انتشار این مقاله


مواد دندانی جدید در برابر پلاک مقاومت کرده و میکروب‌ها را می‌کشد

دندانپزشکان به مواد کامپوزیتی برای انجام روشهای ترمیم مانند پرکردن حفره‌ها تکیه می کنند. با این حال این مواد مانند مینای دندان می توانند نسبت به رشد پلاک، بیوفیلم چسبنده ای که منجر به پوسیدگی دندان می شود، آسیب پذیر باشند. در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه پنسیلوانیا مواد جدید دندانی را با یک ترکیب […]

دندانپزشکان به مواد کامپوزیتی برای انجام روشهای ترمیم مانند پرکردن حفره‌ها تکیه می کنند.

با این حال این مواد مانند مینای دندان می توانند نسبت به رشد پلاک، بیوفیلم چسبنده ای که منجر به پوسیدگی دندان می شود، آسیب پذیر باشند.

در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه پنسیلوانیا مواد جدید دندانی را با یک ترکیب ضد میکروبی که نه تنها قادر به کشتن باکتری هستند، بلکه می توانند در برابر رشد بیوفیلم مقاومت کنند، تولید کردند.

علاوه بر این، بر خلاف برخی از داروهای تزریق شده، با حداقل سمیت نسبت به محیط اطراف عمل می‌کند.

 زیرا حاوی دوز کم عامل آنتی بیوتیک است که تنها باکتری هایی که با آن تماس می گیرند را می کشد.

Geelsu Hwang، استاد دانشکده دندانپزشکی پنی، گفت: “مواد دندانی مانند این، نیاز به رسیدن به دو هدف دارند: اول، آنها باید میکروب های بیماری زا را به طور موثر بکشند، و در مرحله دوم، آنها باید مقاومت شدید مکانیکی داشته باشند، برای تحمل فشاری های ناشی از جویدن و گاز زدن ما.

بسیاری از محصولات نیاز به مقادیر زیادی از عوامل ضد میکروبی برای به حداکثر رساندن اثر میکروب‌کشی دارند، که می‌تواند خواص مکانیکی را تضعیف کرده و برای بافت ها سمی باشد.

 اما ما نشان دادیم که این ماده دارای خواص مکانیکی عالی و فعالیت‌های آنتی بیوفیلم طولانی مدت بدون سمیت است. “

هونگ در این مطالعه، که در مجله ACS Applied Materials and Interfaces منتشر شد، با پروفسور هیون (میشل)کو، برنارد کولتیو و دنیسپلی سیرونا، همکاری کرد.

ساختار و عملکرد

ماده تازه تولید شده از رزین ساخته شده و عامل ضد میکروبی imidazolium در آن تعبیه شده‌است. بر خلاف برخي مواد بيولوژيک سنتي که به آرامي دارو را آزاد مي‌کنند، اين ماده غير اشباع است و تنها ميکروب هايي که آن را لمس مي‌کنند را می‌کشد.

هونگ و همکاران از طریق آزمایش این مواد، توانایی آن را برای کشتن میکروب ها، برای جلوگیری از رشد بیوفیلم ها و مقاومت در برابر استرس مکانیکی اندازه گرفته‌اند.

نتایج نشان داد که در کشتن سلول های باکتریایی در تماس موثر است، که به شدت باعث اختلال در توانایی بیوفیلم ها در رشد آن می شود. فقط مقادیر ناچیز ماتریکس بیوفیلم، چسبهایی که خوشه‌های باکتری را با هم نگه میدارند، میتوانند بر روی مواد آزمایشی انباشته شوند، در مقایسه با مواد کامپوزیتی کنترل شده، که در طول زمان انباشت ماتریس بیوفیلم چسبنده را نشان میدهد.

هونگ گفت: نیروی معادل نوشیدن آب می تواند به راحتی بیوفیلم را از این مواد حذف کند.

هووان، که دارای پس زمینه مهندسی است، به دنبال فرصت برای استفاده از تخصص منحصر به فرد خود درباره‌ی حل مشکلات در زمینه دندانپزشکی است.

 او به دنبال فرصت های بیشتر برای توسعه و تست محصولات نوآورانه برای حفظ و بازیابی بهداشت دهان و دندان است.

امین موسوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید