انتشار این مقاله


بازیابی داده‌های مغزی به کمک آهنربا

تحقیقات اخیر دانشمندان نشان از پتانسیل میدان مغناطیسی آهنربا در بازیابی برخی خاطرات فراموش شده دارد. با ما همراه باشید.

تحقیقات اخیر دانشمندان نشان از پتانسیل میدان مغناطیسی آهنربا در بازیابی برخی خاطرات فراموش شده دارد. با ما همراه باشید.

یافته‌های گذشته دانشمندان نشان از ساختار شماره‌ای حافظه کوتاه مدت برای ذخیره اطلاعات مهم داشته است. این عملکرد نیاز به فعالیت مستمر دارد.

اما بر اساس نتایج مطالعات اخیر صورت گرفته به دست دانشمندان دانشگاه ویسکانسین، مغز اطلاعاتی که از اهمیت پایین‌تری برخوردار هستند را به مکان‌هایی دور از دسترس معمول سامانه‌های نظارتی مغز ارسال می‌کند. تلاش‌های اخیر دانشمندان به کمک آهنربا‌ها، توانسته بخشی از اطلاعات بایگانی شده و به نوعی فراموش را بازیابی نماید. بنا بر اعتقاد دانشمندان رشیه بسیاری از بیماری‌های روانی، اختلالات فکری است. به‌طور مثال بیماری افسردگی با مرور و یادآوری افکار منفی و اسکیزوفرنی با توهم تشکیل و تشدید می‌گردد.

پژوهشگران به کمک متد TMS که کوتاه شده‌ی روشی به‌نام تحریک مغناطیسی ترانس‌کرانیال می‌باشد، میدان مغناطیسی دقیقی به بخشی خاص از مغز که محل ذخیره‌سازی لغات می‌باشد اعمال کردند. سپس به کمک تحریک فعالیت این ناحیه، اطلاعات بایگانی شده در این نقطه بازیابی شده و قابل دسترسی قرار گرفتند. درمان تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال جدیدترین روش درمان برای عارضه‌های مختلف نورولوژیکی و روانپزشکی اعم از میگرن، پارکینسون، دیستونیا، وزوز گوش (تینیتوس) و افسردگی است.

rtms

اساساً این درمان شامل پالس‌های مغناطیسی است که به جای جریان الکتریکی مستقیم باعث فعال شدن مغز می‌شود. سیم پیچ یا کویل روی سر بیمار قرار می‌گیرد و پالس های الکترومغناطیسی کوتاه از سیم پیچ عبور می‌کند و روی سر فرد یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند که منجر به تغییر می‌شود.

با انجام این پژوهش جدید گامی جدید به سوی کنترل افکار انسان برداشته شده است. تحقیقات صورت گرفته می‌تواند موجب ایجاد متد‌های جدیدی برای درمان بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و افسردگی ایجاد نماید.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید