انتشار این مقاله


این رابطه‌ی ریاضی همیشه سیب‌زمینی تنوری معرکه‌ای را به شما تحویل می‌دهد

به دنبال روشی برای خوشمزه کردن سیب‌زمینی هستید؟ به این مقاله نگاهی بیاندازید.

ریاضیات تُرد، خوشمزه، آب‌دهان راه‌انداز!

اگر حسی نسبت به آشپزخانه دارید، می‌دانید که در دستور پخت، اعداد چه نقش مهمی دارند. پس می‌دانید که چه قدر می‌شود از ریاضی استفاده کرد تا مزه را به حد اعلا رساند. به دنبال این می‌گردید که خوشمزگی سیب‌زمینی تنوری را بیشینه کنید؟ بیش از این منتظر نمانید!

غذاهای ریاضی

از بین تمام مسائلی که روی آن‌ها کار می‌کنیم، پیدا کردن راهی برای تولید سیب‌زمینی تنوریِ خوشمزه‌تر ضروری به نظر نمی‌رسد. اما این به معنی نیست که از دستور پخت جدیدمان خوشحال نیستیم. گزارشی در ژانویه ۲۰۱۸ نشان داد که دانش‌آموزان در انگلیس فرمولی ریاضی برای سیب‌زمینی تنوری بی‌نقص پیدا کرده‌اند. دانش‌آموزانی که از مدرسه‌ی اِج هتل و دبیرستان ساموئل وایتبرد در بردفورشایر آمده‌بودند، دانش ریاضی و دست‌پختشان را تلفیق کردند تا روشی به نام “روش مدرسه‌ی اِج هتل” را بسازند.

مقدار سیب‌زمینی بی‌نقص

رمز این روش چیست؟ همه‌اش به این برمی‌گردد که چه طور آن را بُرش دهید. دانش‌آموزان به این فکر کردند که چه طور سطح سیب‌زمینی را زیاد کنند تا به بیش‌ترین نسبت کناره‌های سیب‌زمینی تُرد، و داخل آن نرم شود.

ساموئل وایتبرِد در اخبار آی تی وی گفت:

ما دنبال فرمولی هستیم که سه شعاع سیب‌زمینی را می‌گیرد و همه را در هم ضرب میکند و مساحتش را برمی‌گرداند.

باید این طور انجامش دهید: سیب‌زمینی را در راستای طولش از وسط نصف کنید. سپس هر تکه را دوباره با زاویه ی تقریبا ۳۰ درجه ببُرید. در مقایسه با روش استاندارد برش سیب‌زمینی‌ها به تکه‌های مساوی، این روش سطح را ۶۵ درصد افزایش‌می‌دهد. و به وضوح میزان تُردی را بالا می‌برد.

به آشپزهای حرفه‌ای و عموم مردم این شانس داده‌شد تا سیب‌زمینی تنوری ریاضی وار را امتحان کنند، و نتایج به شدت مثبت بود. از وقتی که این روش معرفی شد، ایندیپندنت گزارش کرده که آشپزهای سرتاسر انگلیس شروع به استفاده از “روش مدرسه ی اِج هتل” کرده‌اند.

 

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید