انتشار این مقاله


تصاویر سه بعدی از جنین

والدین ممکن است در آینده ای نزدیک بتوانند رشد نوزاد متولد‌نشده‌ی خود را با تکنولوژی تجسم واقعی سه‌بعدی مشاهده کنندکه مرهون تکنولوژی تبدیل داده‌های MRI و فراصوت به داده‌های مدل واقعیت مجازی سه‌بعدی از یک جنین است. MRI تصاویر جنینی و جفتی با رزولوشن بالا و کنتر است عالی میگیرد همچنین از MRI برای عکس […]

والدین ممکن است در آینده ای نزدیک بتوانند رشد نوزاد متولد‌نشده‌ی خود را با تکنولوژی تجسم واقعی سه‌بعدی مشاهده کنندکه مرهون تکنولوژی تبدیل داده‌های MRI و فراصوت به داده‌های مدل واقعیت مجازی سه‌بعدی از یک جنین است.

MRI تصاویر جنینی و جفتی با رزولوشن بالا و کنتر است عالی میگیرد همچنین از MRI برای عکس برداری و ارزیابی جنین در زمانی که Ultra Sound (سونوگرافی)نتواند تصاویر با کیفیت بدست آورد استفاده می شود.

محققین برزیلی مدل های واقعیت مجازی  ۳D بر پایه نتایج  IRM  جنینی که به صورت پست سر هم قرار گرفته اندخلق کرده اند.یک پروسه قطعه بندی پیش گرفته می شود که در آن پزشکان  بخش هایی از بدن را برای تشکیل تصویر ۳D ای که یک مدل دقیق۳D است انتخاب می کردند.

این مدل شامل Womb  ،Umbilical cord و جفت و جنین است. این وسیله واقعیت مجازی می تواند برای به کار گیری در مدل استفاده شود.

بر اساس گفته های مطالعه Heronwernes که یک پزشک ژورنالیست و محقق در ریودوژانیرو برزیل مدل های جنینی ۳D ترکیب شده با تکنولوژی واقعیت مجازی همه جانبه می تواند برای اهداف آموزشی ویا روشی برای والدین برای دیدن فرزندانشان به کار گرفته شوند. مدل های جنینی ۳D واقعیت مجازی بسیار مشابه یک نوزاده تازه متولد شده است آن ها مجددا ساختار داخلی جنین شامل جزئیات که به پزشکان در تشخیص معلولیت ها کمک می کند.

دکتر وارنر و همکارانش از آخرین نسل هدست هایOculus Rift 2  استفاده کرده اند که استفاده کننده را در یک محیط چند بعدی که صدای قلب را هم به صورت کامل می شنوند(صدایی که از جنین می آید) قرار می دهد.

استفاده کنندگان می توانند آناتومی جنین را به سادگی با استفاده از تکان دادن سرشان بررسی کنند.

تجربه Oculus Rift بسیار شگفت انگیز است که دکتر وارنر می گوید این دستگاه تصاویر جنینی بسیار کامل تر و واضح تر و تمیز تری نسبت به تصاویر سنتی MRI و سونوگرافی می دهند.

این تکنولوژی کاربردهای بسیار زیادی می تواند داشته باشد مانند:ارزیابی جنین و راه های هوایی(تنفس آب) از نظر اینکه راه های تنفسی آن باز است یا مسدود، که موضوع مهمی برای یک جنین در حال رشد است. برای مثال اگر یک دستگاه سونوگرافی یک جرم غیرطبیعی در نزدیکی دستگاه تنفسی جنین نشان بدهد پزشکان می توانند با استفاده از این تصاویر سه بعدی و هدست آن می توان تمام طول لوله های تنفسی را بررسی نمود و یکتصمیم بهتر و آگاهتر در مورد آن گرفت

این تکنولوژی همچنین می تواند به تیم های مراقبت اطلاعات بهتری بدهد و به والدین کمک کند تا پروسه شکل گیری در فرزندشان را دنبال کنند.

 دکتر وارنر می گوید پزشکان می توانند یک تجربه همه جانبه در مورد بیماری دست یابند که بر روی آن کار می کند و کل ساختار جنین را  در یک تصویر ۳D  داشته باشند و اطلاعات را با هم در میان بگذارند .

ثمین علی حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید