انتشار این مقاله


از طغیان مرگ‌های ناشی از استعمال ویپ (سیگار الکترونیک) چه می‌دانیم؟

مسئولان بهداشتی کانزاس سه‌شنبه، اولین مرگ مرتبط با طغیان بیماری خطرناک ریوی مرتبط با ویپینگ یا همان سیگارهای الکترونیکی را در این ایالات تأیید کردند.

مسئولان بهداشتی کانزاس سه‌شنبه، اولین مرگ مرتبط با طغیان بیماری خطرناک ریوی مرتبط با ویپینگ یا همان سیگارهای الکترونیکی را در این ایالات تأیید کردند.

این شهروند ۵۰ ساله‌ی کانزاسی سابقه‌ی بیماری قبلی داشته است. این شخص با “علائم پیشرونده‌ی سریع” بستری شده بود.

مقامات از جزئیات انواع فرآورده‌های مصرفی این اشخاص اطلاعاتی در دست ندارند.

تحقیقات ملی هیچ فرآورده‌ای را در ویپ یا سیگارهای الکترونیکی شناسایی نکرده که با تمامی این موارد ارتباط داشته باشد. بسیاری از بیماران استعمال ویپ یا سیگارهای الکترونیکی همراه با مایعات حاوی محصولات کانابینوئیدی، مثل THC، را گزارش کرده‌اند. THC ترکیب فعال موجود در ماریجوانا است که باعث نئشگی و سرخوشی می‌شود.

مرگ شهروند کانزاس، حداقل چهارمین مرگ افراد میانسال یا مسن بدین شیوه است. مرگ افراد مسن‌تری در مینه‌سوتا و لوس‌آنجلس به همین دلیل طی هفته‌ی پیش گزارش شده است.

بیمار مینه‌سوتا بالای ۶۵ سال داشت و ماه آگوست، پس از تحمل یک بستری طولانی و سخت جان خود را از دست داد. آن بیمار نیز بیماری زمینه‌ای ریوی داشت که با آسیب شدید ریه بستری شد و پس از آن به عوارض دیگری دچار گشت. پزشکان آسیب ریوی این فرد را مرتبط با ویپ فرآورده‌های غیرقانونی THC دانسته‌اند.

مقامات بهداشتی اورگن هفته‌ی پیش اعلام کردند که یک فرد بالغ میانسال در اثر یک بیماری تنفسی شدید در اواخر جولای درگذشته که سیگار الکترونیکی حاوی روغن ماریجوانای قانونی مصرف می‌کرده است. این اولین مرگ ناشی از مصرف فرآورده‌های کاملاً قانونی ویپینگ بود.

ایلینویز و ایندیانا نیز گزارش مرگ داشته‌اند اما اطلاعاتی درمورد سن و نوع فرآورده‌ی مصرفی آن‌ها منتشر نشده است.

مراجع ایالتی و فدرال آمریکا هم اکنون توجه خود را به نقش آلاینده‌های احتمالی جلب کرده‌اند که می‌تواند عامل مرگ مرتبط با سیگارهای الکترونیکی باشد. مرگ‌های چنینی تاکنون ۴۵۰ مورد احتمالی را در ۳۳ ایالات تشکیل می‌دهند.

محققان در حال بررسی مقصرهای احتمالی در فرآورده‌های ویپینگ حاوی THC هستند.

بروز ناگهانی این بیماری‌های مرموز و علائم شدید و متمایز بیماران باعث تمرکز تحقیقات به جای سیگارهای الکترونیکی قانونی، روی آلاینده‌ها شده است.

یکی از مقصرهای احتمالی روغن مشتق از ویتامین E، به نام ویتامین E استات می‌باشد. محققان سازمان غذا و داروی ایالات متحده این ماده را از نمونه‌های بیماران مشکوک در ایالات متحده به دست آورده‌اند.

همین ماده‌ی شیمیایی تقریباً در همه‌ی نمونه‌های کانابیس اخذ شده از بیماران نیویورکی در هفته‌های اخیر وجود داشته است.

روز دوشنبه، مقامات ایالتی نیویورک اعلام کردند که احضاریه‌هایی برای سه شرکت فروشنده‌ی “عوامل تغلیظ شده” حاوی سطوح بالای ویتامین E فرستاده‌اند که می‌توان از آن‌ها در بازار سیاه فرآورده‌های ویپینگ حاوی THC استفاده کرد.

فروشنده‎ها از این مواد برای رقیق کردن روغن THC در محصولات غیرقانونی استفاده می‌کنند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید