انتشار این مقاله


مصرف روزانه‌ی آسپیرین برای قلب مفید است اما خطراتی نیز دارد

تحقیقات جدید برای افراد مبتلا به هر دو بیماری دیابت نوع ۲ و نارسایی قلبی، پیام ترکیبی برای مصرف روزانه‌ی آسپیرین با دوز پایین ارائه می‌دهد. این مطالعه نشان داد که قرص‌های روزانه‌ی آسپیرین می‌توانند خطر بستری شدن و مرگ‌و‌میر ناشی از نارسایی قلبی را در افرادی که هر دو بیماری را دارند، کاهش دهند. […]

تحقیقات جدید برای افراد مبتلا به هر دو بیماری دیابت نوع ۲ و نارسایی قلبی، پیام ترکیبی برای مصرف روزانه‌ی آسپیرین با دوز پایین ارائه می‌دهد.

این مطالعه نشان داد که قرص‌های روزانه‌ی آسپیرین می‌توانند خطر بستری شدن و مرگ‌و‌میر ناشی از نارسایی قلبی را در افرادی که هر دو بیماری را دارند، کاهش دهند. با این حال، این نتیجه نیز به دست آمد که آسپرین روزانه حمله‌ی قلبی غیر مرگبار و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

یافته‌ها حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌های جمع آوری شده از بیش از ۱۲،۰۰۰ ساکن بریتانیا، با سنین ۵۵ سال و بالاتر است. همه‌ی آنها مبتلا به نارسایی قلبی و دیابت نوع ۲ بودند، اما هیچ سابقه‌ی حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی، بیماری شریان محیطی یا آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی نداشتند.

در طول یک دوره‌ی پنج ساله، افرادی که روزانه یک آسپیرین با دوز پایین مصرف می‌کردند ۱۰ درصد کمتر به دلیل نارسایی قلبی در بیمارستان بستری شدند و یا در اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست دادند. اما احتمال یک حمله‌ی قلبی غیرطبیعی یا سکته مغزی برای آن‌ها ۵۰% بیشتر بود.

آسپرین یک رقیق کننده‌ی خون است که خطر ایجاد لخته‌های خون را کاهش می‌دهد. هر دو بیماری نارسایی قلبی و دیابت خطر ابتلا به لخته شدن خون را افزایش می‌دهند که می‌تواند به حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی منجر شود. محققان گفتند که حدود ۲۷ میلیون نفر در ایالات متحده دارای دیابت نوع ۲ هستند و حدود ۶.۵ میلیون نفر بزرگسال مبتلا به نارسایی قلبی هستند.

اگرچه آسپیرین روزانه با دوز کم برای افرادی که حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی داشته اند توصیه می‌شود، اما استفاده از آن به عنوان یک درمان پیشگیرانه در افرادی که دارای عوامل خطر قلبی هستند، اما هیچ سابقه‌ی حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی ندارند، مشخص نیست.

یافته‌ها باید در روز ۱۱ مارس در نشست کالج آمریکایی قلب و عروق، در اورلاندو، فلوریدا ارائه شود.


مقاله مرتبط: مزایای مصرف روزانه آسپیرین بیش از خطرات آن در ارتباط با خونریزی معده است


آسپیرین محققان اظهار داشتند که برخی مطالعات حاکی از آن است که آسپرین روزانه ممکن است برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی مضر باشد.

‎نویسنده‌ی اصلی، دکتر Charbel Abi Khalil گفت که تیمش شگفت زده شده از این که دریافته مصرف روزانه‌ی آسپیرین با دوز پایین باعث افزایش خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی غیرطبیعی و سکته‌ی مغزی در میان شرکت کنندگان در مطالعه می‌شود.

‎او گفت: “این یافته ممکن است به دلیل این واقعیت باشد که این بیماران زندگی طولانی‌تری داشتند. با توجه به میانگین سن آن‌ها که ۷۰ سال بود، شاید این بیماران بیشتر مستعد ابتلا به بیماری قلبی بودند.”

‎Abi Khalil استاد پزشکی در Weill Cornell در قطر است.

‎او از مردم خواست تا با پزشکان خود مشورت کنند و مزایا و خطرات احتمالی مصرف روزانه آسپیرین را ارزیابی کنند.

‎تحقیقات ارائه شده در جلسات باید به طور اولیه در نظر گرفته شود، زیرا به تحقیق در مجلات پزشکی منتهی نشده است.

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید