انتشار این مقاله


كودكان نو پا شايد بتوانند دروغ افراد بالغ را تشخيص بدهند

كودكان نو پا  كارهاي زيادي را بايد ياد بگيرند. نه فقط شيوه ي حرف زدن، استفاده از دستشويي و يا شيوه استفاده از چنگال براي خوردن؛ آنها همچنين بايد بفهمند كه چرا مردم بعضي كارها را انجام مي دهند. موفق باشند! ولي تحقيقات جديد كه در مجله آكادمي ملي علم منتشر شد اعلام كرد كه […]

كودكان نو پا  كارهاي زيادي را بايد ياد بگيرند. نه فقط شيوه ي حرف زدن، استفاده از دستشويي و يا شيوه استفاده از چنگال براي خوردن؛ آنها همچنين بايد بفهمند كه چرا مردم بعضي كارها را انجام مي دهند. موفق باشند!

ولي تحقيقات جديد كه در مجله آكادمي ملي علم منتشر شد اعلام كرد كه بچه‌ها زودتر از چيزي كه در گذشته فكر مي شد مي توانند شروع به فهميدن وقايع در اطرافشان بکنند. اين تحقيق بر روي اين مسئله متمركز شد كه مشخص بكند كه كودكان در چه سني شروع به فهميدن اشتباهات بزرگترها مي كنند و يا مي توانند عقايد اشتباه افراد بالغ را در مورد دنيا را تشخيص بدهند. تا قبل از اين تحقيق، محققين بر اين باور بودند كه كودكان در سن ۴ سالگي شروع به فهميدن اين وقايع مي كنند بدون در نظر گرفتن اينكه در كجاي دنيا زندگي مي كنند. ولي در اين تحقيق نشان داده شد كه كودكان مي‌توانند در سن دو و نيم سالگي متوجه بشوند كه چه زماني به آنها دروغ گفته مي‌شود. البته تا زماني كه آزمايشي كه انجام مي‌شود ساده باشد.

شيوه قديمي‌اي كه در اين رابطه روانشناسان مورد آزمايش قرار مي‌دادند به اين صورت بوده است كه آيا كودك مي تواند باور غلطي كه در طي يك داستان براي يك فرد به وجود مي‌آيد را بفهمد، و از آنها سوال مي شد كه ببينند كه آيا مي توانند پيش‌بيني بكنند كه فرد مورد نظر چه عملي در ادامه انجام خواهد داد. در اين تحقيق به عنوان مثال يك شخصيت به نام سالي يك اسباب‌ بازي را در يكي از دو جعبه روي ميز قرار مي‌دهد و سپس اتاق را ترك مي‌كند؛ ولي هنگامي كه سالي بيرون مي‌رود فرد ديگری میآيد و اسباب‌بازی را جابجا میكند و در ديگر جعبه قرار مي دهد. از كودكان سوال میشود كه هنگامی كه سالی دوباره می‌آيد كه با اسباب بازی‌اش .بازی بكند در كدام يك از جعبه‌ها را نگاه می‌كند

رز اسكات، دانشيار دانشگاه California Merced مي‌گويد: ” كودكان زير ۴ سال به اين سوال جواب نادرستي می‌دهند. آنها در پاسخ می‌گويند كه سالی در جايي كه واقعا اسباب بازي قرار دارد به دنبال آن مي‌گردد كه اين بدين معني است كه آنها دركي بر باور غلطي كه سالي از موقعيت اسباب بازي دارد، ندارند. اين مسئله به محققين اين اجازه را مي‌دهد كه فكر بكنند كه كودكان با سن حداقلي ۴ نمي‌توانند اين مطلب را درك بكنند كه افراد ديگر مي‌توانند افكار و اعتقادات متفاوتي نسبت به آنها داشته باشند.

با این حال، تحقیقاتی که بالغ بر ۱۰ سال انجام شده می‌گوید که بچه‌های با حدود سنی ۶ ماه می توانند نشانه‌ایی از فهمیدن مفهوم باور غلط را نشان بدهند؛ البته تا زمانی که آزمایش انجام شده به اندازه کافی ساده باشد. این مطلب به نوعی می‌گوید شاید کودکان بیشتر از آن چیزی که در تحقیق اول گفته شد می‌فهمند ولی این شیوه آزمایش اشتباه است. شاید به نظر شما داستان سالی و اسباب بازی‌اش ساده به نظر برسد ولی این بدین خاطر است که شما سریال Game of Thrones را دنبال می کنید(شاید). ولی برای یک کودک، داستان سالی و اسباب بازی‌اش سخت تر از فیلم دیوید لینچ به نظر می رسد.

این یافته ها به اسکات و همکارانش در آمریکا و سنگاپور این ایده را داد که می توانند داستان سالی و اسباب بازی‌اش را تعمیم بدهند به افراد جوان تر. مانند مطلب روبرو؛ سالی اسباب بازی‌اش را در اتاق رها می کند. سپس شخصی می آید و آن را برمی‌دارد و در مکان نامعلومی قرار می‌دهد. حالا سالی باید کجا دنبال اسباب بازی‌اش بگردد؟

محققین این تحقیق را بر روی ۱۴۰ بچه آمریکایی که حدود سنی دو و نیم سال داشتند انجام دادند. که این عمل، پیش‌بینی درست حرکت بعدی سالی در این داستان اصلاح شده را موجب شد. و برای اینکه مطمئن شویم که آیا واقعا این کودکان به درستی تمام مراحل داستان را متوجه شده‌اند یا نه، از آنها یکسری سوالات روشن‌کننده پرسیده شد. با این دو تغییر ساده، حالا کودکان با سن دو و نیم می‌توانند این آزمایش را انجام بدهند. این آزمایش مشخص کرد که توانایی فهمیدن افراد دیگر می‌تواند از چیزی که قبلا فکر می کردیم زودتر تکامل پیدا کرده باشد.

اسکات در این مورد می‌گوید: ” یافته‌های ما موجب نقض شدن نظریه‌هایی که در مورد تکامل مغز بود، شده است. مطابق نظر برخی از محققین توانایی درک عقاید دیگر افراد تا زمانی که کودکان به پیش‌دبستانی نرفته‌اند پدیدار نمی‌شود. و این مطلب را از شیوه‌ی آزمایش قبلی برداشت کرده‌اند و آن را درست می‌پنداشتند. اما این حقیقت که کودکان توانستند آزمایش ما را با موفقیت به انجام برساند به این معنی است که ما کودکان را دست کم گرفته بوده‌ایم. برخلاف این نظر که تغییرات اساسی‌‎ای در سن چهار سالگی ایجاد می‌شود، کودکان احتمالا فهم عقاید دیگر افراد را در ابتدای زندگی دارا هستند؛ شاید در زمان شیرخوارگی. و به تدریج آنها در زمینه استفاده از این فهم اجتماعی بهتر می شوند و می توانند از این فهم در موقعیت‌های اجتماعی مختلف استفاده بکنند.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید