انتشار این مقاله


مشاهدۀ دوبارۀ جانور عجیب پس از یک قرن

جانور آب‌زی عجیبی که ساکن اعماق دریاست، به تازگی و ۱۱۶ سال پس از اولین شناسایی، دوباره مشاهده شد! باتوکوردیس شارون (Bathochordaeus charon)، گونه‌ای بسیار کمیاب از راستۀ کرمینگان (Larvacea) است که به تازگی، پس از گذشت بیش از یک قرن از شناسایی آن، دوباره مشاهده شده است. این موجود از انواع آب‌دزدک‌های (Tunicate) منزوی است که آزادانه […]

جانور آب‌زی عجیبی که ساکن اعماق دریاست، به تازگی و ۱۱۶ سال پس از اولین شناسایی، دوباره مشاهده شد!

باتوکوردیس شارون (Bathochordaeus charon)، گونه‌ای بسیار کمیاب از راستۀ کرمینگان (Larvacea) است که به تازگی، پس از گذشت بیش از یک قرن از شناسایی آن، دوباره مشاهده شده است.

b-chron

این موجود از انواع آب‌دزدک‌های (Tunicate) منزوی است که آزادانه در اعماق آب شنا می‌کند؛ جزو بی‌مهرگان بوده و دارای نخاع ابتدایی است. این موجودات ظریف عموماً کم‌تر از ۱ سانتی‌متر طول دارند؛ با این حال بعضی از کرمینگان غول‌پیکر می‌توانند تا سقف ۹ سانتی‌متر هم رشد کنند.

کارل چان (Carl Chun)، زیست‌شناس دریایی آلمانی‌الاصل، برای اولین بار در سال ۱۹۰۰ توانست نوعی کرمینۀ غول‌پیکر را کشف کند. این موجود هم‌اکنون با نام علمی Bathochordaeus charon شناخته می‌شود.

اخیراً گروهی از محققان MBARI (سرواژۀ Monterey Bay Aquarium Research Institute) موفق شدند این موجود کم‌یاب را دوباره کشف کنند (در حقیقت بازۀ زمانی بین دو مشاهده آن‌قدر طولانی است که از مشاهدۀ دوم به عنوان کشف دوباره نیز یاد می‌شود). جمع‌آوری این موجودات از طریق تور ابداً کار ساده‌ای نیست.

بر اساس اظهارات محققان:

کرمینه‌های سردۀ Bathochordaeus ابعاد بزرگی دارند (نسبت به بقیۀ هم‌راسته‌های خود) که از طریق فیلتر آب تغذیه کرده و در اقیانوس‌های سراسر جهان یافت می‌شوند. اولین گونۀ کشف شده Bathochordaeus charon بود که توسط چان و بیش از یک قرن قبل شناسایی گردید. با این حال انواعی که ما مشاهدۀ کردیم با توصیفات چان متفاوت است که گونه بودن B. charon را زیر سوال می‌برد (یعنی ممکن است B. charon شاخۀ بزرگ‌تری باشد). شانس با ما یار بود که به ROV (نوعی سیستم نمونه‌برداری کنترل از راه دور، Remotely Operated Vehicle) مجهز بودیم. شگفت‌انگیز است که آن‌ها توانسته بودند در دهۀ ۱۸۹۰ با فناوری زمان خود، چنین موجودی را جمع‌آوری کنند. با استفاده از همین ROVها توانستیم B. charon و هم‌چنین B. stygius را مشاهده و نمونه‌برداری کنیم. ترکیبی از خصوصیات مورفولوژیک و ساختاری و هم‌چنین شواهد مولکولی این دو گونه را کاملاً از یک‌دیگر متمایز می‌سازد.

جزئیات این تحقیق در ژورنال Marine Biodiversity Records منتشر شده است.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید