انتشار این مقاله


آیا داروی رِمدِزیویر یک مهارکننده‌ی قوی برای کرونا ویروس جدید است؟

مطابق مطالعه جدیدی که در دانشگاه Alberta انجام شده‌است، داروی رمدزیویر می‌تواند با تاثیر بر روی یک آنزیم، از تکثیر SARS-CoV-2 جلوگیری کند.

مطابق مطالعه جدیدی که در دانشگاه Alberta انجام شده‌است، داروی مطالعاتی ابولا تحت عنوان رمدزیویر (remdesivir) می‌تواند با تاثیر بر روی یک آنزیم کلیدی، از تکثیر SARS-CoV-2 جلوگیری کند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) ماه پیش، آغاز یک کارآزمایی چند ملیتی بمنظور بررسی چهار مورد از امیدوارکننده‌ترین گزینه‌های درمانی برای COVID-19 را اعلام کرد.

رمدزیویر یکی از این گزینه‌ها است. این دارو در ابتدا توسط دانشمندان بمنظور درمان ابولا تولید شد، ولی اخیرا باعث پدید آمدن امیدهایی در مبارزه با کرونا ویروس‌ها شده‌است.

بیشتر بخوانید: https://virtualdr.ir/115756-%da%a9%d8%b1%d9%88%d9%86%d8%a7-%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%88%d8%b3-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d9%88-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%a2%d9%86-%da%86%d9%87-%d9%85%db%8c/

پس از انتشار این شواهد و گزارش‌هایی مبنی بر اینکه این دارو در برخی از مبتلایان به COVID-19 باعث بهبود افراد شده‌است، دانشمندان اثرات رمدزیویر بر SARS-CoV-2 را مورد مطالعه قرار داده‌اند.

اخیرا یک تیم تحقیق از دانشگاه Alberta در ادمونتون کانادا، مطالعه‌ in vitro بمنظور بررسی احتمال اثر داروی رمدزیویر بر SARS-CoV-2 همانند اثر آن بر SARS-CoV و MERS-CoV، انجام دادند.

محققان یافته‌های خود را در the Journal of Biological Chemistry منتشر کرده‌اند.

شواهد جدید در حمایت از اثرات درمانی رمدزیویر

محققان دانشگاه Alberta در سال گذشته نشان دادند رمدزیویر می‌تواند با ایجاد تداخل در مکانیسمی که تکثیر و گسترش ویروس را ممکن می‌سازد، MERS-CoV را متوقف سازد.

پروفسور ماتیاس گوته که در هر دو مطالعه مشارکت داشت، می‌گوید “ما در مورد اینکه نتایج مشابهی در رابطه با اثر این دارو در برابر ویروس SARS-CoV-2 مشاهده کنیم، خوش‌بین بودیم”.

در مطالعه جدید، محققان RNA پلیمرازهای وابسته به RNA که در SARS-CoV و SARS-CoV-2 وجود دارند را در سلولهای حشرات وارد کرده و بیان کردند. این پلیمرازها، آنزیمهایی هستند که باعث تکثیر هر دو نوع ویروس کرونا می‌شوند.

آنها سپس آنزیم‌ها را در معرض رمدزیویر قرار داده و وقایع را مشاهده کردند. محققان دریافتند این دارو به طرز کارآمدی بر روی پلیمرازهای این دو ویروس عمل کرده و تکثیر را مهار کرد.

پروفسور گوته اذعان دارد “ما به نتایج تقریبا مشابهی با نتایجی در مورد MERS گزارش داده‌بودیم، دست یافتیم؛ بدین صورت که رمدزیویر یک مهارکننده بسیار قوی برای پلیمرازهای کرونا ویروس‌ها است. اگر این پلیمرازها را مورد هدف قرار دهید، ویروس نمی‌تواند تکثیر شود و بهمین ترتیب یک هدف بسیار منطقی برای درمان است. این پلیمرازهای ویروسهای کرونا دقیق نیستند و به راحتی فریب می‌خورند بصورتیکه مهارکننده دفعات بسیار وارد آنزیم شده و ویروس نمی‌تواند تکثیر شود”.

این شواهد نشان می‌دهند رمدزیویر می‌تواند یک “ترکیب ضد ویروسی با عمل مستقیم” کارآمد علیه SARS-CoV-2 باشد.

با این حال محققان خاطر نشان می‌سازند با اینکه مطالعات آزمایشگاهی حاکی از امیدوارکننده بودن این دارو هستند، ایمنی آن در انسان‌ها را تایید نمی‌کنند.

پروفسور گوته و همکارانش بر این باورند بمنظور تایید کارآیی و ایمنی داروها در زمینه درمان COVID-19، باید منتظر نتایج کارآزمایی‌های بالینی که در جریان هستند، باشیم.

پروفسور گوته خاطر نشان ساخت “باید صبور بوده و در انتظار نتایج کارآزمایی‌های بالینی تصادفی باشیم”.

پروفسور گوته همچنین اعلام کرد این مطالعه و مطالعه پیشین در آزمایشگاه وی که رمدزیویر را شامل می‌شد، تحت حمایتهای شرکت بیوفارماسی Gilead Sciences است که به تولید دارو می‌پردازد.

وی اذعان می‌دارد “ما [در یافتن درمان کارآمد برای COVID-19] درمانده هستیم، ولی باید در مورد تمامی مواردی که وارد کارآزمایی بالینی می‌شوند، امیدوار باشیم”.

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید