مگر در حالتی که این ناباروری در اثر کمبود هورمون‌های تیروئیدی حاصل شده باشد.

شیوه‌ی مصرف

این دارو معمولا به صورت خوراکی از راه دهان توسط پزشک تجویز می‌شود و شیوه‌ی مصرف آن به این صورت است که روزانه یک عدد با شکم خالی(ناشتا) (نیم تا یک ساعت پیش از صبحانه) باید خورده شود.

اگر شما فرم کپسول این دارو را دریافت می‌کنید باید یکباره تمام آن را ببلعید و از جویدن آن ویا خراش دادن پوشش آن خودداری کنید.

مقدار دوز مصرفی این دارو به عوامل مختلفی از قبیل: سن،وزن،شرایط پزشکی،تست‌های آزمایشگاهی و چگونگی پاسخ شما به درمان وابسته است.

بدون مشورت با پزشک به هیچ وجه مصرف دارو را قطع نکنید؛ معمولا مصرف دارو برای تامین سطوح کافی از هورمون‌های تیروئید تا آخر عمر ادامه دارد.

برند‌های مختلفی از این دارو وجود دارد، بدون مشورت با پزشک خود و یا داروساز برند مصرفی خود را تغییر ندهید.

برخی از دارو ها مانند دارو‌های ضد اسید معده،مکمل‌های کلسیم،آهن،کلستیپل و… باعث کاهش جذب لووتیروکسین می‌شوند، اگر از این قبیل از دارو‌ها مصرف می‌کنید حداقل ۴ ساعت بعد از مصرف لووتیروکسین آن ها را مصرف کنید.

کاهش سطح هورمون‌های تیروئیدی دربدن می‌تواند علائمی مانند:خستگی،خشکی پوست،یبوست،دردعضلانی،افزایش وزن،کاهش تعداد ضربان قلب و حساسیت به سرما در بدن داشته‌باشد؛اگر علائم شما در طی چند هفته بعد از مصرف دارو بدتر شد ویا بهبود پیدا نکرد شرایط را با پزشک خود در میان بگذارید.

 

عوارض

ریزش مو و کاهش تراکم آن در طی چند ماه اول پس از مصرف این دارو محتمل است؛ولی این عارضه موقتی است و پس از اینکه بدن شما به دارو سازش پیدا کرد این مشکل حل خواهد شد؛اگر ریزش مو در شما پس از چند ماه ادامه پیدا کرد و یا بدتر شده، حتما آن را با پزشک و یا داروساز اطلاع دهید.

این موضوع را به خاطر بسپارید که پزشک شما باتوجه به شرایط شما این دارو را برایتان تجویز کرده و معتقد است که منفعت استفاده ار دارو از مضرات آن برای شما بیشتر است.

اگر هریک از عوارض غیرمحتمل اما جدی ناشی از افزایش مقادیر هورمون‌های تیروئید را داشتید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید، این عوارض عبارتند از : تعریق،حساسیت به گرما،تغییر حالات و رفتار ،خستگی،اسهال،سردرد،لرزش دستو کوتاهی تنفس.

و همچنین اگر هریک از لائم زیر را دشتید سریعا از اورژانس کمک بگیرید: درد سینه،افزایش تعداد ضربان قلب،افزایش فشار خون،تشنج.

جمع‌بندی

داروِی لووتیروکسین در شرایط کاهش مقادیر هورمون‌های تیروئید مانند کم‌کاری تیروئید ویا برداشتن غده‌ی تیروئید رخ می‌دهد،مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دارو معمولا باید در تمام طول عمر مورداستفاده قرار گیردو شیوه‌ی مصرف آن به صورت ناشتا قبل از صبحانه است.

 

محمد امین سعدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید