انتشار این مقاله


روش تصویربرداری جدید دندانپزشکان را قادر به تشخیص سریعتر پوسیدگی‌های دندان می‌سازد

پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری دندانی در میان کودکان و بزرگسالان در سراسر جهان است. بسیار جلوتر از درمان، پوسیدگی منجر به مشکل در خوردن غذا، عفونت و حتی از دست رفتن دندان منجر می‌شود. تحقیقات جدید منتشر شده توسط SPIE، جامعه بین المللی برای اپتیک و فوتونیک، در مجله Optics Biomedical، یک روش تصویربرداری […]

پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری دندانی در میان کودکان و بزرگسالان در سراسر جهان است.

بسیار جلوتر از درمان، پوسیدگی منجر به مشکل در خوردن غذا، عفونت و حتی از دست رفتن دندان منجر می‌شود.

تحقیقات جدید منتشر شده توسط SPIE، جامعه بین المللی برای اپتیک و فوتونیک، در مجله Optics Biomedical، یک روش تصویربرداری ارزان قیمت با اشعه مادون قرمز طول موج بلند، تشخیص بسیار سریع را ممکن می‌کند.

یک حفره با یک مقدار معینی از مواد معدنی از سطح مینای دندان شروع می‌شود که از محیط اسیدی پلاک دندان‌ها حاصل می‌شود.

اگر پوسیدگی به اندازه کافی سریع تشخیص داده شود، پیشرفت می‌تواند متوقف شود و یا حتی معکوس شود.

دندانپزشکان در حال حاضر به دو روش برای تشخیص پوسیدگی اولیه متکی هستند:

تصویربرداری با اشعه ایکس و بررسی بصری سطح دندان.

اما هر دو این تشخیص محدودیت دارند: دندانپزشکان نمی توانند پوسیدگی را ببینند تا اینکه نسبتا پیشرفته باشند و اشعه ایکس نمی تواند پوسیدگی های اولیه اکلوزالی را تشخیص دهد (پوسیدگی‌هایی که روی سطح برنده دندان‌ها قرار دارند)

جزئیات

در “اولین قدم به سوی ترجمه تصویربرداری thermophotonic lock-in imaging ” اشکان اوجاقی، آرتور پارکامچیک و نیما طباطبائی از دانشگاه York در تورنتو یک روش تصویربرداری بنام thermophotonic lock-in imaging (TPLI) را به عنوان ابزاری که دندانپزشکان را قادر می‌سازد پوسیدگی‌های در حال رشد را بسیار زودتر از اشعه ایکس یا تحلیل بصری تشخیص دهد، معرفی می‌کنند.

ابزار TPLI از یک دوربین مادون قرمز با طول موج بالا برای تشخیص مقدار کمی از تابش مادون قرمز حرارتی ناشی از پوسیدگی دندان پس از تحریک با منبع نور استفاده می کند.

برای آزمایش اثربخشی این ابزار تصویربرداری جدید، نویسندگان یک دندان مولر خارج شده را در محلول اسید برای ۲، ۴، ۶، ۸ و ۱۰فرو بردند که منجر به تخریب اولیه می شود.

تصویر TPLI پس از ۲ روز به طور واضح نشان دهنده وجود یک ضایعه بود، در حالی که یک متخصص دندانپزشکی آموزش دیده نمیتواند همان ضایعه را حتی بعد از ۱۰ روز دمینرالیزه شدن تشخیص دهد.

آندرس ماندلیس، استاد مهندسی مکانیک و صنعتی در دانشگاه تورنتو، گفت: “این مقاله تأثیر زیادی بر نحوه تشخیص پوسیدگی های اولیه دارد. فناوری تصویربرداری فوری با طول موج IR در مراحل ابتدایی آن است، اما این مقاله آن را به عمل بالینی واقعی نزدیک می کند. “

این ابزار دارای مزایای عدم تماس، غیر تهاجمی و کم هزینه بودن است و بالقوه به عنوان یک دستگاه تصویربرداری تشخیصی تجاری مناسب برای دندانپزشکی است.

امین موسوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید