انتشار این مقاله


استفاده از حیوان آزمایشگاهی نر، زنان را از بهترین دارو محروم می‌کند!

در موارد بسیاری زنان مناسب‌ترین درمان پزشکی را از دست می‌دهند، زیرا اکثر پژوهش‌های پیش بالینی داروها روی حیوانات نر انجام می‌شوند!

در موارد بسیاری زنان مناسب‌ترین درمان پزشکی را از دست می‌دهند، زیرا اکثر پژوهش‌های پیش بالینی داروها روی حیوانات نر انجام می‌شوند!

داروهای جدید قبل از استفاده در انسان باید روی حیوانات آزمایش شوند و بنابر دو فرضیه موجود در این زمینه بیش از سه چهارم از این مطالعات تنها با استفاده از حیوانات نر انجام می‌شوند. فرضیه اول بیانگر احتمال تاثیر چرخه هورمون زنانه بر نتیجه آزمایش است و فرضیه‌ی دوم بیان می‌کند، دارویی که برای مردان اثربخش باشد برای زنان نیز اثر بخش است.
با این حال تحقیقات انجام شده توسط ناتاشا کارپ و همکارانش در کمبریج با این فرضیه‌ها به مقابله پرداخته است.
آن‌ها ۲۳۴ ویژگی فیزیکی را در ۱۴۰۰۰ موش آزمایشگاهی نر و ماده مقایسه کردند. تفاوت‌های جنسیتی در ۵۷ درصد از صفات فیزیکی کمی مثل سطح کلسترول و توده استخوانی و نیز ۱۰ درصد از صفات فیزیکی کیفی مثل شکل سر مشخص شد.

در بررسی ۴۰۰۰۰موش دیگر، محققان مشاهده کردند که خاموش شدن ژن‌های خاصی اثرات متفاوتی را با توجه به جنسیت ایجاد می‌کند. این مشاهده خود بیانگر تفاوت بیماری‌های ژنتیکی در زنان و مردان است که نیاز به درمان‌های متفاوتی خواهد داشت.
وجود این تفاوت‌های مربوط به جنسیت به این معناست که داروهای بهینه سازی شده برای حیوانات نر، ممکن است اثر بخشی کمتری در جنس مونث داشته باشند یا حتی برای جنس مونث آسیب‌زا باشند.

کارپ می‌گوید:

بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ هشت دهم از داروهای موجود در بازار آمریکا خطرات بیشتری را برای سلامت زنان نسبت به مردان داشت که این خود نشان دهنده‌ی مغرضانه بودن منحصر کردن آزمایش این داروها برای حیوانات نر می‌باشد. به علاوه، تعصب موجود برای آزمایش داروها بر جنس نر ممکن است باعث شود داروهایی که برای زنان اثر بخشی بهتری نسبت به مردان دارند از روند مطالعه حذف شوند و هرگز به مرحله تست‌ بالینی نرسند، زیرا این داروها فقط در حیوانات نر امتحان شده‌اند.

کارپ اظهار می‌کند که نوسانات هورمون‌ها زنانه نیز استدلال خوب دیگری در زمینه‌ی بیان تفاوت بین زنان و مردان است.

زمان تغییر فرا رسیده است!

کارپ در نهایت اظهار می‌کند، به جز در مواردی که یک دلیل مناسب برای آزمایش روی یک جنس وجود دارد، باید تحقیقات زیست پزشکی روی هر دو جنس انجام شود. پیتر راجرز از دانشگاه ملبورن در استرالیا نیز با این نظر کارپ اعلام موافقت کرده و اظهار می‌کند که با وجود امتیازات زیادی که اکنون برای انجام مطالعات مروری وجود دارد، زمان مناسب برای بررسی درمان‌هایی که روی هر دو جنس آزمایش نشده‌اند، فرا رسیده‌است.
با وجود گفته‌ی فوق تست‎های انسانی روی زنان نیز انجام می‌شود. از سال ۱۹۹۴ تمام تست‌های انسانی موسسه‌ی ملی بهداشت آمریکا (NIH) زنان را نیز شامل می‌شود. نتیجه‌ی این کار افزایش شرکت زنان در کار آزمایی‌های بالینی از ۹درصد در سال ۱۹۷۰ به ۴۱درصد در سال ۲۰۰۶ است.
در سال ۲۰۱۴ موسسه ملی بهداشت امریکا اعلام کرد بودجه‌ای ۱۰ میلیون دلاری برای تحقیق درباره‌ی تفاوت‌های جنسیتی در طیف وسیعی از فعالیت‌های پزشکی مثل اعتیاد، میگرن و سکته مغزی اختصاص خواهد یافت.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید