انتشار این مقاله


بایدها و نبایدها در مورد ویروس کرونا

آنچه بهتر است در مورد ویروس کرونا رعایت کنید

با افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا (COVID-19) در ۴۲ ایالت مختلف مانند کلمبیا، سرعت انتشار این ویروس بیش‌تر از پیش شده. این‌ها مواردی هستند که باید برای در امان ماندن از این ویروس مرگبار رعایت شوند:

مواردی که رعایت آن برای تمامی افراد ضروری است

شست و شو دست‌ها: دست‌های خود را مرتبا و به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بشویید. برای این کار از آب و صابون و یا ضدعفونی‌کننده‌های دست با غلظت الکل حداقل ۶۰٪ استفاده کنید. شست و شوی دست‌ها را قبل از پختن یا خوردن غذا، پس از استفاده از سرویس بهداشتی و پس از تماس با بینی یا عطسه و سرفه فراموش نکنید.

دست نزدن به صورت: از دست زدن به صورت خود پرهیز کنید. اگر دست شما به هر نحوی با ویروس آلوده شده باشد، تماس آن با چشم، بینی و دهان می‌تواند باعث ورود ویروس به بدن شما شود.

آگاهی از علائم: علائمی که ممکن است با نشانه‌های آنفلوآنزا اشتباه گرفته شود عبارتند از: تب، سرفه و تنگی نفس. شروع این بیماری در بیش‌تر کیس‌ها بدون آبریزش بینی است.

عدم استفاده از ماسک: اگر بیمار نیستید از ماسک استفاده نکنید. ماسک مخصوص افراد مبتلا است تا حین عطسه از انتشار ویروس و آلوده کردن دیگران جلوگیری کند. در صورتی که به ویروس کرونا مبتلا نیستید، پوشیدن ماسک تاثیر چندانی نخواهد داشت.

افزایش تقاضا برای ماسک در سرتاسر جهان باعث ایجاد کمبود این وسیله شده‌است. اجازه دهید ماسک در دسترس افرادی قرار بگیرد که واقعا به آن نیاز دارند مانند افراد بیمار و مراقبان سلامت در بیمارستان‌ها.

در نظر گرفتن شرایط سنی و سلامت: اگر سن شما بالای ۶۰ سال است یا دارای شرایط سلامتی خاصی هستید از حضور در محیط‌های شلوغ و پر رفت و آمد بپرهیزید. ریسک بیماری با ویروس کرونا در افراد مسن و سالمند و نیز کسانی که شرایط زمینه‌ای مانند بیماری قلبی، بیماری‌های تنفسی حاد و دیابت دارند بسیار بیش‌تر از دیگران است.

مسافرت نروید: اگر تب دارید از رفتن به سفر اجتناب کنید. اگر در حین پرواز احساس بیحالی و بیماری کردید حتما خدمه را خبر دار کنید. به محض رسین به خانه به مراکز بهداشتی اطلاع دهید.

همچنین سفر کردن به مناطق آلوده با ویروس کرونا بسیار خطرناک می‌باشد. توصیه می‌شود افرادی که در معرض خطر بیش‌تری قرار دارند، مانند سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای، از سفر غیر ضروری به این مناطق صرفه نظر کنند. در چنین شرایط همه گیری، رفتن به سفر‌های تفریحی برای هیچ یک از افراد چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.

•استرس خود را کنترل کنید: نیازی به نگرانی بیش از حد نیست. به گفته مقامات بهداشت عمومی احتمال آلودگی با ویروس کرونا جدید پایین است. در حال حاضر احتیاط کافی و شست و شوی مناسب و به موقع دست‌ها بهترین کاری است که از دستتان بر می‌آید.

هر لحظه آماده قرنطینه باشید!: خود را برای شرایط قرنطینه آماده کنید. به گفته سازمان بهداشت جهانی، ویروس COVID-19 به مرحله همه گیری جهانی رسیده است. اگر فردی از اهالی خانواده شما بیمار شود، از طرف مقامات محلی از شما خواسته خواهد شد تا به مدت ۱۴ روز خود را در خانه قرنطینه کنید.

مطمئن شوید که مواد مورد نیاز خود را به مقدار کافی برای این مدت در خانه داشته‌باشید مانند: غذای کافی برای هر فرد، دارو‌های تجویز شده ، موارد بهداشتی مانند مسکن به مقدار کافی و ضدعفونی کننده برای تمیز کردن سطوح آلوده.

به گفته یکی از سایت‌های دولتی، بهتر است به فکر آب و غذای ذخیره کافی برای ۲ هفته و یک پرونده سلامت الکترونیکی جهت شرایط ضروری باشید.

پرهیز از مکان‌های شلوغ: از مکان‌های پر رفت و آمد و شلوغ خصوصا اگر تهویه مناسبی نداشته باشد دوری کنید. حفظ فاصله حداقل ۱ الی ۲ متری از فردی که عطسه یا سرفه می‌کند بسیار مهم است.

زدن واکسن آنفلوآنزا: سعی کنید واکسن پیشگیری از آنفلوآنزا را دریافت کنید. بسیاری از علائم ویروس کرونا مشابه علائم ناشی از آنفلوآنزا می‌باشند که تشخیص را سخت‌تر می‌کنند. اگر این واکسن را دریافت کنید، به آنفلوآنزا مبتلا نمی‌شوید و یا دست‌کم در صورت ابتلا تظاهرات آن خفیف‌تر بوده و نیازی به درمان نخواهد داشت.

موارد سلامت خود را اولویت بندی کنید: زمان آن رسیده که از برخی از تمرینات و خطوط سلامت خود صرف نظر کنید؛ برای مدتی تمرین کردن و یا رژیم غذایی را کنار بگذارید، این موارد سیستم ایمنی شما را ضعیف‌تر می‌کنند.

وسایل تولیدی و ارسالی از کشور‌های آسیایی آلوده نمی‌باشند: نیازی به دوری از محصولات ساخت آسیا نیست. با اینکه ویروس کرونا جدید توانایی زنده ماندن در سطوح مختلف تا ساعت‌ها و حتی روز‌ها را دارد، اما بسیار بعید است که پس از آماده سازی و گذر از مراحل مختلف و ارسال در شرایط و دما‌های مختلف در سطح این محصولات باقی مانده باشد.

حواستان به افراد پرخطر باشد: ریسک ابتلا در افراد سالمند و نیز کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای و شرایط حاد پزشکی می‌باشند، بیش‌تر از سایرین است. حواستان به غذا و شرایط سلامت این افراد باشد و جویا شوید که آیا در صورت ابتلا کسانی را برای کمک دارند یا خیر.

اگر احساس بیماری کردیم چه کار باید بکنیم

به مراکز بهداشتی اطلاع دهید: در صورت داشتن علائمی مانند تب، سرفه و تنگی نفس تا دیر نشده به مراکز بهداشتی اطلاع دهید. اما توجه داشته باشید که مستقیما به نزدیک‌ترین مرکز مراجعه نکنید. از پزشک خود بخواهید که ابتدا مراحل اولیه را پیگیر شود تا احیانا دیگران را آلوده نکنید.

در خانه بمانید: مگر در موارد ضروری مانند مراجعه به مراکز بهداشتی و … از خانه خارج نشوید. اگر مورد ضروری پیش آمده و مجبور هستید بیرون بروید، از محل‌های شلوغ و پر رفت و آمد مانند وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی دوری کنید.

دهان خود را حین عطسه و سرفه بپوشانید: اگر بیمار هستید، حتما حین عطسه یا سرفه دهان خود را با داخل آرنج یا یک پارچه و دستمال بپوشانید و دستمال یا پارچه را بلافاصله در یک سطل دربسته بیندازید. ( اگر به ویروس کرونا جدید صرفا مشکوک هستید نیز این کار را انجام دهید، در این صورت حتی اگر بیماری شما سرماخوردگی نیز باشد از انتشار آن به سایر افراد جلوگیری کرده‌اید.)

از تماس با نزدیکان خود خودداری کنید: اگر مشکوک به کرونا هستید، از نزدیکان و حیوانات خانگی خود فاصله بگیرید. سعی کنید محل غذا و خواب خود را از آن‌ها جدا کنید، در یک اتاق جداگانه بمانید و در صورت امکان از سرویس‌های بهداشتی جداگانه استفاده کنید، این کار برای محافظت از نزدیکانتان ضروری می‌باشد.

محض احتیاط از حیوانات خانگی نیز دوری کنید. طبق گزارش ها یک سگ در هونگ کونگ مبتلا آلوده شده‌است که البته ابتلا و مثبت بودن تست او جای بحث دارد. به گفته CDC ناقل بودن یا نبودن حیوانات هنوز ثابت نشده‌است.

از ماسک استفاده کنید: اگر احتمال می‌دهید به ویروس کرونا مبتلا باشید، در کنار دیگران از ماسک استفاده کنید. استفاده از ماسک اصول خاص خود را دارد که اگر رعایت نشود خود می‌تواند علت انتشار این ویروس باشد. برای این کار می‌توانید از ویدئو‌های مخصوص WHO در مورد زمان و چگونگی استفاده از ماسک استفاده کنید.

از مصرف آنتی‌بیوتیک خودداری کنید: ممکن است به علت داشتن برخی علائم از بیماری‌های قبلی وسوسه شوید آنتی‌بیوتیک مصرف کنید. بهتر است بدانید که آنتی‌بیوتیک‌ها فقط برای بیماری‌های باکتریایی مفید هستند در حالی که ویروس کرونا (همانطور که اسمش پیداست!) یک نوع ویروس می‌باشد.

از شرایط بهداشتی محیط خود اطمینان حاصل کنید: بهتر است فردی در خانواده باشد که از چگونگی تمیز‌کاری و پاک کردن سطوح آگاه باشد. مطالعات نشان می‌دهد که ویروس کرونا می‌تواند در سطوح مختلف از چند ساعت تا چند روز زنده بماند. برای پاک کردن سطوح و کشتن ویروس از دست‌کش‌های یکبار مصرف به همراه آب و صابون و موارد ضدعفونی کننده استفاده کنید.

برای ضدعفونی می‌توانید از ترکیب محلول‌های سفیدکننده (مانند وایتکس) با نسبت ۵ قاشق غذا خوری از محلول و یک گالن (معادل ۳.۷ لیتر) از آب یا همان ۴ قاشق به ۴ لیوان از آب را ترکیب کنید. می‌توانید از الکل حداقل ۷۰٪ و یا لیست موارد مورد تایید EPA استفاده کنید.  

معصومه برهانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید