انتشار این مقاله


اکو قلب جنین چیست؟ و چرا انجام می‌شود؟

اکوکاردیوگرافی جنین، نحوه و شرایط انجام…. آن

اکوکاردیوگرافی جنین چیزی شبیه به سونوگرافی می‌باشد. اکو قلب جنین به پزشک شما این اجازه را م‌یدهد تا ساختار و عملکرد قلب جنین شما را بهتر ببیند. این تست معمولا در سه ماهه دوم بارداری (بین هفته های ۱۸تا۲۴) انجام می‌گیرد.

در این تست امواج صوتی (اکو) برای بررسی ساختار قلب جنین اسنفاده می‌شود. دستگاهی وجود دارد که این امواج صوتی را پردازش می‌کند و تصویر یا الکتروکاردیوگرامی از قلب درونی آنها ایجاد می‌کند. این تصاویر اطلاعاتی از ساختار و نحوه عملکرد قلب به ما ارائه می‌دهند.

چه زمانی از اکوکاردیوگرافی جنین استفاده می‌شود؟

این تست همچنین به پزشک این اجازه را می‌دهد تا جریان خون در قلب را نیز بررسی کند. با یک بررسی دقیق پزشک می‌تواند حالات غیرعادی جریان خون و ضربان قلب جنین را نیز ببیند.

همه زنان باردار به الکتروکاردیوگرام جنین نیاز ندارند. یک سونوگرافی معمولی می‌تواند رشد هر چهار حفره قلب جنین شما را نشان بدهد.

اگر OB-GYN شما از طریق تست‌های قبلی به نتیجه درست و قطعی نرسیده باشند و یا یک سری ناهنجاری‌هایی در ضربان قلب جنین مشاهده کنند، ممکن است از شما این تست را بخواهند.

شما در شرایط زیر نیز به این تست نیاز خواهید داشت:

  • جنین شما در معرض یک خطر ناهنجاری قلبی یا اختلال دیگر باشد.
  • دارای سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی باشید.
  • قبلا کودکی با بیماری‌های قلبی به دنیا آورده باشید.
  • از دارو و یا الکل در طی دوران بارداری خود استفاده کرده باشید.
  • داروهای خاصی مصرف کرده باشید و یا در معرض داروهایی قرارگرفته باشید که می‌توانند باعث نقص قلب شوند، مانند داروهای صرع  یا داروهای ضد آکنه
  • سایر شرایط پزشکی مانند سرخجه، دیابت نوع۱، لوپوس یا فنیل کتونوریا را داشته باشید.

تعدادی از OB-GYNها نیز این تست را انجام می‌دهند. اما معمولا توسط تکنسین‌های اولتراسوند یا اولتراسونوگرافر انجام می‌گیرد. و یک کاردیولوژیست که در زمینه پزشکی کودکان نیز مهارت دارد این تست‌ها را مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهد.

اکو قلب جنین
fetal echocardiography

آیا انجام اکو قلب جنین به آمادگی قبلی نیاز دارد؟

شما به هیچ‌گونه آمادگی‌ای نیاز ندارید. برخلاف تست‌های سونوگرافی بارداری شما به پر بودن مثانه خود نیاز ندارید.

مدت زمان لازم برای انجام این تست برای رسیدن به تشخیص می‌تواند در مکان‌های مختلف بین ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت باشد.

اکو قلب جنین چگونه انجام می‌شود؟

این تست شبیه سونوگرافی روتین بارداری می‌باشد. اگر این تست از شکم انجام گیرد، اکوکاردیوگرافی شکم نامیده می‌شود. و اگر از واژن انجام گیرد، اکوکاردیوگرافی واژن نام می‌گیرد.

اکوکاردیوگرافی شکم

اکوکاردیوگرافی شکم شبیه سونوگرافی می‌باشد. متخصص اولتراسوند نخست از شما می‌خواهد تا دراز بکشید و لباستان را از روی شکمتان کنار بزنید. آن‌‌ها سپس یک ماده ژل مانندی را به سطح شکم شما می‌زنند تا جلوی اصطکاک را بگیرد بنابراین متخصصان به راحتی می‌توانند ترانسفورماتور (وسیله ای که امواج صوتی را در سطح پوست شما ارسال و دریافت می‌کند) را حرکت دهند. این ماده ژل مانند همچنین به انتقال امواج صوتی نیز کمک می‌کند.

مبدل، امواج صوتی با فرکانس بالا را به بدن شما می‌فرستد. امواج اکو زمانی که به یک جسم سخت مانند قلب جنین شمابرخورد می‌کنند، به کامپیوتر بازمی‌گردند. فرکانس امواج صوتی که فرستاده می‌شوند، بیش از حدی هستند که گوش انسان توانایی شنیدن آن را داشته باشد.

متخصصان مبدل را در تمام سطح شکم شما به گردش درمی‌آورند تا تصاویری از سطوح مختلف قلب جنین شما به دست بیاورند.

بعد از انجام فرآیند تصویربرداری، این ماده ژل مانند از سطح شکم شما پاک می‌شود و شما می‌توانید به زندگی روتین خود بازگردید.

اکوکاردیوگرافی واژینال

برای اکوکاردیوگرافی از طریق واژن از شما خواسته میشود تا از کمر به پایین لخت باشید و دراز بکشید. تکنسین یک پروب را به واژن شما وارد می‌کند. این پروب از امواج صوتی برای تصویربرداری از قلب جنین شما استفاده می‌کند.

اکوکاردیوگرافی واژینال معمولا در اوایل بارداری استفاده می‌شود. این اکوکاردیوگراف می‌تواند یک تصویر واضح از قلب جنین شما ایجاد کند.

آیا انجام اکو قلب جنین خطراتی به همراه خواهد داشت؟

خیر، انجام این تست هیچ خطری برای شما نخواهد داشت زیرا از امواج صوتی بهره می‌گیرد نه پرتوتابی

نتایج اکو قلب جنین چه مفهومی را می‌ساند؟

در زمان پیگیری نتیجه تست، پزشک نتایج را برای شما توضیح می‌دهد و به هر سوالی پاسخ می‌دهد. معمولا نتایج طبیعی بدان معنی است که پزشک شما ناهنجاری قلبی‌ای پیدا نکرده است.

اگر پزشک شما مشکلی مانند نقص قلب، ناهنجاری ریتم یا مشکل دیگر پیدا کرد، ممکن است به آزمایش‌های بیشتری مانند اسکن MRI جنین یا سونوگرافی‌های سطح بالا احتیاج داشته باشید.

پزشک همچنین شما را به متخصصانی که می‌توانند جنین شما را معالجه کنند ارجاع می‌دهد.

همچنین ممکن است شما به انجام بیش از یک بار اکوکاردیوگرافی نیاز داشته باشید. یا ممکن است شما به تست‌های اضافی نیاز داشته باشید اگر که پزشک شما احساس کند که چیزهای دیگری نادرست است.

یادآوری این نکته حائز اهمیت است که پزشک شما نمی‌تواند از نتایج اکوکاردیوگرافی برای تشخیص هر بیماری استفاده کند. برخی از مشکلات مانند سوراخ در قلب حتی با تجهیزات پیشرفته نیز به سختی تشخیص داده می‌شوند.

پزشک شما به شما توضیح خواهد داد که با استفاده از این تست قادر به تشخیص چه چیزهایی می‌باشد.

اکو قلب جنین چه اهمیتی دارد؟

نتایج غیرعادی ناشی از اکوکاردیوگرافی جنین می‌تواند غیرقاطع باشد و یا نیاز به انجام آزمایش‌های بیشتر برای تشخیص اشتباه داشته باشد. بعضی اوقات نیز مشکلات نیز رد می‌شود و نیاز به بررسی‌های بیشتر ندارد. بعد از تشخیص بیماری توسط پزشک، شما می‌توانید بارداری خود را بهتر مدیریت کنید و خود را برای زایمان آماده کنید.

نتایج حاصل از این آزمایش‌ها به شما و پزشکتان کمک می‌کند تا جراحی‌ها و اقدامات لازم را بعد از تولد نوزادتان انجام دهید. همچنین به شما برای تصمیم‌گیری در مورد ادامه بارداری نیز می‌تواند کمک کند.

زهرا اسمعیل زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید