انتشار این مقاله


میکرونیدلینگ چیست ، چه اثرات و عوارضی دارد؟

میکرونیدلینگ روشی است که برخی متخصصان پوست برای درمان بیماری‌های پوستی مختلف از آن استفاده می‌کنند.

میکرونیدلینگ روشی است که برخی متخصصان پوست برای درمان بیماری‌های پوستی مختلف از آن استفاده می‌کنند. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که میکرونیدلینگ چیست ؛ مکانیزم آن چگونه است و آیا عوارضی دارد؟ در انتها چندین نکته درمورد مراقبت های بعد از میکرونیدلیدینگ را بازگو خواهیم کرد.

در این روش از چندین سوزن ریز و استریل برای سوراخ کردن پوست استفاده می‌شود که در نهایت باعث ایجاد ضربه فیزیکی می‌شود.

این ضربه، لایه‌ی درم (لایه‌ی عمیق‌تر پوست) را وادار به بازسازی می‌کند.

میکرونیدلینگ ممکن است برای کمک به بسیاری از مشکلات پوستی استفاده شود؛ از جمله:

  • چین و چروک
  • جای زخم (اسکار)
  • آکنه
  • آلوپسی (طاسی)
  • علائم کشش پوست ناشی از زایمان
  • روزاسه (التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت)
  • پوست شل که می‌تواند ناشی از کاهش وزن یا لیپوساکشن باشد.

این روش می‌تواند به جوان سازی پوست نیز کمک کند.

هم‌چنین متخصصان از میکرونیدلینگ برای دارورسانی به قسمت‌های عمیق‌تر پوست استفاده می‌کنند؛ از جمله داروهای ترتینوئین و ویتامین ث. این روش باعث بهبود درمان بسیاری از مشکلات، از جمله اسکار ناشی از آکنه می‌شود.

مکانیزم میکرونیدلینگ چیست ؟

میکرونیدلینگ از طریق ایجاد ضربه بر روی پوست، باعث افزایش تولید کلاژن و سایر فاکتورهای بهبود دهنده می‌شود.

کلاژن پروتئینی ضروری است که باعث کمک به جوان ماندن پوست، با بافتی محکم، صاف و ارتجاعی می‌شود.

افزایش سن باعث کاهش میزان کلاژن در پوست و در نتیجه ایجاد چین و چروک و سایر علائم پیری می‌شود.

هم‌چنین میزان کلاژن پوست ممکن است در اثر جراحت‌هایی از جمله اسکار ناشی از آکنه، علائم کششی ناشی از زایمان و سایر اسکارها کاهش یابد.

باید بدانیم که میکرونیدلینگ یک روشی سریع برای ترمیم پوست نیست! زیرا باعث رشد پوست جدید می‌شود. ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا فرد، نتایج کامل این فرآیند را مشاهده کند.

فواید میکرونیدلینگ چیست ؟

یک مرور سیستماتیک در سال ۲۰۱۸ نشان داد که میکرونیدلینگ راهی ایمن و موثر برای جوان سازی پوست و درمان اسکار و چین و چروک است.

با این حال، محققان بر این باورند تعیین این که آیا میکرونیدلینگ در همه‌ی موارد گزینه‌ی درمانی پایداری خواهد بود یا خیر، نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

یکی از مطبوعات آکادمی درماتولوژی آمریکا بیان می‌کند که میکرونیدلینگ می‌تواند باعث کاهش حفره‌های بزرگ، خطوط کوچک، چین و چروک و علائم کششی ناشی از زایمان شود.

عوارض میکرونیدلینگ چیست ؟

به طور کلی از نظر جامعه‌ی پزشکی، میکرونیدلینگ روشی ایمن و موثر است؛ ولی هنوز هم وجود برخی عوارض میکرونیدلینگ مطرح است.

یکی از نخستین عوارض میکرونیدلینگ تحریک پوست بعد از انجام آن است. سایر اثرات جانبی آن عبارت اند از:

خونریزی یک واکنش نادر نسبت به میکرونیدلینگ است؛ ولی در اثر میکرونیدلینگ عمیق‌تر، احتمال رخ دادن آن بیشتر است.

هم‌چنین خطر خونریزی در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی و افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند، بیشتر است. نکته مهم این جاست که قبل از انجام این روش درمانی، پزشک را از این موارد مطلع سازید

برخی از عوارض میکرونیدلینگ خطرات جدی را در پی دارد؛ از جمله:

  • عفونت
  • تغییر رنگدانه‌های پوست
  • واکنش نسبت به داروهای موضعی استفاده شده در حین درمان

برخی دستگاه‌های میکرونیدلینگ باعث ایجاد خطرات بیشتری می‌شوند؛ مثلا دستگاه‌هایی که از انرژی یا حرارت استفاده می‌کنند، احتمال سوختگی را افزایش می‌دهند.

در نهایت، برخی افراد کاندیدای درمان با میکرونیدلینگ نیستند؛ از جمله افراد مبتلا به موارد زیر:

  • عفونت پوستی فعال
  • آکنه فعال
  • گوشت اضافه (اسکار keloid)
  • پوست‌های ناپایدار

با مراجعه به متخصص پوست یا درماتولوژیستی که تجربه کار با این روش‌ها را دارد، می‌توان عوارض میکرونیدلینگ را به حداقل رساند.

دستگاه‌های میکرونیدلینگ خانگی

دستگاه‌های میکرونیدلینگ خانگی بسیاری موجود است. استفاده از این دستگاه‌ها نسبت به مراجعه به درماتولوژیست، بسیار ارزان‌تر است؛ ولی تفاوت‌هایی اساسی بین این دو رویکرد وجود دارد.

میکرونیدلینگ خانگی نسبت به دستگاه‌هایی که برای مصرف درماتولوژیست‌ها و متخصصان طراحی شده‌اند، سوزن‌های کوتاه‌تر و کندتری دارند.

دستگاه‌های خانگی به داخل پوست نفوذ نمی‌کنند؛ به این معنا که میکرونیدلینگ خانگی نسبت به روش‌های تخصصی، دردناک نخواهد بود.

به همین دلیل، درمان‌های خانگی نتایج محدودتری دارند. با این حال، میکرونیدلینگ خانگی نیز باعث افزایش جریان خون و روشن شدن موقتی پوست می‌شود.

در نهایت، تمیز کردن این دستگاه‌ها دشوار است. از طرفی تمیز نشدن کامل دستگاه میکرونیدلینگ خانگی باعث افزایش خطر عفونت یا جراحت می‌شود؛ به ویژه اگر سوزن‌ها به داخل پوست نفوذ کنند.

نتیجه گیری

به طور کلی میکرونیدلینگ روشی ایمن و موثر است که باعث بهبود ظاهر پوست می‌شود. این روش می‌تواند باعث کاهش چین و چروک، کاهش اسکار و سفت شدن یا جوان سازی پوست‌های شل یا پیر شود.

میکرونیدلینگ خانگی به طور گسترده در دسترس و نسبت‌ به روش‌های متخصصان، راحت‌تر است؛ ولی درمان‌های خانگی نتایج یکسانی با روش‌های متخصصان نخواهد داشت و خطر عوارض میکرونیدلینگ را افزایش می‌دهد.

فردی که می‌خواهد میکرونیدلینگ انجام دهد، باید با درماتولوژیست یا پزشکی که در مورد این روش‌هاها تجربه و آموزش کافی را دارد، مشورت کند.

دستورالعمل مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ

  • برای شستشوی ناحیه مورد در ۲۴ ساعت اولیه از آب مایع استفاده کنید. بعد از ۲۴ ساعت، تا ۷۲ ساعت بعدی از پاک کننده‌های ملایم برای پاک کردن صورت استفاده کنید و به آرامی ناحیه درمان شده را خشک کنید.
  • همیشه هنگام لمس کردن محل درمان، از تمیز بودن دستان خود اطمینان حاصل کنید.
  • تا ۲۴ ساعت بعدی، از مرطوب کننده‌های مخصوص پوست حساس برای مرطوب کردن پوست استفاده کنید.  
  • حداقل تا ۲ هفته بعد از درمان، از هیچ داروی التهابی مصرف نکنید.
  • توصیه می‌شود که تا ۲۴ ساعت از وسایل آرایشی یا ضد آفتاب‌ها استفاده نکنید. هنگام آرایش کردن از لوازم و قلم مو‌های آرایشی استفاده نکنید، مخصوصاً اگر تمیز نباشند.
  • بعد از ۲۴ ساعت اولیه، از ضد آفتاب‌هایی با طیف گسترده UVA / UVB با حداقل SPF 30 به مدت دو هفته استفاده کنید. مصرف ضد آفتاب‌های بدون مواد شیمیایی توصیه می‌شود.
مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید