انتشار این مقاله


رژیم غذایی دلفین‌ها

سلامت جمعیت دلفین‌ها در سراسر جهان بستگی به دسترسی مداوم آنها به منابع غذایی مقوی دارد.

رژیم غذایی یک دلفین

سلامت جمعیت دلفین‌ها در سراسر جهان بستگی به دسترسی مداوم آنها به منابع غذایی مقوی دارد.

محققان UC Santa Barbara دلفین‌ها را در سه دستۀ مختلف از نظر آن‌چه می‌خورند و چگونه منابع و فضای اقیانوس را تقسیم می‌کنند، چگونگی پردازش اطلاعات مهم برای حفاظت و مدیریت را بررسی می‌کنند. یافته‌های این تیم در مجله PLoS ONE منتشر شده است.

سرپرست نویسندگان هیلاری یانگ (Hillary Young) می‌گوید:

ما از اصل “شما آن‌چه هستید که می‌خورید” استفاده می‌کنیم تا برخی از اسرار رژیم غذایی دلفین‌ها را بیابیم.

همه غذایی ما یا هر حیوانی می‌خوریم بعد از هضم شدن وارد بافت‌های بدن ما می‌شود به عنوان مثال اکثر آمریکایی‌ها از نظر شیمیایی مثل کوب‌ذرت به نظر می‌رسند زیرا غذایی که می‌خورند حاوی مقدار زیادی شربت ذرت است.

در پالمایرا که یک دره مرجانی دور در مرکز اقیانوس آرام است محققان نمونه‌های کوچک و برنجی پوست سه گونه دلفین وحشی را جمع‌آوری کردند.
دلفین‌های فرفره (Spinner) که به آکروبات‌باز شهرت دارند، دلفین‌های پوزه‌بطری (Bottlenose) و گونه‌ای دیگر که نهنگ کله‌خربزه‌ای (Melon-headed Whale) نامیده می‌شود.

محققان شیمی دلفین را بررسی کردند تا تعیین کنند چه غذایی می‌خوردند و چگونه رژیم غذایی آنها متفاوت می‌باشد. آنها به طور خاص بر روی یافته حاصل از بررسی نسبت ایزوتوپ‌های پایدار متمرکز شدند. دانشمندان دریافتند که دلفین‌های پوزه‌بطری به احتمال زیاد چون ماهی‌های بزرگ و ماهی مرکب را شکار می‌کنند در بالای زنجیره غذایی واقع‌اند. با این حال مقایسه اکولوژی تغذیه از سه گونه دلفین نشانگر همپوشانی قابل توجهی در اکوژی هر سه گونه است.

نتایجی که گروه‌های مختلف شکارچیان دریایی در منطقه پالمیرا را کشف کردند کاملا متفاوت با تحقیقات دیگر انجام شده توسط یانگ و همکاران وی در UCSB بود.

داگلاس مک‌کولی (Douglas McCauley) می‌گوید:

کوسه‌های مختلف در اطراف پالمیرا را برای رژیم‌ها و استراژی‌های مختلف پیدا کرده‌ایم.

با این حال زمانی که محققان تصور می‌کردنند زنجیره غذایی دلفین را به خوبی شناخته‌اند با دیدن این‌که یکی از دلفین‌ها شنا کرد و دلفینی را که در بالای زنجیره غذایی قرار داشت را خورد، غافلگیر شدند.

یک گله از نهنگ‌های قاتل وحشی معروف به اورکاها (Orcas) که بزرگترین گونۀ دلفین هستند یک توقف کوتاه در پالمیرا داشتند و یک دلفین پوزه‌بطری از گله مورد مطالعه را خوردند.

رژیم‌های اورکا که در شمال غربی اقیانوس آرام مورد تحقیق قرار گرفته‌اند اما تقریبا هیچ چیز در مورد تغذیه یا اکولوژی آن‌ها در عرض‌های جغرافیایی گرمسیری شناخته شده نیست. دانشمندان نمونه‌هایی از اورکاها را جمع آوری کردند که نشان می‌داد که بیشتر از دلفین‌های دیگر تغذیه می‌کردند.

مک‌کولی گفت:

ما همه با صحنه‌های شکار وحشی در مکان‌هایی مانند آلاسکا یا کانادا آشناییم اما هیچ کدام اتتظار نداشتیم که این شنای کوتاه از یک صخره مرجانی راببینیم.

کبری مولد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید