انتشار این مقاله


سندرم ورید اجوف فوقانی چیست؛ علت، علائم و درمان

در سندروم ورید اجوف فوقانی، این ورید تا حدی مسدود یا فشرده می‌شود. یکی از اصلی ترین دلایل این سندروم سرطان ها است.

یکی از رگ‌های اصلی بدن ما ورید اجوف فوقانی (SVC) است. این رگ خون را از بازوها، قفسه سینه، گردن و سر به قلب ما منتقل می‌کند. در سندرم ورید اجوف فوقانی، این ورید تا حدی مسدود یا فشرده می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل این سندرم سرطان‌ها است.

علائم سندرم ورید اجوف فوقانی چیست

سندرم ورید اجوف فوقانی معمولا منجر به بروز گروهی از علائم به مرور زمان می‌شود. اگر این علائم نادیده گرفته شوند، می‌تواند باعث مشکلات جدی در تنفس شود و به اورژانس پزشکی این سندرم تبدیل شود. بنابراین اگر هر یک از علائم متداول را تجریه کردید سریعا باید به پزشک مراجعه کنید. علائم شایع این سندرم عبارتند از:

  • سرفه
  • بازوها، نیم تنه، گردن یا صورت متورم
  • مشکل در تنفس یا تنگی نفس

علائم دیگری از سندروم ورید اجوف فوقانی وجود دارد اما این موارد به ندرت رخ می‌دهد که عبارتند از:

  • گلوی خشن
  • تنفس سریع
  • درد قفسه سینه
  • مشکل در بلع
  • رگ‌های متورم و برجسته در گردن و سینه
  • سرفه‌های خونی
  • به دلیل کمبود اکسیژن پوست رنگی متمایل به آبی دارد
  • فلج طناب‌های صوتی
  • سندروم هورنر که شامل مردمک های کوچک، افتادگی پلک و عدم تعریق در یک طرف صورت شما است

علائم سندرم svc در کودکان

سندروم اجوف فوقانی می‌تواند برای کودکان خطرناک باشد زیرا راه‌های هوایی آن‌ها نسبت به بزرگسالان کوچک‌تر و نرم تر است. علائم در کودکان همانند بزرگسالان است اما به دلیل جدی‌تر بودن شرایط برای کودکان، به محض بروز هر یک از علائم درخواست کمک پزشکی برای آن‌ها بسیار مهم است.

علائم سندرم svc در زنان باردار

زنان در اواخر دوران بارداری ممکن است وضعیتی مشابه این سندرم به نام سندرم ورید اجوف تحتانی را تجربه کنند. این سندرم زمانی اتفاق می‌افتد که ورید های کوچکی که خون را از قسمت‌های تحتانی بدن به سمت قلب می‌برند در اثر رشد رهم به آن‌ها فشار وارد شود. زنان باردار مبتلا به سندرم ورید اجوف تحتانی هنگام دراز کشیدن به پشت احساس سرگیجه و فشارخون پایین را تجربه می‌کنند. دراز کشیدن به سمت چپ معمولا علائم آن‌ها را کاهش می‌دهد.

علت سندروم ورید اجوف فوقانی چیست

بیشتر موارد سندرم ورید اجوف فوقانی ناشی از سرطان است. این سندرم در افراد مبتلا به سرطان ریه، لنفوم غیرهوچکین یا هر سرطان دیگری که در قفسه سینه گسترش یافته باشد، شایع است.

تومور های قفسه سینه ممکن است به داخل ورید رشد کرده یا به آن فشار وارد کنند. اگر سرطان به غدد لنفاوی اطراف ورید اجوف فوقانی متاستاز دهد، این غدد می‌توانند بزرگ شوند و به ورید فشار بیاورند یا آن را مسدود کنند.

سندرم ورید اجوف فوقانی می‌تواند در اثر لخته شدن خون در این ورید نیز ایجاد شود. غالبا در اثر سیستم ضربان‌ساز قلب یا کاتتر داخل وریدی ایجاد می‌شود. کاتتر یک لوله انعطاف پذیر است که به داخل رگ برای تزریق یا دفع مایعات اضافی جاگذاری می‌شود.

درمان سندرم ورید اجوف فوقانی چیست

افراد مبتلا به سندرم اجوف فوقانی همیشه نیاز به درمان ندارند. بسته به اینکه علائم چه قدر شدید باشد یا راه‌های هوایی آن‌ها مسدود باشد یا نباشد و یا اینکه خون به خوبی توسط رگ‌های دیگر در قفسه سینه آن‌ها جاری باشد یا نه، نیاز به درمان پیدا می‌کنند.

درمان اصلی سندروم اجوف فوقانی درمان رادیوتراپی یا شیمی درمانی سرطانی است که باعث آن شده است. با این حال، برای کاهش علائم می‌توان کارهای دیگری نیز انجام داد. پزشک ممکن است کورتیکواستروئید‌ها برای کاهش تورم یا دیورتیک‌ها برای دفع مایعات اضافی بدن تجویز کند.

اگر سندرم ورید اجوف فوقانی در اثر لخته خون ایجاد شود، پزشک ممکن است ترومبولیز برای حل لخته در ورید یا قرار دادن استنت برای باز کردن ورید مسدود شده توصیه کند. جراحی بای‌پس برای رفع انسداد می‌تواند گزینه‌ای برای درمان باشد.

عوارض سندرم ورید اجوف فوقانی

اگر این سندرم درمان نشود در نهایت می‌تواند منجر به ناتوانی در تنفس شود که می‌تواند کشنده باشد. این سندروم معمولا با سرطان‌هایی که در ناحیه قفسه سینه به وجود می‌آیند در ارتباط است اما می‌تواند با بیماری های سیفلیس و سل نیز همراه باشد.

پیش‌آگهی

این سندروم به تنهایی خود بسیار قابل درمان است و معمولا علائم طی ماه اول درمان بسیار بهبود می‌یابند. با این حال با توجه به اینکه بیشتر موارد این سندروم همراه با سرطان ایجاد می‍‌شود، پیش‌آگهی کلی به نوع و مرحله سرطان درگیر بستگی دارد.

نوشین بخشی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید