انتشار این مقاله


کاهش بوی بد کفش با خوشبو کننده های کفش

بوی بد کفش یکی از حالت های بسیار آزاردهنده و نامطلوب است که بیشتر در فصول گرم سال و به دنبال مدت زمان طولانی استفاده از کفش، ایجاد شده و با روش های سنتی و استفاده از خوشبو کننده کفش قابل پیشگیری خواهد بود. باید توجه داشت بوی نامطبوع پاها پس از خروج از کفش […]

بوی بد کفش یکی از حالت های بسیار آزاردهنده و نامطلوب است که بیشتر در فصول گرم سال و به دنبال مدت زمان طولانی استفاده از کفش، ایجاد شده و با روش های سنتی و استفاده از خوشبو کننده کفش قابل پیشگیری خواهد بود. باید توجه داشت بوی نامطبوع پاها پس از خروج از کفش معمولا به دو دلیل ایجاد می گردد:

  • بوی ناشی از رشد قارچ ها در لا به لای انگشتان پا
  • رشد قارچ و دلایل دیگر در داخل کفش ها

دلایل ایجاد کننده بوی بد کفش

بوی نامطبوع در پا و کفش ها دلایل متفاوتی دارد که یکی از مهمترین آنها، رطوبت و خیسی در پاها و کفش ها است که می تواند یک فضای مناسب به منظور رشد باکتری ها و قارچ ها در محیط بسته کفش فراهم آورده و منجر به ایجاد بوی غیر قابل تحملی در پاها گردد. توصیه می شود حتما پیش از پوشیدن کفش، پاها را خشک نموده و جوراب ها را کاملا خشک نمایید. بهتر است بدانید پوشیدن کفش های بسته و کتانی به ویژه در فصل تابستان بدون جوراب یکی از دلایل اصلی ایجاد بوی بد کفش بوده و می تواند بسیار آزار دهنده باشد.

قارچ های ایجاد کننده بوی نامطبوع پا و کفش ها کاملا بی هوازی و رطوبت دوست بوده و به محیط داخل کفش بسیار علاقه مند می باشند. این قارچ ها در فضای تنگ بین انگشتان پا و یا در قسمت انتهایی کفش کمین نموده و شروع به رشد و تکثیر می نمایند. از جمله راه حل های موثر و قابل توجه در پیشگیری و کاهش بوی بد کفش و پاها، از بین بردن و جلوگیری از رشد قارچ ها می باشد؛ بدین منظور روش های سنتی و مدرن بسیار زیادی وجود داشته که با آن ها آشنا خواهیم شد.

راهکارهای از بین بردن بوی نامطبوع پاها

·       شستشوی پاها به وسیله محلول آب و نمک

شستشوی روزانه پاها با این محلول یکی از بهترین و موثر ترین راه های کاهش بوی نامطبوع در پاها می باشد. بدین منظور توصیه می شود ۲ تا ۳ قاشق نمک را در ۲ لیتر آب ولرم متمایل به سرد کاملا حل نموده و پاها را به مدت ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید.

راهکارهای از بین بردن بوی نامطبوع کفش ها

·       استراحت دادن به کفش ها

یکی از راه های بسیار موثر و کارآمد در جهت کاهش بوی بد کفش، استراحت دادن و عدم استفاده مکرر از کفش ها می باشد. توصیه می شود حتما کفش ها به ویژه کفش های ورزشی و کتانی را پس از چند ساعت استفاده مکرر به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در معرض هوای آزاد قرار داده و اجازه دهید هوا به شکل آزادانه در فضای داخل کفش ها تردد نماید.

·       استفاده از سرمای شدید

با توجه به اینکه رطوبت یکی از عوامل بسیار مهم در رشد قارچ های لای انگشت به شمار می آید، سرما از عوامل کشنده و از بین برنده بسیار مهم این قارچ ها می باشد. بدین منظور می توانید کفش ها را در یک نایلون کاملا تمیز قرار داده و درب آن را محکم گره بزنید، کفش ها را در جایخی و یا داخل فریزر قرار داده و اجازه دهید ۲۴ ساعت در یخچال باقی بمانند.

·       استفاده از اسپری سرکه

اسپری سرکه از جمله راهکارهای بسیار مناسب و تاثیر گذار در کاهش بوی بد کفش است و می تواند این حالت آزار دهنده را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

نکته مهم: پس از اسپری کردن کفش ها با استفاده از سرکه، حتما اجازه دهید کفش ها کاملا خشک شده و هیچ رطوبتی نداشته باشند.

·       استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یکی از ترکیبات قلیایی بسیار موثر در کاهش بوی بد کفش است و قرار دادن مقداری از آن در داخل کفش ها می تواند اثرات معجزه آسایی اعمال نموده و بوی بد را به شدت کاهش دهد.

·        استفاده از ترکیبات معطر و گیاه

استفاده از ترکیبات گیاهی و معطر یکی از روش های کاهش و از بین بردن بوی بد کفش بوده و تاثیرات فراوانی بر برطرف نمودن بوی بد کفش ها خواهد داشت. گیاه اسطوخودوس، گیاه نعناع و بابونه از جمله ترکیبات گیاهی هستند که قرار دادن آنها داخل کفش ها تاثیر فراوانی بر کاهش بوی بد کفش ها داشته و از رشد مجدد قارچ ها جلوگیری خواهد نمود.

تاثیر خوشبو کننده های شیمیایی در کاهش بوی بد کفش

استفاده از ترکیبات شیمیایی و بوگیرهای کفش و پا از دیگر روش های خلاصی از بوی نامطبوع کفش ها بوده که امروزه تنوع بسیار زیادی داشته و توسط شرکت های مختلف تولید و به بازار عرضه می گردند. ژل های سیلیکونی، قرص های خوشبو کننده و اسپری های خوشبو کننده کفش از جمله ترکیبات شیمیایی کم خطر و بسیار موثر در کاهش بوی بد کفش ها می باشند. خوشبو کننده های کفش علاوه بر قابلیت خنثی سازی و از بین بردن بوهای نامطبوع، قادر به ضدعفونی و از بین بردن قارچ های مزاحم بوده و تاثیر فراوانی بر حفظ سلامت پاهای شما به عنوان قلب دوم شما خواهند داشت. خوشبو کننده های کفش معمولا از مواد گیاهی و بخش بسیار ناچیزی از مواد شیمیایی کم خطر تهیه گردیده و دارای تاییدیه وزارت بهداشت نیز می باشند. این ترکیبات هیچ عارضه جانبی، مشکل تنفسی و یا آلرژی پوستی در اشخاص ایجاد نکرده و کاملا بی خطر و سالم خواهند بود. استفاده مداوم و صحیح از خوشبو کننده بسیار موثر بوده و می تواند بوی بد کفش و قارچ های موجود در آن را از بین ببرد و مشکل آزار دهنده بوی پا و کفش را تا حد بسیار زیادی برطرف نماید.

استفاده از خوشبو کننده های مختلف کفش

پس از خرید خوشبو کننده کفش از مراکز معتبر، داخل کفش ها را خشک کرده و اجازه دهید کاملا هوا بخورند. سطح  داخلی کفش ها را پاک نموده و خوشبو کننده های کفش در انواع متفاوت را داخل کفش ها استفاده نمایید. توصیه می شود ۱۲ تا ۲۴ ساعت به کفش ها استراحت داده و پس از خشک شدن کامل از آنها استفاده نمایید. استفاده از خوشبو کننده های کفش، تاثیر شگفت انگیزی در کاهش بوی بد کفش به ویژه کفش های کتانی، چکمه، کفش های ورزشی و روبسته داشته و می تواند دغدغه و نگرانی های بوی بد پا و کفش را به طور چشمگیری کاهش دهد.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید