انتشار این مقاله


گایدلاین موقتی WHO: پیاده‌سازی فوری کنترل عفونت در پذیرش بیماران مشکوک به کرونا

چگونه معیارهای پیشگیری و کنترل عفونت (IPC) را برای بیماران مشکوک یا تأییدشده‌ی مبتلا به COVID-19 پیاده کنیم؟

پیشگیری و کنترل عفونت قسمت حیاتی در مدیریت بیماران کرونایی است و اگر درست اجرا نشود، به کل اصول درمانی لطمه خواهد زد. پروتکل‌های پیشگیری و کنترل عفونت (IPC) باید هنگام ورود بیمار به بیمارستان (معمولاً در بخش اورژانس) اجرا شوند. موارد احتیاطی استاندارد بایستی همیشه و به طور روتین در تمامی نواحی مراکز درمانی رعایت شوند. این موارد شامل بهداشت دست‌ها و استفاده از PPE (تجهیزات محافظت شخصی) به منظور اجتناب از تماس مستقیم با خون، مایعات و ترشحات بدن بیمار (از جمله ترشحات تنفسی) و پوست ناسالم است. پیشگیری از برخورد سوزن یا اجسام تیز به بدن (نیدل استیک)، مدیریت ایمن زباله‌ها، پاکسازی و ضد عفونی کردن تجهیزات و پاکسازی محیط از جمله سایر موارد احتیاطی لازم می‌باشد.

چگونه معیارهای پیشگیری و کنترل عفونت (IPC) را برای بیماران مشکوک یا تأییدشده‌ی مبتلا به COVID-19 پیاده کنیم؟

در مرحله تریاژ

به بیمار مشکوک یک ماسک پزشکی داده و او را به ناحیه‌ای جدا، در صورت امکان یک اتاق ایزوله، هدایت نمایید. بین بیمار مشکوک و سایر افراد، از جمله خودتان، حداقل ۱ متر فاصله را رعایت کنید. به همه‌ی بیماران آموزش دهید تا هنگام سرفه یا عطسه بینی و دهان خود را با دستمال کاغذی یا آرنج خود بپوشانند. پس از تماس با ترشحات تنفسی دست‌های خود را با مواد ضد عفونی کننده الکلی یا آب و صابون بشویید.

احتیاط در مورد ریزقطرات (دراپلت‌ها)

احتیاط در مورد دراپلت‌ها از انتقال ویروس‌های تنفسی با دراپلت بزرگ جلوگیری می‌کند. در صورت کار کردن در فاصله نزدیک‌تر از ۱-۲ متر با بیمار از ماسک پزشکی استفاده کنید. بیماران را در اتاق‌های یک نفره یا گروهی که تشخیص اتیولوژیک یکسانی دارند، اسکان دهید. اگر تشخیص اتیولوژیکی مطرح نبود، بیماران را با تشخیص بالینی مشابه و بر اساس ریسک‌فاکتورهای اپیدمیولوژیکی با رعایت یک فاصله فضایی گروه‌بندی کنید. هنگام مراقبت نزدیک از بیماری که علائم تنفسی دارد (مثلاً سرفه یا عطسه)، از محافظ چشم (ماسک صورت یا عینک ایمنی) استفاده نمایید؛ چون احتمال پاشیده شدن ترشحات وجود دارد. رفت و آمد بیمار را در داخل مرکز محدود کرده و مطمئن شوید که بیماران در بیرون از اتاق خود ماسک پزشکی می‌زنند.

احتیاط در مورد تماس

احتیاط در مورد دراپلت‌ها و تماس جلوی انتقال مستقیم یا غیرمستقیم از طریق تماس با سطوح و تجهیزات آلوده را می‌گیرد (مثلاً از طریق تماس با لوله یا رابط‌های اکسیژن). پیش از ورود به اتاق بیمار وسایل محافظت شخصی (PPE) شامل ماسک پزشکی، محافظ چشم، دستکش و گان را پوشیده و پس از خروج از اتاق آن‌ها را داخل سطح زباله‌های عفونی بیاندازید. در صورت امکان از تجهیزات (استتوسکوپ، فشارسنج و ترمومتر) یکبار مصرف یا اختصاص‌داده شده به این کار استفاده کنید. اگر مجبور به استفاده از تجهیزات در بیماران مختلف هستید، برای هر بیمار آن‌ها را ضد عفونی کنید. اطمینان حاصل کنید که کارکنان بهداشتی به هیچ عنوان دست خود را، چه با ماسک و چه بدون ماسک به چشم، بینی و دهان خود نمی‌زنند. از آلوده کردن سطوح محیطی که به مراقبت از بیمار ربطی ندارند (مثل دستگیره‌ها و کلیدها) بپرهیزید. دقت کنید که اتاق بیمار تهویه مناسب داشته باشد. از حرکت دادن یا انتقال بیمار بپرهیزید. دست‌هایتان را شسته یا ضد عفونی کنید.

احتیاط در مورد انتقال از هوا حین انجام پروسیجر تولید کننده آئروسل

کادر درمانی که روی پروسیجرهای تولید کننده آئروسل (مثل ساکشن باز ترشحات تنفسی، انتوباسیون، برونکوسکوپی، احیای قلبی ریوی) کار می‌کنند باید از وسایل محافظت شخصی (PPE) استفاده کنند. PPE باید شامل دستکش، گان با آستین بلند، محافظ چشم و ماسک N95 (یا محافظی معادل یا بالاتر از آن) باشد. هر موقع ممکن شد، برای انجام پروسیجر از اتاق‌های تکی با تهویه‌ی کافی استفاده کنید. این اتاق باید فشار منفی با حداقل ۱۲ بار تعویض هوا در ساعت یا حداقل ۱۶۰ لیتر/ثانیه/بیمار در مراکزی با تهویه طبیعی داشته باشد. حضور غیر ضروری بقیه افراد در این اتاق ممنوع است. پس از شروع به کار تهویه مکانیکی در همان نوع اتاق از بیماران مراقبت کنید.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید