انتشار این مقاله


سردرد قبل از پریود نشانه چیست؟

چرا قبل پریود سر درد داریم؟ اگرسر درد قبل از پریود دارید، تنها نیستید.سردرد قبل از پریود یکی از نشانه های شایع سندروم قبل قاعدگی(PMS) می باشد. سردرد های مربوط به هورمون ها یا سردردهای مربوط به قاعدگی، ممکن است بر اثر تغییرات میزان پروژسترون و استروژن در بدنتان باشد. تغییرات هورمونی، بر سراتونین و […]

چرا قبل پریود سر درد داریم؟

اگرسر درد قبل از پریود دارید، تنها نیستید.سردرد قبل از پریود یکی از نشانه های شایع سندروم قبل قاعدگی(PMS) می باشد. سردرد های مربوط به هورمون ها یا سردردهای مربوط به قاعدگی، ممکن است بر اثر تغییرات میزان پروژسترون و استروژن در بدنتان باشد. تغییرات هورمونی، بر سراتونین و سایر انتقال دهنده های عصبی تاثیر گذاشته و منجر به سردرد می شود.

به خواندن ادامه دهید تا اطلاعات بیشتری در باره ی سر دردهای قاعدگی و نحوه ی درمان آن آشنا شوید.

چه عواملی باعث سردرد می شوند؟

عوامل متعددی در سر درد قبل قاعدگی نقش دارند؛ اما بزرگ ترین علت آن ها، سراتونین و هورمون ها است.

هورمون ها

سر درد قبل ازپریود، به دلیل کاهش میزان استروژن و پروژسترون قبل از شروع قاعدگی است. این میزان تغییرات هورمونی در اکثر افراد اتفاق می افتد؛ اما بعضی افراد نسبت به این تغییرات حساس تر هستند.

قرص های ضد بارداری هورمونی نیز منجر به سر درد های قبل قاعدگی می شود. اگرچه در بعضی از افراد این علائم را بهبود می بخشند.

سراتونین

سراتونین در ایجاد سردرد نقش دارد. هنگامی که میزان سراتونین در مغز کاهش می یابد رگ های خونی منقبض شده و باعث سردرد می شود. قبل از قاعدگی میزان سراتونین و استروژن کاهش یافته و منجر به ظهور علائم PMS می شود. اگر در طول قاعدگی سراتونین بدن شما کاهش بیابد، سردرد را تجربه خواهید کرد.

احتمال سردرد در چه کسانی بیشتر است؟

افراد در طول عادت ماهیانه خود، افت میزان پروژسترون و استروژن را تجربه می کنند. اما برخی افراد مستعد ابتلا به سردرد هستند. اگر شما:

●بین ۱۸ تا ۲۹ سال سن دارید.

●سردردهای هورمونی تان سایقه ی خانوادگی دارد.

●وارد دوره ی یائسگی شده اید.

احتمال سردرد در شما بیشتر می باشد.

آیا می تواند نشانه ی بارداری باشد؟

سردرد داشتن در بازه ی زمانی که انتظارعادت ماهیانه را دارید، بعضی اوقات می تواند نشانه ی بارداری باشد. اگر باردار هستید دوره ی معمولی را تجربه نخواهید کرد؛ اما ممکن است خونریزی کمی داشته باشید.

سایر علائم بارداری عبارت اند از:

●حالت تهوع

●کرامپ عضله (مانند دل پیچه)

●خستگی

●تکرر ادرار

● تغییرو تحولات خلقی

●افزایش حس بویایی

●تخلیه غیرمعمول

● نوک سینه ها بزرگتر و تیره تر می شود.

● تورم و دردهای مربوط به سینه

به خاطر داشته باشید اگر سر درد شما نشان از بارداری باشد، حداقل چندین نشانه ی دیگر نیز باید بروز کند.

برای تسکین سردرد چکار کنیم؟

درمان سریع سردرد پریود

اگر شما قبل از قاعدگی دچار سردرد می شوید، موارد متعددی برای تسکین درد وجود دارد:

 ● داروهای مسکن بدون نسخه که شامل داروهای ضد التهابی غیر استروییدی مانند استامینوفن(Tylenol) یا ایبوبروفن(Advil) و آسپرین می باشد.

پک ها یا کیسه های حاوی یخ – لازم است بسته های حاوی یخ و یا یخ را قبل از گذاشتن روی سر خود آن را با پارچه بپیچانید و مراحل فشرده سازی را یاد بگیرید.

تکنیک های ریلکسیشن– یک روش این است که از ناحیه ای از بدن خود شروع کرده و حین تنفس آرام عضلات خود را منقبض کرده و سپس رها کرده و بازدم انجام دهید.

طب سوزنی– در طب سوزنی اعتقاد بر این است که از بین بردن عدم تعادل و دفع انرژی باقی مانده در بدن به تسکین درد کمک می کند. شواهد زیادی برای استفاده از این روش برای سردرد قبل قاعدگی وجود ندارد؛ با این حال برخی افراد به این شیوه ی تسکین اعتقاد دارند.

بیو فیدبک– این روش غیر تهاجمی به یادگیری کنترل عملکرد و واکنش های بدن از جمله تنفس ضربان قلب و فشار کمک می کند.

آیا سردرد قبل از پریود قابل پیشگیری است؟

اگر به طور مرتب قبل از پریود دچار سردرد می شوید، ممکن است این اقدامات پیشگیرانه سدردتان را بهبود بخشد.
این اقدامات شامل:

فعالیت بدنی، سه الی چهار بار درهفته، حداقل ۳۰ دقیقه ورزش هوازی، می تواند با آزاد کردن اندورفین و افزایش سطح سراتونین، از سردرد جلوگیری کند.

داروهای پیشگیرانه اگر همیشه تقریباً در همان حوالی قاعدگی دچار سردرد می شوید، استفاده از قرض های ضد درد را به صورت ناشتا در طول روز یا دو روز یکبار در نظر بگیرید.  

تغییر رژیم غذایی خوردن قند، نمک و چربی کمتر، به خصوص در بازه زمانی که قرار است دوره شما شروع شود، ممکن است به جلوگیری از سردرد کمک کند. همچنین قند خون پایین می تواند به سردرد کمک کند، بنابراین مطمئن شوید که وعده های غذایی و میان وعده های معمولی می خورید.

خواب سعی کنید هفت تا نه ساعت خواب شبانه را در اولویت قرار دهید. اگر شما به رختخواب می روید وبیش از حد ریتم خوابتان نامنظم است این حالت به کیفیت خوابتان کمک نخواهد کرد.

مدیریت استرس استرس اغلب به ایجاد سردرد کمک می کند. اگر استرس زیادی را تجربه می کنید، سعی کنید ریلکسیشن، یوگا یا سایر روش های کاهش استرس را برای رفع تنش ناشی از سردرد در نظر بگیرید.
همچنین اگر در حال حاضر از این موارد استفاده نمی کنید، ممکن است از مشاور سلامتی تان درباره ی قرص های ضد بارداری مشاوره بگیرید چرا که قبل از مصرف این قرص ها راه حل های بهتری برای رفع سر درد وجود دارد.
به عنوان مثال، اگر قرصهای ضد بارداری مصرف می کنید ودر همان بازه زمانی دچار سردرد می شوید این نشان می دهد که مصرف این قرص ها فقط در ماه های مشخص تاثیر می گذارد.

مطمئن شوید که میگرن نیست.

اگر این روش ها کمکی به رفع سردرد شما نکرد به نظر می رسد که شما میگرن دارید نه سردرد!

میگرن در مقایسه با سردرد، گرایش بیشتری به درد شدید و کسل کننده دارد. درنهایت، ممکن است در اثر درد، فرد شروع به لرز یا احساس ضربان (در شقیقه) کند. این درد اغلب فقط در یک طرف سر شما رخ می دهد، اما ممکن است در هر دو طرف درد داشته باشید. معمولاً حملات میگرنی علائم دیگری نیز ایجاد می کند مانند:
●تهوع و استفراغ
●حساسیت به نور
●حساسیت صدا
●هاله (لکه های نور یا چشمک زدن)
●دید تار
●سرگیجه
حملات میگرنی به طور معمول چند ساعت ادامه دارند، اگرچه حمله میگرنی می تواند تا سه روز ادامه یابد.
اگر فکر می کنید قبل از پریود خود میگرن را تجربه کرده اید، با مشاور درمانی خود در میان بگذارید.

سردرد قبل از پریود حالتی غیرعادی نیست. این مشکل بر اثر تغییرات هورمونی و انتقال دهنده های عصبی رخ می دهد. چندین روش برای تسکین بخشیدن به سردرد تان وجود دارد. اگر به نظرتان این روش ها کارساز نیست و درد تداوم دارد به مشاور درمان خود مراجعه کنید چرا که احتمال میگرن را داشته باشید.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید