انتشار این مقاله


گربه‌ها باوفاتر از سگ‌ها هستند!

بر اساس مطالعه‌ای جدید، گربه‌ها نیز مثل سگ‌ها پیوندهایی قوی با انسان برقرار می‌سازند.

سگ‌ها به باوفایی و دوستی با انسان‌ها شهره‌اند ولی معمولاً ما از گربه‌ها تعریف خوبی نداریم و حتی به پست‌فطرت‌های گونه‌ی خودمان گربه صفت می‌گوییم؛ با این حال به نظر می‌رسد تصور ما درست نباشد. بر اساس مطالعه‌ای جدید، گربه‌ها نیز مثل سگ‌ها پیوندهایی قوی با انسان برقرار می‌سازند.

شاید این خبر برای کسانی که گربه دارند زیاد شگفت‌آور نباشد، اما دو موضوع مهم را مطرح می‌کند. اولاً، به نظر می‌رسد که ما عمق پیوند گربه‌ها با انسان‌ها را دست کم گرفته‌ایم. ثانیاً نشان می‌دهد که پیوند امنیت اجتماعی با گونه‌ی انسان خردمند منحصر به سگ‌ها نمی‌باشد.

در این آزمایش رفتاری، محققان پاسخ گربه‌ها را به صاحبان آن‌ها در شرایط خاص مورد بررسی قرار دادند. تحقیقات پیشین به وجود وابستگی‌های امن و ناامن در گونه‌های سگ و میمون رزوس اشاره دارد.

در یک وابستگی امن، در یک شرایط ویژه سگ به انسان پناه آورده و با این کار به آرامش خواهد رسید. اما در وابستگی ناامن، جانور با عجیب شدن شرایط عجیب یا به انسان چسبیده و یا تا می‌تواند از اون دور خواهد شد.

در این آزمایش گربه و فرد صاحب گربه در یک اتاق قرار داده شده و محققان دور انسان یک دایره کشیدند. اگر گربه وارد دایره می‌شد، امکان تعامل انسان و گربه به وجود می‌آمد. پس از دو دقیقه، فرد از اتاق خارج شد و گربه را تنها گذاشت. پس از دو دقیقه‌ی دیگر صاحب گربه دوباره به اتاق بازگشت و داخل دایره نشست.

گربه‌های بالغ فقط یک بار در آزمایش شرکت داده شدند، اما بچه گربه‌ها را دو بار آزمایش کردند؛ یک بار در ابتدا و بار دیگر دو ماه بعد، پس از یک دوره‌ی تمرین شش هفته‌ای اجتماعی کردن ۳۹ بچه گربه، ۳۱ بچه‌ گربه دیگر نیز جزو گروه شاهد بودند.

در پایان آزمایش، نتیجه‌گیری‌ها نشان داد که بیش از دو سوم گربه‌ها، چه بالغ و چه بچه گربه، احساس وابستگی امن می‌کنند. نکته‌ی جالب ماجرا این جاست که این نسبت، مشابه نسبت وابستگی امن نوزاد انسان و کمی بیشتر از وابستگی سگ است!

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (1)
  1. سلام. به نظرم این آزمایش جالب باورهای ما رو جابه جا کرده. چون همه ما ایرانی ها یه مثلی داریم که میگه: طرف مثل گربه بی چشم و رو هست. به نظر میاد این مطلب باورهای غلط ما رو زیر سوال ببره. به نظر من گربه ها هم مثل بقیه حیوانات دارای احساسات و درک نسبی هستند. من قبلا توی مقاله احساس گربه پت پرس خوندم که میگفت گربه ها صاحبش رو میشناسن و ما رو به خوبی در خاطرشون نگه میدارن و حتی بعد از گذشت چند سال هم یادشون میمونه

دیدگاهتان را بنویسید