انتشار این مقاله


علت تغییر شکل و درمان خانگی بزرگی لبه های واژن (هایپرتروفی لابیا) چیست؟

هایپرتروفی لابیای مینور

هایپرتروفی لابیا (بزرگی لبه های واژن) چیست؟

هر فردی چهره ی منحصربه فرد، فرم بدن و رنگ پوست متفاوتی دارد. همچنین دستگاه تناسلی خارجی زنان که وولو نام دارد نیز متفاوت است. ولوا شامل دو لبه یا دو گوشته است: لبه ی خارجی که لابیای ماژور و لبه‌ی داخلی که لابیای مینور نام دارند.

لبه های واژن در اکثر خانم ها متقارن نیستند؛ به طوریکه کلفت بودن، بزرگ بودن و یا باریک بودن آن حالت غیرعادی تلقی نمی شود. طیف گسترده ای از اشکال و اندازه ها وجود دارد.

اصطلاح هایپرتروفی لابیای ماژور، به لابیا ماژور بزرگ شده، اشاره دارد. به همین شکل اصطلاح هایپرتروفی لابیای مینور به لابیای مینوری اشاره دارد که داخل لابیای ماژور قرار گرفته و نازکتر است. هایپرتروفی لابیا به این معنا نیست که شما مشکل پزشکی دارید. اکثر خانم ها مشکلی با شکل و اندازه ی لبه های واژن خود ندارند.

علائم بزرگی لبه های واژن چیست؟

اگر شما هایپرتروفی خفیفی داشته باشید، شاید متوجه آن نشوید. با این حال لابیای مینور بسیار حساس تر از لابیای ماژور حفاظت شده است. به همین دلیل لابیای مینور می تواند مشکلات کمی را ایجاد کند.

هایپرتروفی لابیا می تواند باعث متورم شدن آن ناحیه در اثر تماس لباسی مانند حوله شود.

علائم دیگر بزرگی لبه های واژن مینور شامل:

مشکلات بهداشتی: اگر آن منطقه بسیار حساس باشد، ممکن است شما از تماس و لمس آن خود داری کنید. همچنین رعایت بهداشت نیز در دوران پریود سخت تر شده که این باعث ایجاد عفونت های مزمن می شود.

تحریک: لابیاهای بزرگ در لباس زیر بیشتر به هم تماس پیدا می کنند و در اثر اصطکاک طولانی مدت، پوستی زبر، تحریک شونده و بسیار حساس ایجاد می شود.

ناراحتی و درد: افراد حین انجام فعالیت های فیزیکی، ممکن است کشیدگی و فشار روی لابیا ایجاد شود که منجر به صدمه می شود. فعالیت هایی مانند: دوچرخه سواری و اسب سواری. درد و ناراحتی، در اثر فعالیت های جنسی که باعث اصطکاک می شود هم ایجاد می گردد.

چه عواملی باعث بزرگی لبه های واژن می شوند؟

همان طور که یکی از پاهای شما از دیگری بزرگ تر است، شکل لبه های واژنتان نیز باهم مطابقت ندارند. در حقیقت هیچ سایز و اندازه ی مشخصی برای لبه های واژن وجود ندارد.

علت بزرگی لبه های واژن به طور واضح مشخص نیست؛ اما موارد زیر می توانند یکی از علت های آن باشند.

● ژنتیک، ممکن است شکل لابیای شما از بدو تولد اینگونه باشد.

● با افزایش میزان استروژن و پروژسترون در دوران بلوغ، می تواند باعث ایجاد تغییرات به خصوص در لابیای مینور شود.

● احساس سنگینی در ناحیه ی لابیا به هنگام بارداری که جریان خون در آن نواحی افزایش می یابد.

در بعضی موارد بزرگی لبه های واژن بر اثر تروما یا عفونت های مربوط به آن ایجاد می شود.

بزرگی لبه های واژن چگونه تشخیص داده می شود؟

آزمایش خاصی برای تعیین اینکه آیا بزرگی لبه های واژن دارید یا خیر وجود ندارد. اگر منطقه لابیای مینور بزرگتر از لابیای ماژور باشد، پزشک ممکن است در معاینه فیزیکی هایپرتروفی لابیا را تشخیص دهد. اندازه گیری دقیقی برای بزرگی لبه های واژن وجود ندارد. معیار تشخیص بر اساس معاینات فیزیکی و علائم فرد است.

درمان بزرگی لبه های واژن

هنگامی که بزرگی لبه های واژن مشکلی ایجاد نمی کند؛ نیازی به درمان آن نیست. برای سلامتی شما خطر آفرین نیست.

اگر بزرگی لبه های واژن زندگی، فعالیت های فیزیکی و جنسی شما را مختل می کند؛ بهتر است به OB-GYN مراجعه کنید و از راهنمایی های متخصص استفاده کنید. پزشک شما ممکن است، جراحی لابیوپلاستی را برای هایپرتروفی لابیای شدید توصیه کند. در لابیوپلاستی، جراح بافت اضافی را از بین می برد. آن ها اندازه ی لبه های واژن را کم می کنند و شکل آن را تغییر می دهند. این عمل جراحی به بیهوشی عمومی نیازمند است؛ اگرچه گاهی اوقات با آرام بخش و بی حس کننده ی موضعی انجام می دهند.

مانند هر عمل جراحی دیگر خطرات بزرگی وجود دارد از جمله:

  • واکنش به بیهوشی
  • خونریزی
  • عفونت
  • جای زخم

بعد از عمل ممکن است؛ برای چند هفته تورم، کبودی و حساسیت داشته باشید. در طی این مدت، شما باید محل را تمیز و خشک نگه دارید. همچنین باید لباس گشاد بپوشید و از فعالیت هایی که باعث اصطکاک در ناحیه تناسلی می شود، خودداری کنید.

تعداد لابيوپلاستي هاي انجام شده در آمريكا رو به افزایش است. در سال ۲۰۱۳ بیش از ۵۰۰۰ مورد انجام شد که نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد افزایش داشته است. این عمل جراحی می تواند برای خانم هایی که درد و ناراحتی ناشی از بزرگی لبه های واژن دارند، تسکین دهنده باشد.
برخی از خانم ها فقط به دلایل زیبایی عمل جراحی را انتخاب می کنند. هنگامی که لابیوپلاستی را به عنوان یک روش آرایشی در نظر دارید، انتظاراتتان را با پزشک خود در میان بگذارید.

مقاله مرتبط: آیاچیزی به نام تنگی واژن وجوددارد؟ علت چیست؟

هایپرتروفی لابیا در نوجوانان

برخی از نوجوانان ممکن است نگران تغییرات بدن خود باشند و از اینکه این تغییرات طبیعی هستند، تعجب کنند. کالج آمریکایی زنان و زایمان و متخصص زنان، توصیه می کند که پزشکان، به نوجوانان راجع به تغییرات طبیعی آناتومی آموزش دهند و اطمینان دهند که لابیوپلاستی را می توان در نوجوانان انجام داد، اما پزشکان به طور کلی توصیه می کنند؛ تا بعد از بلوغ منتظر بمانند. این امر برای اطمینان از عدم رشد لبه های واژن است. کسانی که مایل به انجام عمل جراحی هستند، نیز باید برای بلوغ و آمادگی عاطفی ارزیابی شوند.

بعد از عمل چه انتظاری می توانید داشته باشید؟

شما باید طی یک یا دو ماه بعد از عمل جراحی لابیوپلاستی به طور کامل بهبود یابید. پزشک دستورالعمل خاصی را در مورد زمان شروع فعالیت های طبیعی مانند مقاربت و تمرینات سنگیم را به شما می دهد
زخم ها معمولاً به مرور زمان محو می شوند و نتایج به طور کلی مثبت است. در بعضی موارد، جراحی می تواند جای زخم دائمی را بگذارد یا باعث درد مزمن ولوار هنگام مقاربت شود.
نتایج حاصل از عمل های زیبایی متفاوت است. این موضوع به دیدگاه شخصی افراد مرتبط است.

نکاتی برای مدیریت شرایط

جراحی یک قدم بزرگ است و همیشه برای بزرگی لبه های واژن جراحی ضرورتی ندارد.

برای به حداقل رساندن سوزش این نکات را رعایت کنید.

  • هنگام حمام کردن، فقط از صابون ملایم استفاده کنید که حاوی رنگ آمیزی، عطر و بوی مواد شیمیایی نباشد و حتماً آن را با آب بشویید.
  • از پوشیدن لباس های زیر که باعث اصطکاک لبه های واژن می شود یا خیلی تنگ است، خودداری کنید. از جنس های نخ، کتان و پنبه استفاده کنید.
  • از پوشیدن شلوار تنگ، ساق و شلوارک خودداری کنید. شلوارک یا شلوار گشاد بپوشید. لباس و دامن ممکن است در برخی روزها راحت تر باشد.
  • پدهای بهداشتی و تامپون هایی را انتخاب کنید که حاوی مواد شیمیایی یا مواد افزودنی نباشند.
  • قبل از ورزش، ازحالت راحت لبه های واژنتان اطمینان داشته باشید، این ممکن است هنگام پوشیدن لباس های خاص، مانند حوله نیز مفید باشد.
  • از پزشک خود بپرسید که آیا می توان از پمادهای موضعی بدون نسخه برای تسکین سوزش استفاده کرد. پزشک شما ممکن است روش های دیگری را نیز برای مدیریت علائم بزرگی لبه های واژن پیشنهاد کند.
سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید