انتشار این مقاله


واکسن آلزایمر مرحله اول آزمایشات بالینی را گذراند!

واکسن طراحی شده برای محافظت در برابر بیماری آلزایمر اولین مرحله از آزمایش های بالینی را گذراند. بیماری آلزایمر تا بحال یکی از شایع ترین علت زوال عقل شناخته شده است. این واکسن علاوه بر آلزایمر به دیگر بیماری هایی که به زوال مغز مربوط می شوند و باعث نگرانی و ترس افراد سالخورده هستند، مرتبط […]

واکسن طراحی شده برای محافظت در برابر بیماری آلزایمر اولین مرحله از آزمایش های بالینی را گذراند. بیماری آلزایمر تا بحال یکی از شایع ترین علت زوال عقل شناخته شده است. این واکسن علاوه بر آلزایمر به دیگر بیماری هایی که به زوال مغز مربوط می شوند و باعث نگرانی و ترس افراد سالخورده هستند، مرتبط است . طراحان این واکسن معتقدند که اثرات جانبی که در آزمایش های قبلی باعث توقف ساخت آن شد در این نوع ممکن است دیده نشوند.

در اولین آرمایشات بالینی تیم دکتر Petr Novak اعلام کرد که واکسن باعث ایجاد پاسخ ایمنی در ۲۹ نفر از ۳۰ بیمار مبتلا به آلزایمر شد. در این میان ۲ نفر به طور جدی تحت تاثیر قرار گرفتند که لزوما علت آن واکسن نیست.

درباره علت آلزایمر بین دانشمندان علوم اعصاب اختلاف نظر وجود دارد. عده ای پلاک بتا آمیلوئید را که اثر بارز این بیماری بر روی مغز (گاهی اوقات به نام باپتیست)قابل مشاهده است، و عده ای دیگر  پروتئین  tau را از علل این بیماری می دانند. اما به نظر می رسد پروتئین tau که در داخل سلول های مغز ظاهر می شوند، می تواند علت جدی تر از زوال عقل باشد که باعث حواس پرتی می شود.

اما اکثر تحقیقات بر پلاک متمرکز شده است و با آزمایش داروهایی که بر این مبنا ساخته شده بود و بر روی حیوانات آزمایش شده بود و مشاهده عوارض جانبی این دارو ها، تولید و تحقیق بر روی آن ها متوقف شد.

تیم دکتر Petr Novak عقیده دارد که علت شکست این آزمایشات به دلیل هدف گیری بخش اشتباهی از کمپلکس آلزایمر نیست بلکه به این خاطر است که آمیلوئید نقش های دیگر در مغز دارد و دارو بر آن فعالیت هم تاثیر گذاشته است.

بعد از شناسایی منطقه ای که حاوی پروتئین tau پاتولوژیک است و فاقد شکل نرمال این پروتئین است، محققان توانستند آنتی بادی بیایند که تنها این منطقه را تحت تاثیر قرار دهد. مزیتی که این واکسن نسبت به داروی ضد پلاک داشت این بود که باعث ایجاد التهاب و ساخته شدن مایع نشد.

در آزمایش طراحی شده برای عملکرد این واکسن پیشرفتی در بهبود علائم آلزایمر نشد، ولی عملکرد بیماران در آزمونهای شناختی در طول ۱۲ ماه ثابت ماند. فاز دوم این آزمایشات در حال انجام است و نتایج آن در سال ۲۰۱۹ پیش بینی شده است.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید