انتشار این مقاله


حملات قلبی؛ از نقش گوش‌ها گرفته تا داروها

در این مطلب سعی می‌کنیم به سؤالاتی در رابطه با سلامت و افزایش سن پاسخ دهیم. چه چیزی موجب بروز حمله‌ی قلبی می‌شود؟ لخته‌ی خون در شریان کرونری باریک‌شده‌ معمولاً موجب بروز حمله‌ی قلبی می‌شود. شریان مسدود از تغذیه‌ی قلب توسط خون دارای اکسیژن بالا جلوگیری می‌کند و این مسأله می‌تواند موجب درد، مرگ سلول‌های […]

در این مطلب سعی می‌کنیم به سؤالاتی در رابطه با سلامت و افزایش سن پاسخ دهیم.

چه چیزی موجب بروز حمله‌ی قلبی می‌شود؟

لخته‌ی خون در شریان کرونری باریک‌شده‌ معمولاً موجب بروز حمله‌ی قلبی می‌شود. شریان مسدود از تغذیه‌ی قلب توسط خون دارای اکسیژن بالا جلوگیری می‌کند و این مسأله می‌تواند موجب درد، مرگ سلول‌های قلبی، بافت زخم (اسکار) و آریتمی‌های کشنده شود.

دلایل مختلفی وجود دارد که می‌توانند منجر به باریک شدن شریان‌ها (آترواسکلروزیس) شوند. این مشکل به نوبه‌ی خود احتمال حمله‌ی قلبی را افزایش می‌دهد. موارد زیر از عمده دلایل حملات قلبی می‌باشند:

ژنتیک، کلسترول و تری‌گلیسرید بالای خون به همراه فشار خون بالا، سبک‌ زندگی کم‌تحرک، چاقی، دیابت، استرس، الکل زیاد، چربی اشباع‌شده در رژیم غذایی، سن، جنسیت و نژاد

 بیش از ۸۰% کسانی که بر اثر بیماری کرونری قلبی جان خود را از دست می‌دهند بالای ۶۵ سال سن دارند. مردان با احتمال بالاتری دچار این عارضه می‌شوند و همانگونه که گفته شد، برخی نژادها، مثل سیاه‌پوستان آمریکایی و بومی‌های این کشور.

چه داروهایی برای معالجه‌ی حمله‌ی قلبی استفاده می‌شوند؟

  • داروهایی که لخته‌های مسدودکننده‌‌ی مسیر خون را به قلب حل می‌کنند، برای نجات جان این بیماران بسیار پراهمیت اند. این داروها را با نام ترومبولیتیک‌ها (clot-busters) می‌شناسیم. هر چه زمان تجویز این داروها زودتر باشد، بهتر است.
  • همراه با داروهای مذکور سوپرآسپرین نیز تجویز می‌شود تا از تشکیل لخته‌ها جلوگیری کند.
  • نیتروگلیسیرین برای باز کردن شریان‌ها و بهبود جریان خون در مسیر رفت‌و‌برگشت به قلب کاربرد دارد.
  • آسپرین که استفاده‌ی آن متداول می‌باشد، جریان خون را درون عروق تنگ‌شده حفظ می‌کند؛ بنابراین پارامدیک‌ها برای مقابله‌ی فوری با قربانیان حملات قلبی به آن‌ها آسپرین می‌دهند که آمار مرگ‌ومیر را در این بیماران کاهش می‌دهد.
  • بلوک‌کننده‌های بتا که سرعت ضربان را کاهش می‌دهند، می‌توانند آسیب‌های قلبی را کاهش دهند.

آیا گوش‌های شما می‌توانند حمله‌ی قلبی را پیش‌بینی کنند؟!

پاسخ پروفسور پیری‌شناسی دانشگاه کمبریج، Kay Tee Khaw، به این سؤال مثبت است. “شاید گوش‌های بزرگ نجات بیماران را پیش‌بینی کند. مردانی با گوش‌های کوچک‌تر  شاید به طور انتخابی در سنین پائین‌تری بر اثر این عارضه جان خود را از دست دهند. اندازه، الگوی گوش یا هر دو، شاید مارکری باشد که مربوط به فرآیندهای زیستی مرتبط با سلامت است.

شاید دور از ذهن به نظر برسد ولی تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که مردانی با چین قطری در هر دو لوب گوش، با احتمال بالاتری برای ابتلا با حملات قلبی روبه‌رو باشند.

افراد مسن گوش‌های بزرگ‌تری نسبت به دوران جوانی خود دارند. به طور خلاصه گوش‌ها با افزایش سن نسبت به بقیه‌ی اعضای بدن سریع‌تر رشد می‌کنند. قبول داریم که کمی شبیه صحبت‌های خرافاتی است، ولی این موضوع، با دلایل علمی زیادی پشتیبانی می‌شود.

برای مثال محققان در مرکز پزشکی VA/Texas Tech University، مشاهداتی مبتنی بر افزایش محیط گوش با میانگین ۰.۵۱ میلی‌متر در هر سال داشته‌اند. علاوه بر این، پزشکان کالج سلطنتی لندن گوش بیماران خود را اندازه گرفته و مشاهده کرده‌اند که با افزایش سن، رشدی ۰.۲۲ میلی‌متری در هر سال در آن‌ها دیده می‌شود.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید