انتشار این مقاله


ابتلا به کرونا : اگر علائم کرونا را داشته باشیم چه باید کنیم

از اینکه کرونا گرفته باشید می‌ترسید؟

اگر مبتلا به COVID-19 هستید و یا امکان می‌ دهید که آلوده شده‌باشید، موارد زیر را رعایت کنید تا از انتقال آن به دیگران جلوگیری کنید.

جز برای دریافت خدمات پزشکی از خانه خارج نشوید

  • در خانه بمانید: علائم این بیماری اغلب به صورت خفیف خود را نشان می‌دهد و افرادی که علائمشان خفیف است می‌توانند با قرنطینه شدن در خانه بهبود یابند و نیازی به بستری شدن نیست. خانه را ترک نکنید مگر در شرایطی که به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشته باشید. از اماکن عمومی دوری کنید.
  • با پزشک خود در تماس باشید: قبل از اقدام به مراجعه پزشکی، ابتدا به پزشک خود اطلاع دهید. مطمئن شوید که در صورت وخیم شدن حالتان و در شرایط اورژانسی خدمات لازم برایتان ارائه شود.
  • از حمل و نقل عمومی استفاده نکنید: از هرگونه وسایل حمل و نقل عمومی، تاکسی و … دوری کنید.

محیط خود را از دیگران افراد خانواده جدا کرده و در یک محل ایزوله در خانه بمانید

  • از دیگران فاصله بگیرید: حتی‌الامکان از سایر افراد خانواده دوری کنید و در اتاق ایزوله مخصوص اتاق بیمار زندگی کنید. سعی کنید تا جایی که ممکن است سرویس بهداشتی مخصوص خود را داشته باشید.
  • ارتباط خود را با حیوانات محدود کنید: باید فاصله خود را با حیوانات خانگی به درستی حفظ کنید. نکاتی در این مورد وجود دارند:
    • با اینکه هیچ گزارشی از بیماری حیوانات با ویروس کرونا فعلا وجود ندارد، اما توصیه می‌شود تا انتشار اطلاعات دقیق‌تر و تازه‌تر در این مورد از تماس با این حیوانات خودداری کنید.
    • در صورت امکان تا زمان بهبودی از ابتلا به کرونا، فرد دیگری را برای مراقبت از حیوان خانگیتان انتخاب کنید. اگر مجبور هستید خودتان به تنهایی از آن‌ها مراقبت کنید، حتما قبل و بعد از تماس با آن‌ها دستانتان را بشویید.

قبل از مراجعه به پزشک، اطلاع دهید

پزشکتان را در جریان بگذارید: اگر تمایل دارید به پزشک مراجعه کنید، قبل از این کار به مطب وی یا اورژانس خبر دهید که بیمارید و یا مشکوک به ابتلا به کرونا هستید. با این کار به آن‌ها کمک کرده‌اید تا پوشش و تمهیدات لازم را برای جلوگیری از انتقال ویروس به عوامل درمان و سایر بیماران انجام دهند.

از ماسک استفاده کنید

  • اگر بیمار هستید: در صورتی که با ویروس کرونا بیمار هستید، هنگام حضور در جمع و قبل از مراجعه به پزشک حتما از ماسک استفاده کنید.
  • اگر از یک فرد بیمار پرستاری می‌کنید: اگر عضو بیمار خانواده به دلایلی قادر به استفاده از ماسک نیست ( مانند تنگی نفس و …)، دیگر اعضای خانواده باید محیط خود را از وی جدا کنند. افرادی که برای مراقبت به اتاق ایزوله بیمار مراجعه می‌کنند باید از ماسک صورت استفاده کنند. جز برای مراقبت و پرستاری، به دیگر افراد اجازه ورود به اتاق بیمار را ندهید.

هنگام عطسه و سرفه دهان خود را بپوشانید

  • دهان خود را بپوشانید: از یک دستمال یا پارچه برای پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه استفاده کنید.
  • دستمال را آزاد رها نکنید: پارچه و دستمال استفاده شده را در یک سطل درپوش‌دار بیندازید.
  • دستانتان را بشویید: بلافاصله دستان خود را با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بشویید. اگر به آب و صابون دسترسی ندارید، می‌توانید دستانتان را با یک ضدعفونی کننده الکلی با غلظت حداقل ۶۰٪ تمیز کنید.

دستان خود را مرتبا بشویید

  • شستن دست‌ها: دست‌های خود را آب و صابون و به مدت ۲۰ ثانیه کاملا بشویید. این کار حتما پس از دست زدن به بینی، سرفه و عطسه و استفاده از سرویس بهداشتی و نیز قبل از خوردن یا آماده کردن غذا انجام دهید.
  • ضدعفونی‌کننده‌های دست: اگر به آب و صابون دسترسی ندارید، از ضدعفونی‌کننده‌های مخصوص با غلظت حداقل ۶۰٪ الکل استفاده کنید. ضدعفونی‌کننده را به تمام قسمت دست‌های خود زده و تا زمان خشک شدن آن دست‌هایتان را به هم بمالید.
  • آب و صابون: شست و شوی دست‌ها با آب و صابون بهترین راه می‌باشد، خصوصا اگر دست‌هایتان به شکل محسوسی کثیف هستند.
  • عدم تماس با صورت: قبل از شستن دست‌ها، چشم‌ها، بینی و دهان خود را لمس نکنید.

لوازم شخصی و موجود در اتاق ممکن است آلوده باشند

  • آن‌ها را به کسی ندهید: از به اشتراک گذاشتن وسایلی مانند ظرف، لیوان، فنجان، ظروف غذا، حوله و ملافه‌تان (و هر وسیله دیگری که ممکن است آلوده باشد) با دیگر اعضای خانواده خودداری کنید.
  • پس از مصرف، وسایلتان را بشویید: بعد از هربار مصرف سعی کنید لوازم آلوده را با آب و صابون و یا ماشین ضرف‌شویی و … تمیز کنید.

سطوحی که بیش‌تر در معرض تماس هستند مدام تمیز کنید

سطوحی که دائم در محل ایزوله خود در اتاق بیمار با آن‌ها در تماس هستید روزانه ضدعفونی کنید. از اعضای خانواده بخواهید همین کار را برای سایر سطوح پرخطر در کل خانه انجام دهند.

  • تمیز و ضدعفونی کنید: سطوح آلوده و مناطقی که طول روز مدام لمس می‌کنید در اتاق مخصوص ایزوله خود به طور منظم تمیز کنید. دیگر مناطق عمومی و در معرض تماس در خانه باید توسط دیگر افراد خانه ضدعفونی شوند.
  • توجه داشته باشید که اگر فرد دیگری جز خود بیمار مجبور به پاک کردن مناطق مورد استفاده بیمار باشد، باید این کار را تحت شرایط خاصی انجام دهد. اولا باید موارد محافظتی مانند ماسک و … را کاملا رعایت کند و صبر کند مدتی از استفاده بیمار از ناحیه آلوده (مانند حمام و دست‌شویی و …) بگذرد سپس اقدام به ضدعفونی‌کردن کند.

مناطقی که در معرض تماس بیمار هستند شامل مبایل و تلفن، کنترل، پیشخوان، میز، دستگیره در، لوازم حمام و دست شویی، کیبورد و میز کنار تخت می‌شوند.

  • مناطقی که ممکن است با خون، مدفوع و مایعات بدنی فرد بیمار آلوده شده باشند، ضدعفونی کنید.
  • شستن و ضدعفونی کردن وسایل خانه: سطوح و آیتم‌های آلوده را ابتدا با آب و صابون و یا سایر پاک‌کننده‌ها بشویید و سپس از مایع ضدعفونی‌کننده خانگی استفاده کنید.
  • مواد شوینده را طبق دستور‌العمل نوشته شده روی ظرفش بکار ببرید تا از اثر آن مطمئن شوید. بعضا برای اطمینان از کشته شدن کامل میکروب‌ها توصیه می‌شود پس از مصرف شوینده تا چند دقیقه سطح را مرطوب نگه دارید. هنگام مصرف برخی از شوینده‌ها باید موارد سلامتی مانند داشتن دست‌کش و تهویه مناسب کامل رعایت شوند.
  • بیش‌تر مواد ضدعفونی‌کننده خانگی ثبت شده EPA  می‌توانند مفید باشند.

علائم خود را تحت نظر بگیرید

  • قبل از اقدام به دریافت خدمات پزشکی، تماس بگیرید: به محض شدت گرفتن بیماریتان (مانند تنگی نفس و …) به مراکز پزشکی زنگ بزنید.
  • قبل از مراجعه حضوری به پزشک، به او خبر دهید: پیش از رفتن به مطب دکتر یا اورژانس، با آن‌ها تماس بگیرید و علائم و شرایطتان را برایشان شرح دهید، آن‌ها شما را راهنمایی خواهند کرد.
  • از ماسک استفاده کنید: در صورت امکان قبل از حضور در مراکز مراقبت از ماسک صورت استفاده کنید و فاصله لازم را از دیگران حفظ کنید (حداقل ۲ متر). این کار برای حفظ سلامتی دیگر افراد حاضر در محل و جلوگیری از ابتلا به کرونا ضروری می‌باشد.
  • گایدلاین‌های ارائه شده توسط مراقبین سلامت و بخش بهداشت عمومی را جدی بگیرید: مسؤولین بهداشت عمومی دستورالعمل‌های مخصوصی برای چگونگی بررسی و گزارش علائم شما دارند.

هشدار: در موارد ضروری با شماره ۱۹۰ تماس بگیرید

در صورت بروز یک مشکل اورژانسی با ۱۹۰ تماس بگیرید و ذکر کنید که بیمار هستید (یا مشکوک هستید). در صورت امکان قبل از رسیدن کمک، ماسک بزنید.

قرنطینه خانگی چه زمانی پایان می‌یابد؟

  • افرادی که به علت بیماری با ویروس کرونا مدتی را در خانه و قرنطینه گذرانده‌اند، تحت شرایط ذکر شده فقط می‌توانند به ایزولاسیون خانگی پایان دهند:
  • اگر امکان انجام تست برای تایین بهبودی شما از بیماری وجود ندارد، فقط زمانی می‌توانید از قرنطینه خانگی خارج شوید که شرایط زیر برایتان فراهم باشد:

۱) به مدت حداقل ۷۲ ساعت هیچ تبی نداشته باشید ( یعنی ۳ روز کامل بدون تب و بدون استفاده از دارو‌های تب‌بر)

۲) دیگر علائمتان بهبود یافته باشد ( بهتر شدن سرفه و تنگی نفس)

۳) حداقل ۷ روز از اولین روز بروز علائمتان گذشته باشد

  • اگر امکان انجام تست برایتان فراهم است، پس از بررسی موارد زیر می‌توانید از قرنطینه خارج شوید:

۱) نداشتن تب بدون استفاده از داروی تب‌بر

۲) بهبودی سایر علائم مانند سرفه و مشکل تنفسی

۳) منفی شدن هر دو تست انجام شده به فاصله ۲۴ ساعت از هم. در این مورد پزشک، گایدلاین معرفی شده در CDC را دنبال خواهد کرد.

تحت هر شرایطی راهکار‌های ارائه شده توسط مراقب سلامت و دپارتمان بهداشت محلی را در نظر بگیرید. تصمیم خاتمه دادن به قرنطینه خانگی فرد بیمار باید با مشورت مراقبین سلامت و دپارتمان بهداشت عمومی گرفته‌شود. تصمیم‌های محلی بر اساس موقعیت‌های مکانی گرفته می‌شود.

۱۰ مورد از راهکار‌هایی که برای مراقبت از خود در خانه می‌توانید انجام دهید

اگر به بیماری ویروس کرونا مشکوک هستید و یا مبتلا می‌باشید، موارد زیر را در نظر داشته‌باشید:

۱) در خانه بمانید و از رفتن به محل کار، مدرسه و سایر محل‌های عمومی اجتناب کنید. اگر لازم است جایی بروید، به هیچ وجه از وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی استفاده نکنید.

۲) علائم خود را تحت نظر بگیرید. اگر شرایطتان بدتر شد بلافاصله به مراکز پزشکی اطلاع دهید.

۳) خوب استراحت کنید و مایعات زیادی مصرف کنید.

۴) اگر زمان ویزیت دکتر دارید، قبل از رفتن تماس گرفته و اطلاع دهید که آلوده به ویروس کرونا می‌باشید و یا مشکوک هستید.

۵) برای مواقع ضروری با شماره ۱۹۰ تماس بگیرید و به پرسنل اعزام شده خبر دهید که ممکن است COVID-19 داشته باشید.

۶) هنگام عطسه و سرفه دهان خود را بپوشانید.

۷) دست‌های خود را مرتبا با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید و یا از ضدعفونی‌کننده‌های الکلی با الکل حداقل ۶۰٪ استفاده کنید.

۸) تا جای ممکن در یک اتاق ایزوله بمانید و از سایر افراد خانواده فاصله بگیرید. سعی کنید حتی از سرویس بهداشتی جداگانه استفاده کنید. اگر شرایطی پیش آمد که لازم شد در جمع حضور پیدا کنید، حتما از ماسک استفاده کنید.

۹) از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصیتان مانند ظروف، حوله و ملافه با دیگران خودداری کنید.

۱۰) سطوحی که اغلب مورد استفاده بوده و  لمس می‌شوند مانند دستگیره در، میز و … را مرتبا تمیز کنید. برای این کار می توانید از اسپری‌ها و شوینده‌های خانگی بر اساس دستورالعمل نوشته شده استفاده کنید.

برای اطلاعات بیش‌تر در مورد وضعیت سلامتی خود، با یک مراقب سلامت یا پزشک مشورت کنید.

در حال حاضر درمان آنتی ویروسی مخصوصی برای ویروس کرونا وجود ندارد. افراد مبتلا به COVID-19 برای بهبودی علائمشان باید درمان‌های حمایتی دریافت کنند. برای موارد شدید این بیماری، درمانی‌هایی که اعمال می‌شوند جهت بهبود عملکرد ارگان‌های حیاتی می‌باشند.

افرادی که احساس می‌کنند در معرض ابتلا به کرونا قرارگرفته‌اند، باید بلافاصله با مراکز بهداشتی و درمانی تماس بگیرند.

 



معصومه برهانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید