انتشار این مقاله


تحقیقات بیشتر روی تفاوت پروتئین‌های شیر

دانش جدید درباره‌ی ترکیب شیر و کیفیت آن هر چقدر برای صنعت مهم می‌باشد برای مصرف‌کنندگان نیز اهمیت دارد.

 دانش جدید درباره‌ی ترکیب شیر و کیفیت آن هر چقدر برای صنعت مهم می‌باشد برای مصرف‌کنندگان نیز اهمیت دارد. به همین دلیل تحقیقات زیادی در این زمینه صورت می‌گیرد. یکی از موضوعات در این زمینه پروتئین‌های شیر و اهمیت آن‌ها در سلامتی است. اساساً این پورتئین‌ها دو نوع اند؛ وِی و کازئین. کازئین را می‌تواند به چهار زیرواحد تقسیم نمود. یکی از آن‌ها بتاکازئین می‌باشد که جلب توجه کرده است. چندین نوع از بتاکازئین وجود دارد ولی A1 و A2 معروف‌ترین آن‌ها هستند.

ادعا بر این بود که پروتئین‌های A2 برای سلامتی و متابولیزه شدن در روده و مزه بهترند. شیر مادر بیشتر این پروتئین‌ها را دارد و صنایع خارجی سعی کرده‌اند به طور اختصاصی آن را تولید کنند. با این که گفته می‌شود کسانی که از مزه‌ی شیر خوششان نمی‌آید بهتر می‌توانند این پروتئین‌ها را تحمل کنند ولی تحقیقات بیشتری نیاز است تا انجام شود.

برای تحقیق روی این پروتئین‌ها محققان از شیر گاو و شیره‌ی روده و معده برای بررسی اثر آنزیم‌ها روی آن‌ها استفاده کردند. همانطور که انتظار می‌رفت از هر دو نوع پروتئین پپتیدهایی متابولیزه شدند. ولی این میزان برای گروه A2 سه برابر بیشتر بود. اینگونه در نظر گرفته می‌شود که A2 برای سلامتی بهتر است ولی باید در نظر داشت که هر دو نوع در شیرها معمولاً وجود دارند و باید دانست که شیرهای غنی از A2 از گاوهایی تهیه شده‌اند که به این منظور غربال شده‌اند.


برای مطالعه‌ی بیشتر می‌توانید به منبع اصلی مراجعه کنید.


علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید