انتشار این مقاله


اثرات ماری جوانا بر مغز : ماری جوانا چگونه می‌تواند وضعیت ذهنی را تغییر دهد؟

با ما همراه باشید تا با اثرات ماری جوانا بر مغز آشنا شویم.

بسیاری از افرادی که نسبت به مصرف گل کنجکاو هستند یا دوستان و اعضای خانواده‌شان گل مصرف می‌کنند، گاهی از خود می‌پرسند: واقعاً “بالا بودن” چه احساسی دارد؟ اگرچه این تجربه در افراد مختلف متفاوت است، اغلب مصرف کنندگان ماری جوانا با دود کردن یا خوردن گل، اثرات خاصی را تجربه می‌کنند. شما هم در این خصوص کنجکاو هستید؟ با ما همراه باشید تا با اثرات ماری جوانا بر مغز آشنا شویم.

علی‌رغم این واقعیت که ماری‌جوانا اغلب به عنوان یک ماده‌ی مخدر ملایم شناخته می‌شود، بالا بودن ناشی از آن یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین اثرات مسمومیت با مواد مخدر است. به اصطلاح تجربه‌ی چت شدن با این ماده، به شدت تحت تأثیر عواملی است که ارتباط چندانی با دارو ندارند. در واقع ناشی از حساسیت فرد مصرف‌کننده به محیط اطراف و احساسات شخص نسبت به همراهانش هستند. قالب ذهنی فرد مصرف‌کننده و ویژگی‌های مکان مصرف از جنبه‌های مختلف، بر این تجربه مؤثر است.

تغییر ادراکات حسی

بسیاری از افراد به هنگام چت شدن با ماری‌جوانا، دچار تغییر در ادراکات حسی می‌شوند. با این که ماری‌جوانا معمولاً توهماتی مانند توهمات ناشی از مصرف داروهای توهم‌زایی همچون LSD ایجاد نمی‌کند، افراد به هنگام بالا بودن با ماری‌ جوانا دنیا را به شکلی متفاوت از حالت عادی درک می‌کنند. به عنوان مثالف چهره‌ها و اشیای آشنا می‌توانند ناآشنا یا عجیب به نظر برسند؛ به نحوی که برای فرد مصرف کننده سرگرم‌کننده باشند. رنگ‌ها ممکن است روشن‌تر به نظر برسند. قدردانی از حس زیبایی شناختی می‌تواند تقویت شود و خلق و خوی فرد می‌تواند معطوف بر محیط اطراف گردد. زمانی که محیط اطراف به صورت مثبت ادراک گردد، می‌تواند لذت بخش باشد؛ در واقع، دنیا زیباتر به نظر می‌رسد. اما این اتفاق می‌تواند به صورت منفی نیز رخ دهد؛ طوری که دنیا خشن و وحشتناک به نظر برسد.

ادراکات حسی شنوایی و چشایی، در میان سایر حواس بیشتر تحت تأثیر ماری جوانا قرار می‌گیرند. افرادی که ماری جوانا مصرف کرده‌اند، اغلب احساس لذت بیشتر از موسیقی را گزارش کرده و ممکن است تمام تجربه‌ی بالا بودن را به موسیقی گوش کرده و هیچ کار دیگری انجام ندهند. تقویت حس چشایی می‌تواند منجر به نوع خاصی پرخوری گردد که در آن، مقادیر بیش از حد معمول غذا اغلب با ترکیب غیرعادی مصرف می‌گردد. مثلاً: مصرف شکلات با ترشی.

اثرات ماری جوانا بر خلق و خو و وضعیت ذهنی

اثرات ماری جوانا بر خلق و خو از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است؛ اما در حالت کلی، احساسات به شکلی مشابه با اثرات مسمومیت با الکل، اغرق‌آمیز جلوه داده می‌شوند. موقعیت‌هایی که در حالت طبیعی از نظر احساسی خنثی هستند، ممکن است سرگرم کننده یا مسخره یا برعکس، ناراحت کننده و ترسناک به نظر برسند.

مصرف کنندگان ماری جوانا معمولاً تلاش می‌کنند به هنگام چت بودن، هیجانات عاطفی خود را کنترل کنند؛ اما این همیشه ممکن نیست. موقعیت‌هایی که به صورت واقعی یا تخیلی فرد با آن‌ها مواجه می‌شود، ممکن است ناراحت کننده بوده و در برخی افراد به پارانویای شدید منجر شود.   

عوارض جانبی متفاوت ماری جوانا

تأثیرات ماری جوانا در آرامش بخشیدن به افراد کاملاً متناقض است – در حالی که بسیاری از افراد به علت اثرات اولیه‌ی آرامش‌بخش به ماری جوانا وابسته می‌شوند؛ اما اثر برگشتی به طور معمول منجر به سطح بالاتری از اضطراب در مصرف کنندگان می‌شود. برخی افراد به اختلالات درازمدت اضطرابی مبتلا می‌شوند که در پاسخ، اقدام به خوددرمانی با ماری‌جوانا می‌کنند. این چرخه‌ی مخرب ممکن است ادامه یابد تا این که فرد از مصرف ماری جوانا دست بکشد.

برخی افراد به هنگام بالا بودن احساس گیج‌شدگی یا کرختی می‌کنند. اگرچه این حالت اغلب اذیت‌کننده نیست و حتی می‌تواند برای فرد جالب به نظر برسد. به ندرت ماری جوانا ممکن است عملکرد ذهنی فرد را بهبود ببخشد.

بعضی از افراد ادعا می‌کنند ماری جوانا خلاقیت را افزایش می‌دهد و شواهدی وجود دارد که مصرف ماری جوانا با تولید ایده‌های جدید بیشتر ارتباط دارد. با این وجود، مشخص نیست که ایا افرادی که ایده‌های جدید دارند بیشتر به دنبال ماری جوانا هستند یا این که ماری جوانا ایده‌های جدید را افزایش می‌دهد. اگرچه برخی مطالعات حاکی از آنند که دوزهای بالاتر به خلاقیت کمتر منجر می‌شوند. با همه‌ی این‌ها طبق مطالعه‌ی معتبری که اخیراً انجام شده است، تفاوت شاخصی در خلاقیت مصرف‌کنندگان THC و افراد طبیعی مشاهده نگردید.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید