انتشار این مقاله


پارونیشیا یا عقربک چیست ؛ علت، علائم و درمان عقربک ناخن

عقربک ناخن، یک عفونت پوستی در اطراف ناخن‌های دست یا پا است.

عقربک ناخن، یک عفونت پوستی در اطراف ناخن‌های دست یا پا است. باکتریها یا نوعی مخمر به نام کاندیدا به طور معمول باعث این عفونت می‌شوند. باکتری‌ها و مخمرها حتی می‌توانند در یک عفونت با هم ترکیب شوند. بسته به علت عفونت، عقربک ناخن ممکن است به آرامی هفته‌ها دوام بیاورد و یا ناگهان ظاهر شود و تنها یک یا دو روز طول بکشد. علائم پارونیشیا قابل ردیابی آسان است و معمولاً با کمترین آسیب به پوست و ناخن‌ها می‌توان به راحتی و با موفقیت درمان کرد. در صورت عدم درمان عفونت شدید می شود و حتی منجر به از بین رفتن جزئی یا کامل ناخن می‌شود.

انواع عقربک ناخن چیست

بسته به سرعت شروع، مدت زمان و نوع عوامل عفونی، عقربک ناخن می تواند حاد یا مزمن باشد.

پارونیشیا حاد

عفونت حاد تقریباً همیشه در اطراف ناخن‌ها اتفاق می‌افتد و به سرعت بروز می کند. و معمولاً در نتیجه آسیب پوستی در اطراف ناخن به دلیل گاز گرفتن، چیدن ناخن، آسیب ریشه ناخن، آسیب مانیکور یا سایر آسیب‌های فیزیکی است. باکتری‌های استافیلوکوکوس و انتروکوکوس در موارد پارونیشیای حاد از عوامل عفونی شایع هستند.

پارونیشیا مزمن

پارونیشیا مزمن می‌تواند در انگشتان یا انگشتان پا ایجاد شود و به آرامی ظاهر می‌شود. چندین هفته طول می‌کشد و اغلب بر می گردد. این بیماری معمولاً توسط بیش از یک عامل آلوده کننده ، اغلب مخمر کاندیدا و باکتریها ایجاد می شود. در افرادی که دائماً در آب کار می کنند شایع تر است. پوست مرطوب مزمن و خیساندن بیش از حد سد طبیعی کوتیکول را مختل می کند. این به شما امکان می دهد مخمر و باکتری ها رشد کرده و در زیر پوست رشد کرده و باعث ایجاد عفونت شوند.

علائم عقربک ناخن چیست

علائم پارونیشیا حاد و مزمن بسیار شبیه است. آن‌ها تا حد زیادی از نظر سرعت و مدت ابتلا به عفونت از یکدیگر متمایز هستند. عفونت‌های مزمن به آهستگی و طی هفته‌های طولانی ادامه می‌یابد. عفونت‌های حاد به سرعت توسعه می‌یابد و طولانی نمی ماند. هر دو عفونت می توانند علائم زیر را داشته باشند:

  • قرمزی پوست اطراف ناخن
  • حساسیت به لمس پوست اطراف ناخن
  • تاول‌های پر از چرک
  • تغییر در شکل، رنگ یا بافت ناخن
  • جدا شدن ناخن

علل عفونت گوشه ناخن

دلایل متعدد برای عقربک ناخن حاد و مزمن وجود دارد. علت اصلی هر یک باکتری‌ها، مخمر کاندیدا یا ترکیبی از این دو عامل است.

علت عقربک ناخن حاد

یک عامل باکتریایی که به واسطه یک نوع تروما به ناحیه اطراف ناخن شما راه یابد، معمولاً باعث ایجاد عفونت حاد می‌شود. این تروما می‌تواند ناشی از گاز گرفتن یا چیدن ناخن‌ها یا ریشه ناخن، سوراخ شدن توسط ابزار مانیکور، فشار بیش از حد به کوتیکول ناخن‌ها و سایر انواع آسیب فیزیکی باشد.

علت عقربک ناخن مزمن

عامل اصلی عفونت در پریونشی مزمن معمولاً مخمر کاندیدا است، اما می‌تواند باکتری نیز باشد. از آنجا که مخمرها در محیط‌های مرطوب به خوبی رشد می‌کنند، این عفونت غالباً با نگه داشتن زیاد پاها یا دست‌های شما در آب ایجاد می‌شود. التهاب مزمن نیز نقش مهمی در ایجاد عقربک مزمن دارد.

تشخیص پارونیشیا چیست

در بیشتر موارد، یک پزشک می تواند به راحتی با مشاهده، پارونیشیا را تشخیص دهد. اگر مشاهده کمک نکند، ممکن است پزشک نمونه ای از چرک عفونت را به آزمایشگاه بفرستد. این کار، دقیقا نوع عفونت را تعیین می‌کند و به پزشک اجازه می‌دهد بهترین روش درمانی را تجویز کند.

نحوه درمان عقربک ناخن چیست

درمان خانگی اغلب در معالجه موارد خفیف، بسیار موفق است. اگر تورم چرک در زیر پوستتان ایجاد شده است می‌توانید روزانه چندین بار محل آلوده را در آب گرم خیس کنید و بعد از آن کاملاً خشک کنید. خیساندن منطقه باعث تخلیه و جذب تورم به خودی خود می‌شود.

اگر عفونت شدید باشد یا اگر به درمان‌های خانگی پاسخ نمی دهد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. همچنین برای رفع ناراحتی و بهبودی سریع‌، ممکن است نیاز به تخلیه تاول یا آبسه ایجاد شده باشد. این کار باید توسط پزشک انجام شود تا از شیوع عفونت جلوگیری شود. در هنگام تخلیه آن، پزشک شما می‌تواند نمونه‌ای از چرک از زخم را نیز تعیین کند تا چه چیزی باعث ایجاد عفونت شده و بهترین راه درمان آن را انتخاب کند.

درمان عقربک ناخن مزمن دشوارتر است. لازم است پزشک خود را ملاقات کنید زیرا احتمالاً درمان خانگی مؤثر نیست. پزشک احتمالاً یک داروی ضد قارچ برای شما تجویز کرده و به شما توصیه می‌کند که ناحیه را خشک نگه دارید. در موارد شدید، ممکن است شما نیاز به عمل جراحی داشته باشید تا بخشی از ناخن خود را جدا کنید. سایر درمان‌های موضعی ضد التهاب نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

جلوگیری از عفونت گوشه ناخن

بهداشت مناسب برای جلوگیری از عقربک ناخن مهم است. دست و پا را تمیز نگه دارید تا از رشد باکتری‌ها در ناخن و پوست خود جلوگیری کنید. جلوگیری از تروماهای ناشی از گاز گرفتن، گرفتن ناخن، مانیکور یا پدیکور نیز می‌تواند به شما در جلوگیری از عفونت‌های حاد کمک کند. برای جلوگیری از ابتلا به عفونت مزمن، باید از قرار گرفتن بیش از حد در معرض آب و محیط‌های مرطوب خودداری کنید و دست و پا را تا حد ممکن خشک نگه دارید.

چشم انداز عقربک ناخن چیست

اگر مورد خفیف پارونیشیا حاد وجود دارد، پیش آگهی خوب است. شما می‌توانید با موفقیت آن‌را درمان کنید، و عود آن بعید است. اگر در مدت زمان طولانی نیز درمان نشود، در صورت مراجعه برای درمان، چشم انداز هنوز خوب است. عفونت مزمن به احتمال زیاد هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه خواهد داشت و اغلب می‌تواند مشکل تر باشد. بنابراین درمان زودرس مهم است.

درمان خانگی عقربک ناخن چیست

سرکه سیب

سرکه سیب یک ضد عفونی کننده طبیعی است و همچنین دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی است. این محلول خاصیت تقویت کننده سلامتی خود را از رسوبات قهوه‌ای موجود در نسخه فیلتر نشده محصول دریافت می‌کند. این باکتری موجود در سرکه سیب، که به عنوان “مادر” نیز شناخته می‌شود، فواید درمانی زیادی دارد؛ از جمله اینکه به عنوان داروی طبیعی برای پارونیشیا به کار می‌رود.

جوش شیرین

باکتری‌ها در یک محیط اسیدی رشد می‌کنند. اگر رژیم شما شامل خوردن مقدار زیادی غذا با ارزش غذایی کم یا نوشیدن نوشابه است، احتمال دارد که از حذف این غذاهای اسیدی و نوشیدنی‌ها از رژیم غذایی خود سود ببرید. باکتری‌های ایجاد کننده عقربک ناخن، برای زنده ماندن به یک محیط اسیدی متکی هستند. تغییر سطح pH پوست شما می‌تواند میزان عفونت را کاهش داده و علائم شما را محدود کند. جوش شیرین به غیر از پخت و پز دارای کاربردهای بسیار مفیدی است و تمام مزایای آن از توانایی این ترکیب در کاهش اسیدیته است.

روغن درخت چای

این روغن ضروری یک درمان شگفت انگیز برای هرگونه عفونت است. روغن درخت چای خواص ضد التهابی، ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی خود را از فلاونوئیدها و ترپن‌های موجود در عصاره به دست می‌آورد. ترپن‌ها مانند جادو برای درمان چرک کردگی گوشه ناخن عمل می‌کنند.

ژل آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا به دلیل داشتن برگ‌های ضخیم و گوشتی و رنگ سبز آن شناخته شده است. این گیاه به عنوان یک درمان موضعی ضد باکتری و ضد عفونی کننده برای انواع بیماری ها، دارای سابقه‌ای غنی است. شما می توانید از خواص درمانی عالی آلوئه ورا برای درمان عفونت گوشه ناخن استفاده کنید.

آیسان نوژه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید