انتشار این مقاله


تب زرد چیست ؛ آشنایی با علائم، علت و درمان تب زرد

تب زرد چیست؟ تب زرد، یک بیماری جدی و کشنده ای است که همانند آنفولانزا از طریق پشه منتقل می شود. نشانه های این بیماری، زردی و تب بالا می باشد. Jaundice یا زردی حالتی است؛ که پوست و چشم های فرد زرد می شود و به همین دلیل به این بیماری تب زرد می […]

تب زرد چیست؟

تب زرد، یک بیماری جدی و کشنده ای است که همانند آنفولانزا از طریق پشه منتقل می شود. نشانه های این بیماری، زردی و تب بالا می باشد. Jaundice یا زردی حالتی است؛ که پوست و چشم های فرد زرد می شود و به همین دلیل به این بیماری تب زرد می گویند. این بیماری در مناطق خاص آفریقا و آمریکای جنوبی شایع است و قابل درمان نیست؛ اما با تزریق واکسن، از تب و زردی جلوگیری کنید.

شناخت علایم تب زرد

تب زرد به سرعت گسترش می یابد؛ علائم آن بعد از ۳ الی ۶ روز بعد از بیماری، آشکار می شود. علائم اولیه ی آن شبیه علائم ویروس آنفولانزا می باشد؛ که عبارت اند از:

●سردرد

●دردهای عضلانی

●درد مفاصل

●لرز

●تب

حالت یا فاز حاد

این مراحل ۳ الی ۴ روز طول می کشد. علائم شایع آن عبارت اند از:

●سر درد

●دردهای عضلانی

●درد مفاصل

●تب

●گرگرفتگی

● از دست دادن اشتها

●لرزش ها

●کمر دردها

بعد از پایان حالت حاد، علائم از بین می روند و بسیاری افراد بهبود می یابند؛ اما بعضی افراد حالت جدی تری از این بیماری را تجربه  می کنند.

فاز سمی

علائمی که در فاز حاد تجربه می کنید، ممکن است طی ۲۴ ساعت از بین رود و علائم جدید و جدی تری را تجربه کنید. علائم عبارت اند از:

●کاهش ادرار

●شکم درد

●استفراغ(گاهی همراه خون)

●مشکلات ریتم قلبی

●هذیان

●تشنج

●خونریزی از بینی دهان و چشم ها

این فاز از بیماری کشنده است؛ اما تنها ۱۵ درصد از افراد مبتلا به تب زرد، وارد این مرحله می شوند.

چه عواملی باعث تب زرد می شود؟

فلاوی ویروس، باعث تب زرد می شود و هنگامی که پشه ی آلوده شما را نیش می زند، شما را مبتلا می کند. پشه ها از راه نیش زدن انسان و یا میمون، آن ها را آلوده  می کنند.

پشه ها در جنگل های بارانی  مناطق گرمسیری، محیط های مرطوب و نیمه مرطوب و همچنین درمحیط های آبی  پرورش می یابند. افزایش تماس بین انسان و پشه های آلوده، به ویژه در مناطقی که افراد به دلیل تب زرد واکسینه نشده اند، می تواند همه گیری هایی در مقیاس کوچک ایجاد کند.

چه کسی در معرض تب زرد است؟

کسانی که به دلیل تب زرد واکسینه نشده اند و در مناطقی از جمعیت پشه های آلوده زندگی می کنند؛ در معرض خطر هستند. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، تخمین زده می شود  هر ساله، ۲۰۰۰۰۰ افراد آلوده می شوند. بیشتر موارد ابتلا در ۳۲کشور آفریقا از جمله رواندا و سیرالئون و  در۱۳ کشور آمریکای لاتین مشاهده شده است. از جمله مناطق درگیر با تب زرد:
●بولیوی
●برزیل
●کلمبیا
●اکوادور
●پرو

چگونه تب زرد تشخیص داده می شود؟

اگر اخیراً مسافرت کرده اید و علائم شبه آنفلوانزا را تجربه کرده اید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. پزشک در مورد علائمی که تجربه کرده اید و اخیراً سفر کرده اید، از شما سؤال خواهد کرد. اگر پزشک شما مشکوک به تب زرد باشد، آزمایش خون می خواهد.
نمونه خون شما به دلیل وجود ویروس یا آنتی بادی هایی برای مقابله با ویروس آنالیز خواهد شد.

تب زرد چگونه درمان می شود؟

هیچ درمانی برای تب زرد وجود ندارد. پروسه درمان شامل مدیریت علائم و کمک به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت است.

●دریافت مایعات کافی، احتمالاً از طریق رگ
●دریافت اکسیژن
●حفظ فشار خون سالم
●انتقال خون
●انجام دیالیز درصورت نارسایی کلیه
●درمان سایرعفونت هایی که ممکن است ایجاد شود.

چشم انداز افراد مبتلا به تب زرد چیست؟

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که ۱۵درصد افرادی که علائم شدید این بیماری را نشان می دهند، خواهند مرد. افراد مسن و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، در معرض خطر عوارض جدی هستند.

چگونه می توان از تب زرد جلوگیری کرد؟

تنها راه جلوگیری از تب زرد، واکسیناسیون است. واکسن تب زرد به صورت دوره ای تزریق می شود. واکسن شامل نسخه ی زنده و ضعیف شده ی ویروس است که به ایمنی بدن شما کمک می کند.

مرکز کنترل بیماری و پیشگیری توصیه می کند؛ افرادی که ۹ماه تا ۵۹ سال سن دارند و در مناطق پرخطر زندگی می کنند، درصورت مسافرت کردن بایستی واکسینه شوند. اگر قصد مسافرت بین والمللی را دارید به سایتCDC مراجعه کنید تا ببینید آیا به واکسیناسیون احتیاج دارید یا خیر.

گروه هایی که نباید واکسینه شوند:

●افرادی که به تخم مرغ، پروتئین مرغ یا ژلاتین حساسیت شدید دارند.
●نوزادان کوچکتر از ۶ماه سن
●افرادی که اچ آی وی، ایدز یا شرایط دیگری دارند که سیستم ایمنی بدن را به خطر می اندازد.
●اگر بیشتر از ۶۰ سال سن دارید و قصد سفر به مناطقی را دارید که ممکن است پرخطر باشد، باید در مورد واکسیناسیون با پزشک خود صحبت کنید.
●اگر در حال مسافرت با نوزادی هستید که ۶- ۸ماهه است یا با مادری شیرده درحال سفر هستید، باید در صورت امکان سفر به این مناطق را به تعویق بیندازید یا در مورد واکسیناسیون با پزشک خود صحبت کنید.
●واکسن بسیار بی خطر تلقی می شود. یک دوز واحد حداقل برای سال ها باعث محافظت می شود. عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
●سردرد خفیف
●درد عضلانی
●خستگی
●تب کم درجه

روش های دیگر پیشگیری شامل استفاده از ماده ی دفع کننده ی حشرات، پوشیدن لباس برای کاهش میزان نیش پشه و ماندن در خانه به خصوص در زمان اوج نیش حشرات می باشد.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید