انتشار این مقاله


برندگان جایزه نوبل پزشکی ۲۰۱۹: تشخیص و تطابق با تغییرات اکسیژن

جایزه نوبل پزشکی ۲۰۱۹ به سه دانشمند آمریکایی و بریتانیایی تعلق گرفت.

جایزه نوبل پزشکی ۲۰۱۹ به سه دانشمند آمریکایی و بریتانیایی به سبب اکتشافاتشان در زمینه‌ی فرآیند احساس اکسیژن و سازگاری با آن توسط سلول، تعلق گرفت.

ویلیام جی کالین جونیور (William G. Kaelin)، پیتر جی راتکلیف (Peter J. Ratcliffe) و گرگ ال سمنزا (Gregg L. Semenza) سه برنده‌ی جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی از سوی کمیته‌ی نوبل هستند. بنا بر گزارشات کمیته‌ی نوبل، دستاوردهای این سه دانشمند استراتژی‌های امیدبخشی در رابطه با درمان سرطان، کمخونی و سایر بیماری‌ها داشته است. همچنین نحوه‌ی پاسخ سلول‌ها در شرایطی همچون زندگی در ارتفاعات، بارداری و سایر موقعیت‌های فیزیولوژیک با یافته‌های این دانشمندان روشن‌تر شده است.

برندگان نوبل پزشکی ۲۰۱۹، در سخنرانی خود اظهار داشتند که موفق به کشف مسیر‌های مؤثر در تنظیم فعالیت ژن‌های دخیل در پاسخ به اکسیژن شده‌اند. اهمیت فراوان اکسیژن در فعالیت سلول‌ها از گذشته کاملاً آشکار بوده است؛ با این حال مسیر‌هایی کلیدی که سلول‌ها به کمک آن موفق به تطابق با تغییرات این گاز می‌شنود، همواره مبهم بوده‌اند.

کشفیات ابتدایی برندگان نوبل امسال، مکانیسم یکی از اساسی‌ترین پروسه‌های تطبیقی حیات را آشکار می‌سازد. آن‌ها دانش‌ ما در ارتباط با نحوه‌ی تأثیر سطح اکسیژن بر متابولیسم سلولی و عملکرد‌های فیزیولوژیک را به بنا نهادند.

اکسیژن با فرمول O2 یک پنجم از اتمسفر زمین را تشکیل می‌دهد و یکی از اجزای اساسی حیات به شمار می‌رود. این ماده در میتوکندری تقریباً تمامی حیوانات به جهت تبدیل غذا به انرژی وجود دارد. اتو واربرگ، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل پزشکی و فیزیولوژی در سال ۱۹۳۱، نشان داد که این فرآیند، پروسه‌ای آنزیمیست.

در طی میلیون‌ها سال، مکانیسم‌های متعددی جهت تضمین تأمین حداکثری اکسیژن به بافت‌ها و سلول‌ها انتخاب شده و تکامل یافته است. جسم کاروتید که نزدیک به عروق بزرگ دو سر گردن است، سلول‌های ویژه‌ای جهت احساس سطوح اکسیژن خون در خود دارد. در سال ۱۹۳۸ برنده‌ی جایزه‌ی نوبل پزشکی، کونل هیمن، نشان داد این اجسام کاروتیدی با بررسی سطوح اکسیژن در خون و ارسال پیام به مغز، تعداد و میزان تنفس را تنظیم می‌نمایند. دکتر مجازی به زودی نگاه کامل و جامعی در ارتباط با روند این کشفیات و سهم کلیدی برندگان نوبل ۲۰۱۹ در پیشبرد آن‌ها خواهد داشت.

راندن جانسون به عنوان یکی از اعضای کمیته‌ی نوبل، یافته‌های این سه دانشمند را به منزله‌ی کشف ابعادی بنیادین از فعالیت سلولی دانسته و آن را بسیار جذاب می‌داند.

برندگان جایزه نوبل فیزیولوژی پزشکی ۲۰۱۹ چه کسانی هستند؟

ویلیام جی کالین جونیور

کالین پزشک و استاد دانشکده‌ی پزشکی هاروارد است. او آزمایشگاه تحقیقات خود در مؤسسه‌ی سرطان دانافاربر را تأسیس کرده و در سال ۲۰۰۲ به عنوان استاد تمام در دانشکده‌ی پزشکی هاروارد مشغول به فعالیت شده است. وی همچنین به عنوان یکی از پژوهشگران انستیتو پزشکی هاوارد هیگز از سال ۱۹۹۸ مشغول به انجام پژوهش‌های علمیست.

پیتر جی راتکلیف

وی متولد انگلیس بوده و در زمینه‌ی فرآیند‌های بیولوژیک در رابطه با کمبود اکسیژن فعالیت دارد. پروفسور راتکلیف سرپرست تحقیقات کلینیکال در انستیتو فرانسیس کریک در لندن و یکی از اعضای مؤسسه‌ی لودویگ در تحقیقات سرطان می‌باشد.

گرگ ال سمنزا 

گرگ ال سمنزا متولد آمریکا و پزشکی ۶۳ ساله است. او در سال ۱۹۹۹ موفق به اخذ درجه‌ی استادی از دانشگاه جانز هاپکینز شده است. همچنین سرپرستی پروژه‌ی عروق در مؤسسه‌ی مهندسی سلولی جانز هاپکینز از مسئولیت‌های مهم وی به شمار می‌رود.

کمیته‌ی نوبل پس از اعلام نتایج برندگان،‌ از هر یک خواست تا تصویری از خود در لحظه‌ی دریافت خبر ارسال کنند.

ویلیام جی کالین جونیور هم در خانه‌ی خود بود!
پیتر جی راتکلیف تصویری از خودش در محل کار ارسال کرد. گویا خبر تأثیر زیادی در روند کارش نداشته است!
گرگ ال سمنزا جونیور تصویری از خودش در منزلش ارسال کرد
عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید