انتشار این مقاله


چگونه دیگران را ببخشیم؛ به کمک این ۵ روش

به کمک این پنج روش دیگران را ببخشیم!

اگرچه بخشش فواید بسیاری را به ویژه برای «فرد بخشنده» به همراه می‌آورد، اما بخشیدن همیشه آسان نیست. در حقیقت، بسیاری از افراد که مایل به فروکش کردن عصبانیت و بخشش هستند، با این سؤال که چگونه باید ببخشند، مواجه می‌شوند. در حالی که هر فرد ممکن است شیوه منحصر به فردی در مورد چگونگی بخشش داشته باشد، استراتژی های زیر برای افراد مختلف اثربخش بوده است.

آن‌چه را در درونتان می‌گذرد، بیان کنید

در تامل برای چگونگی بخشش، بیان احساساتتان به طرف مقابل ممکن است کمک کند و یا تاثیری نداشته باشد. اگر این رابطه برای شما مهم است و دوست دارید آن را حفظ کنید، احتمالا بهتر است با زبان غیر تهدیدآمیز و دوستانه به طرف مقابل بگویید که رفتارش چه تاثیری بر روی شما داشته است. اگر شخص، دیگر در زندگی شما نیست و یا می‌خواهید رابطه‌تان را قطع کنید، یا اگر دلیلی بر این باور دارید که اگر مستقیماً گفت و گو کنید، اوضاع بسیار بدتر می‌شود، احساستان و آنچه را که در درونتان می‌گذرد، روی کاغذی بنویسید و آن را پاره کنید (یا آن را بسوزانید) و بگذرید. این کار به تخلیه درونی شما کمک می‌کند.

لازم نیست مردم بدانند که شما آنها را بخشیده‌اید. اثر بخشش بر روی شما بیشتر از شخص دیگر است.

به دنبال نکات مثبت باشید

نوشتن و شرح در مورد شرایطی که شما آسیب دیده یا ناراحت شده‌اید، می تواند به شما در پردازش آنچه اتفاق افتاده کمک کند. با این حال، نحوه نوشتن در مورد آن و آنچه که شما باید بر رویش تمرکز کنید، می تواند نقش تعیین کننده در امکان و نحوه بخشیدن داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که نوشتن در مورد فوایدی که از یک اتفاق ناخوشایند به دست آورده‌اید (به جای تمرکز بر احساساتی که درباره این رویداد دارید) یا نوشتن درباره چیزهای غیر مرتبط می‌تواند به شما کمک کند تا راحت تر ببخشید و بگذرید. پس دفعه دیگر که ناراحت می‌شوید، یک قلم و کاغذ بردارید و و درمورد آن بنویسید. و یا هر روز درمورد نکات مثبتی که اتفاق افتاده و تجربه کرده‌اید بنویسید و هر روز کمی ببخشید.

همدلی را در وجودتان پرورش دهید

در حالی که لازم نیست با آنچه شخص دیگری با شما انجام داده تایید کنید، هنگام تلاش برای بخشش، اگر خودتان را جای او قرار دهید، راحت تر می‌توانید ببخشید. تحقیقات نشان داده است که همدلی، به ویژه با مردان، بخشش به دنبال دارد و می‌تواند روند کار را آسان‌تر کند. به جای اینکه فرد مقابل را “دشمن” بدانید، سعی کنید مسائلی را که با آن سر و کار داشتند درک کنید. آیا آن‌ها دوران سختی را در زندگی خود پشت سر گذاشته‌اند؟ آیا خود شما تاکنون اشتباهات مشابهی مرتکب شده اید؟ سعی کنید ویژگی های خوب وی را به خاطر بیاورید. چنین بیندیشید که انگیزه‌ی درونی افراد، ناراحت کردن شما نبوده است (مگر اینکه دلیل روشنی داشته باشید). در اینصورت ممکن است راحت تر ببخشید.

با رفتارهای بازدارنده از تکرار اشتباه، ببخشید

اگر احساس کنید که درصورت بخشیدن، فرد رفتار نامناسبش را دوباره تکرار نموده و شما را آزرده خواهد کرد، بخشش دشوار است. درک این نکته مهم است که بخشش، نادیده گرفتن عمل نادرست فرد نیست و درپیش گرفتن برخی رفتارهای بازدارنده به عنوان بخشی از فرآیند بخشش، خوب و گاهی واجب است.

به عنوان مثال ، اگر یک همکار دارید که دائماً ایده های شما را سرقت می‌کند، شما را در مقابل گروه تحقیر می‌کند یا شایعاتی راجع به شما ایجاد می‌کند، بخشیدن چنین رفتارهای مداوم و مکرر دشوار است. با این حال ، شما می توانید این مسائل را به منابع انسانی شرکت ارجاع دهید، به بخش دیگری بروید یا شغل خود را تغییر دهید تا از این وضعیت منفی و آزاردهنده خارج شوید.

بخشش مداوم کسی که مدام به شما صدمه می‌زند، لزوماً ایده خوبی برای سلامتی عاطفی شما نیست.

فروکش کردن عصبانیت و تلاش برای بخشش، فواید بخشش را بدون ایجاد امکان سوءاستفاده دیگران از احساسات شما، به ارمغان می آورد. برای محافظت از خود در برابر رفتارهای نامناسب تکرارشونده، نیازی به کینه‌توزی و عدم گذشت نیست.

در صورت نیاز راهنمایی بگیرید

فراموش کردن گذشته و گذشت کردن بعضی اوقات دشوار است، به ویژه اگر رفتار ناخوشایند فرد مداوم یا آسیب زا بوده باشد. اگر هنوز هم در دانستن چگونگی بخشیدن شخصی که به شما به طرز چشمگیری آزار رسانده و ناراحتتان کرده است، مشکل دارید، احتمالا بهتر است که با یک مشاور یا روانشناس مشورت کنید. او می‌تواند به شما کمک کند، روی احساسات خود در سطح عمیق تری کار کنید و در طی روند از شما حمایت کند.

توجه کنید که: وقتی ناراحت شده‌اید، فهمیدن چگونگی بخشش می تواند مشکل باشد. این راهکارها در تلاش شما برای فراموش کردن و رهایی از استرس اتفاقات گذشته می‌تواند مفید باشد.

طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید