انتشار این مقاله


این کپسول زمان علم ما را برای آیندگان نگه خواهد داشت!

محتویات این لوله علم و تکنولوژی را تا سال ۲۰۱۷ جمع کرده است!

کپسول زمان! بیشتر یاد کشتی نوح افتادم! در جزیره‌‍ای واقع در قطب جنوب، محققان لوله‌ای ضدزنگ دفن کرده‌اند. محتویات این لوله علم و تکنولوژی را تا سال ۲۰۱۷ جمع کرده است! این کپسول هفدهم سپتامبر دفن شد و می‌تواند تا قبل از اینکه به دلیل زمین‌شناختی بیرون بیاید، نیم میلیون سال زیر زمین بماند.

این لوله‌ی ۶۰ سانتی‌متری در عمق پنج متری در گودالی بدون استفاده نزدیک ایستگاه قطبی لهستانی در Hornsund، Svalbard حاوی نمونه‌های عجیب و غریبی است؛ قطعه‌ای از شهاب سنگی چهار و نیم میلیارد ساله، گدازه‌ای بازالت از انفجار آتشفشانی ایسلند، شن نامبیایی که ذرات کیمبرلیت و الماس دارد. همه‌ی این‌ها چیزهایی هستند که کاشف آینده‌ی این کپسول را از دانش روز ما درباره‌ی زمین‌شناسی آگاه می‌کند.

برای خلاصه کردن زیست‌شناسی، نمونه‌های خشک‌شده‌ی DNA انسان، موش صحرایی، سالمون، سیب‌زمینی، زنبوری در رزین، دانه‌ها و در حدود ۳۰۰ تاردیگرید (موجود آبزی که می‌تواند از پرتوزایی‌های شدید مثلاً بر اثر انفجار هسته‌ای جان سالم به در ببرد) به صورت خشک و گرم شده جمع‌آوری شده‌اند.


مقاله‌ی مرتبط: پروتئین تاردیگرید که از DNA انسان محافظت می‌کند کشف شد


برای ارتباط برقرار کردن مورخان آینده با وضعیت امروزه‎‌ی تکنولوژی، دانشمندان دستگاه‌های بر پایه‌ی سیلیکونی را مثل شتاب‌سنج، ردیاب پرتو و یک گوشی تلفن همراه درون لوله قرار داده‌اند. کارت اعتباری، ساعت مچی و یک عکس هم برای افزایش طول عمر درون چینی قرار گرفته‌اند. محققان اثر انگشت خود را نیز روی برخی محموله‌ها به یادگار گذاشته‌اند.

جشن سالگرد قطبی

این کار برای جشن شصت سالگی ایستگاه قطبی لهستانی انجام شده که در سال زمین‌شناسی بین‌المللی ۱۹۵۷-۵۸ ایجاد شد؛ پروژه‌ای تحقیقاتی که شامل یک سری فعالیت‌های زمین‌شناختی جهانی بود.

کپسول زمان پیام ارزشمندی برای آینده‌ی دور خواهد بود ولی شاید اصلاً بین اقیانوسی از فسیل‌های تکنولوژیک انسانی که برای آینده به جا گذاشته‌ایم، پیدا نشود!

این اولین تلاش برای یادگاری فرستادن به آینده نیست. قبلاً نیز کپسول زمانی حاوی ۱۱۵ عکس به همراه یک کارتریج و سوزن، منتخب‌های موسیقی، صداهای طبیعی با دو فضاپیمای Voyager در سال ۱۹۷۷ به فضا فرستاده شده بود. با اینحال درک این‌ها برای آیندگان کار راحتی نیست. همان نمونه‌های DNA برای آیندگان بی‌احساسی که به جا خواهیم گذاشت، بهتر است!

مارِک لواندوسکی، متخصص پرمافراست (لایه‌ی منجمدی از خاک) از آکادمی علوم لهستان که مسئول انتخاب اشیاء بوده اینگونه توضیح می‌دهد:

کپسول زمان ما مطمئنانه روی پیدا خواهد شد و کاشفان آن پیام ما را دریافت خواهند کرد. اگر آن‌ها با دقت به درون کپسول نگاه کنند، همانطوری که ما به آثار گذشتگان نگاه کردیم، خواهند فهمید که چه کسانی بودیم.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید