انتشار این مقاله


گرفتگی گوش در مسافرت‌های هوایی

نگاه کلی عارضه گرفتگی گوش در هواپیما (Airplane ear) به شرایطی اطلاق می‌گردد که در آن استرسی مضاعف بر ساختار‌های گوش میانی از جمله پرده صماخ اعمال می‌گردد. علت این موضوع عدم تعادل میان فشار محیط و فشار گوش میانی می‌باشد. این عارضه معمولاً در دقایق ابتدایی و انتهایی پرواز هنگام صعود و نشست هواپیما […]

نگاه کلی

عارضه گرفتگی گوش در هواپیما (Airplane ear) به شرایطی اطلاق می‌گردد که در آن استرسی مضاعف بر ساختار‌های گوش میانی از جمله پرده صماخ اعمال می‌گردد. علت این موضوع عدم تعادل میان فشار محیط و فشار گوش میانی می‌باشد. این عارضه معمولاً در دقایق ابتدایی و انتهایی پرواز هنگام صعود و نشست هواپیما قابل مشاهده می‌باشد. تغییرات ارتفاع ممکن است موجب تغییر فشار ناگهانی در کابین هواپیما شده و سبب ناهماهنگی در فشار گوش گردد.

این مشکل با نام‌های باروتروما (barotrauma)، باروتیتیس (barotitis) و آئروتیتیس شناخته می‌شود. به‌طور کلی برای درمان این مشکل می‌توان به‌طور ارادی خمیازه کشید، آب دهان را قورت داد ویا آدامس جوید. این اعمال با بالانس فشار هوا در دو طرف پرده صماخ این بروز گرفتگی جلوگیری می‌کنند. با این حال نوع شدید این عارضه ممکن است نیاز به درمان توسط پزشک داشته باشد.

علل و نشانه‌ها

نشانه‌ها

گرفتگی گوش ناشی از هواپیما ممکن است در هر دو گوش به‌وقوع بپیوندد و نشانه‌های زیر را به همراه داشته باشد:

  • ناراحتی و درد در ناحیه گوش
  • حس گرفتگی مجرای گوش ویا عدم حضور هوا در آن
  • از دست دادن حس شنوایی به‌طور کامل ویا نسبی (موقتی)

در صورتی که این موضوع طی یک یا چند ساعت برطرف نگردد، نشانه‌های زیر بروز خواهد کرد:

  • درد شدید ناحیه گوش
  • حس فشاری مشابه با زیر آب در گوش
  • وزوز گوش (تینیتوس)
  • استفراغ ناشی از سرگیجه
  • سرگیجه
  • خون‌ریزی از گوش

چه زمان باید به پزشک مراجعه نمود؟

در اغلب موارد افراد می‌توانند با اقدامات فردی مشکل را برطرف سازند. با این حال در صورتی که این مشکل به‌مدت چندین ساعت ادامه یافت، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

علل گرفتگی گوش

همان‌طور که اشاره شد این عارضه هنگام عدم تعادل میان فشار جوی و فشار پشت پرده صماخ ایجاد می‌گردد. این پدیده سبب ایجاد مشکل در لرزش پرده صماخ در پاسخ به صدا‌های محیط خواهد شد. وظیفه تنظیم فشار این ناحیه از گوش بر عهده لوله‌ای تحت عنوان شیپور استاش می‌باشد. این لوله ارتباطی میان گوش میانی و نازوفارینکس (بینی حلق) برقرار می‌نماید.

هنگام ارتفاع‌گیری هواپیما، با کاهش ناگهانی فشار هوا معمولاً زمان کافی برای شیپور استاش به منظور بالانس کردن فشار وجود نخواهد داشت.

باروتروما ممکن است به‌سبب موارد زیر ایجاد گردد:

  • اسکوبا دایوینگ
  • محفظه‌های اکسیژن پرفشار
  • انفجار در نواحی نزدیک

همچنین شما ممکن است این مشکل را هنگام بالا رفتن از برجی بلند به وسیله آسانسور حس کرده باشید.

درمان

برای بسیاری از افراد گرفتگی گوش ناشی از هواپیما طی دقایقی پس از وقوع آن رفع می‌گردد. با این حال در صورتی که نشانه‌های آن باپرجا ماند، با مراجعه به پزشک می‌بایستی تحت درمان قرار گرفت.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید