انتشار این مقاله


آیا رانندگان تاکسی‌ها بر اساس مسافرشان قیمت می‌دهند؟

در یک شهر غریبه می‌خواهید تاکسی بگیرید و در این فکر هستید که آیا قیمت راننده تاکسی منصفانه و قیمت اصلی است یا خیر؟

شما به شهری می‎‌روید که تا به حال به آن‌جا نرفته‌‎اید. می‌خواهید تاکسی بگیرید و در این فکر هستید که آیا قیمتی که راننده تاکسی به شما می‌گوید منصفانه و قیمت اصلی است یا خیر؟

محققین در دانشگاه Cologne طبق تحقیقی که انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند، اگر شما به این مشکوک هستید که دارید پول زیادتر از واقعیت می‌دهید، احتمال زیاد حق با شماست. این مطالعه که در فوریه سال ۲۰۱۷ در مجله اکونومیک چاپ شده است؛ بیان می‌کند که تاکسی‌‍رانان به احتمال زیاد زمانی که بفهمند شما مسافری خارج از شهر هستید و آشنایی با شهر ندارید از شما می‌گیرند و این احتمال زمانی بیشتر می‌شود که شما از آن‌ها رسید بگیرید تا پول خود را از اداره خود دریافت کنید.

در علوم اکونومیک، اولین درجه مشکلات اخلاقی مربوط به خریداری است که از پول فرد یا اداره خرج می‌کند و توجی به قیمت ندارد. دومین درجه مشکلات اخلاقی مربوط صاحبان پول است که با این که از عدم اطلاع قیمت خریدار آگاهی دارند ولی با این حال پول را به او می‌پردازند.

برای جمع‌آوری اطلاعات در این مطالعه، محققین از چند نفر کمک گرفتند؛ دو مرد و دو زن. برای این که ۴۰۰ تاکسی در شهر آتن یونان بگیرند. هر کدام از این افراد در ابتدا مسیر می‌گویند “من دوست دارم به فلان جا بروم” و پس اتز آن می‌گویند “آیا می‌دانید آن مکان کجاست؟ من از اهالی آتن نیستم” و نیمی از از افراد در نیمه‌های مسیر می‌گویند “امکانش هست که در آخر مسیر به من رسیدی بدهید؟ چرا که اداره‌ام پول من را بازپرداخت می‌کند” و نیمه دیگر افراد در مورد بازپرداخت حرفی نمی‌زنند.

۲۸ درصد کامل از ۴۰۰ بار تاکسی سوار شدن در حدود ۷ درصد مبلغ بیشتری دادند و متاسفانه در مورد خانم‌ها، تقریبا در همه موارد بیشتر از قیمت واقعی پول دادند. چیزی که محققین را شگفت‌زده کرد این بود که راننده‌ها از مسیر مستقیم به محل درخواست شده نمی‌بردند و آن‌ها را می‌چرخاندند و به این شکل تاکسی‌متر مسافت بیشتری را نشان می‌داد که راننده دلیلی برای گرفتن مبلغ اضافه داشته باشد. تقریبا ۷۷ درصد از رانندگان پول اضافه‌ای را درخواست می‌کردند به علت میان‌بر زدن و سریع‌تر رساندن آن‌ها و همین طور پول اضافه‌ای برای ورود به فرودگاه و بندر می‌گرفتند.

این مطالعه تنها مطالعه‌ای نیست که در این باره انجام شده است و نگاه دقیقی به عملکرد تاکسی‌رانان انداخته است. مطالعه‌ای که  در دانشگاه کالیفرنیا در مارچ ۲۰۱۷ انجام شده است، بیان می‌کند که امنیت شما در سوار شدن تاکسی به رنگ تاکسی‌ای که سوار می‌شوید مربوط است. بعد از آنالیز کردن میلیون‌ها داده گزارش شده از تاکسی‌ها، راننده‌ها و اطلاعات تصادفات در بازه زمانی سه ساله به این نتیجه رسیدند که تاکسی‌های زرد رنگ ۹ درصد تصادف کمتری نسبت به تاکسی‌های آبی دارند و دلیل این یافته هم به نظر ساده می‌آید و آن این است که تاکسی‌های زرد را به راحتی می‌توان تشخیص داد و احتمال دیده نشدن آن‌ها کمتر است.

Teck-Hua Ho، پروفسور دانشگاه سنگاپور که جز نویسندگان این مقاله است، می‌گوید:

این یافته‌ها نقش مهمی در زمان انتخاب رنگ برای وسایل حمل و نقل عمومی دارد و جدا از مسائل مالی می‌تواند به خوبی جان افراد زیادی را نجات بدهد.

همانند مطالعه اولی که بررسی شد، مطالعه دوم هم تنها در یک منطقه انجام شده است و این اطلاعات نهایتا می‌توان برای کشور انجام شده قابل اعتماد باشد. شاید این نتایج اهمیت تاکسی‌های روباتیک را نشان بدهد و به ما گوشزد کند که نباید به این حالت عادت کنیم.

شاید برای‌تان جالب باشد

برای اینکه بتوانید در لندن مدرک تاکسی‌رانی بگیرید، باید مکان ۲۵,۰۰۰ خیابان در مرکز لندن را حفظ کنید؛ این تستی است که به آن the knowledge گفته می‌شود. این شکل از حفظ کردن ساختار مغز را تغییر می‌دهد و به قدرت مکان‌یابی بهتر فرد منجر می‌شود.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید