انتشار این مقاله


پارگی مینیسک زانو چیست؛ علت، روش تشخیص و درمان

پارگی مینیسک زانو یکی از آسیب های شایع زانو می باشد به خصوص زمانی که وزن کامل خود را روی زانوتان می اندازید منجر به پارگی مینیسک زانو می شود. هرکدام از زانو ها دوقطعه ی غضروفی C شکل دارند که مانند بالشی مابین استخوان های shin وthigh قرار گرفته است. پارگی مینیسک زانو سبب […]

پارگی مینیسک زانو یکی از آسیب های شایع زانو می باشد به خصوص زمانی که وزن کامل خود را روی زانوتان می اندازید منجر به پارگی مینیسک زانو می شود.

هرکدام از زانو ها دوقطعه ی غضروفی C شکل دارند که مانند بالشی مابین استخوان های shin وthigh قرار گرفته است. پارگی مینیسک زانو سبب درد تورم و سفتی می شود. ممکن است شما احساس کنید  که زانویتان قفل شده و نمیی توانید آن را حرکت بدهید.

راه های درمانی مانند استراحت استفاده از یخ و دارو گاهی برای تسکین مینیسک کافی بوده اما در موارد شدید تر نیازمند جراحی می باشد.

علائم

اگر مینیسکتان پاره شده است باید به دنبال نشانه های زیر باشید:

●احساس ترک خوردگی
 ●تورم یا سفتی
 ●درد، به خصوص هنگام چرخاندن زانو
 ●مشکلات در صاف کردن کامل زانو
 ●احساس می کنید وقتی سعی می کنید آن را حرکت دهید، زانوی شما در جای خود قفل شده است

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر زانوی شما دردناک یا متورم است، یا اگر نمی توانید زانو را به روش های معمول حرکت دهید، با پزشک خود تماس بگیرید.
درخواست یک قرار ملاقات در کلینیک مایو

علل پارگی مینیسک زانو

منیسک پاره شده می تواند ناشی از هرگونه فعالیتی باشد که باعث می شود زانوی خود را به زور پیچانده یا بچرخانید، مانند پیوند زدن تهاجمی یا توقف و چرخش ناگهانی. حتی زانو زدن، چمباتمه زدن عمیق یا بلند کردن وسیله ی سنگین گاهی اوقات می تواند منجر به پاره شدن منیسک شود. ورزش هایی که نیاز به چرخش و توقف ناگهانی دارند ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای پارگی منیسک زانو قرار دهد. برخی از این ورزش ها عبارتند از:
 ●فوتبال
 ●بسکتبال
 ●فوتبال
 ●تنیس

به گفته بیمارستان کودکان بوستون، پارگی منیسک زانو در کودکان ببیشتر شایع است؛ زیرا کودکان در سنین پایین در ورزش های سازمان یافته شرکت می کنند. علاوه بر ای ، هنگامی که فقط روی یک ورزش تمرکز می کنید، کودک احتمالاً دچار پارگی منیسک می شود. همین مسئله در مورد نوجوانانی که در ورزش های رقابتی شرکت می کنند نیز صادق است.

اگر به آرتروز مبتلا هستید، بیشتر در معرض خطر آسیب دیدگی زانو یا پاره شدن مینیسک زانو هستید. استئوآرتریت یک اختلال شایع مفصلی است که شامل درد و سفتی در مفاصل شما ناشی از پیری می باشد که سبب ساییدگی و پارگی می شود. در بزرگسالان مسن، بالای ۳۰ سال، تغییرات دژنراتیو زانو می تواند به مینیسک پاره زانو همراه با تروما کم یا بدون آن کمک کند.

عوامل خطر

انجام فعالیت هایی که شامل پیچ خوردگی تند و محور زانو می باشد، شما را در معرض خطر مینیسک پاره شده قرار می دهد. این خطر برای ورزشکاران به ویژه زیاد است – به ویژه برای کسانی که در ورزش های تماسی، مانند فوتبال، یا فعالیت هایی مثل تنیس یا بسکتبال است، رخ می دهد.
با افزایش سن خطر و همینطور چاقی احتمال پاره شدن منیسک زانو افزایش می یابد.

عوارض

مینیسک پاره شده می تواند منجر به احساس درد در زانوی شما شود، ناتوانی در حرکت زانو به طور عادی یا درد مداوم در زانو ممکن است شما بیشتر در معرض استئوآرتریت قرار گیرید.
تشخیص
پارگی مینیسک زانو اغلب می تواند در طی معاینه بدنی مشخص شود. پزشک شما ممکن است زانو و پا را به موقعیت های مختلف منتقل کند، پیاده روی را تحت نظر گیرد و از شما بخواهد که بتوانید به منظور مشخص کردن علت علائم و علائم خود، چمباتمه بزنید.
پزشک شما همچنین ممکن است یک آزمایش McMurray انجام دهد تا به دنبال پارگی منیسک باشد. این آزمایش شامل خم شدن زانو و سپس صاف کردن و چرخاندن آن است. ممکن است شما در طول این تست صدای پاپ کمی را بشنوید. این می تواند نشانه  پارگی منیسک باشد.

تست های تصویربرداری

اشعه ایکس: از آنجایی که مینیسک از غضروف ساخته شده است و در پرتوهای اشعه ی ایکس ظاهر نمی شود؛ اشعه ی ایکس به خوبی می تواند مشکلات مشابه به آن را تشخیص دهد.

ام آر آی: با استفاده از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی قوی تصاویر دقیقی از هر دو بافت نرم و سخت را نشان می دهد. این روش موثر ترین و بهترین روش برای تشخیص مینیسک پاره شده  زانو می باشد.

سونوگرافی: سونوگرافی از امواج صوتی برای گرفتن تصاویر در داخل بدن استفاده می کند. با این کار مشخص می شود که آیا شما غضروف شما متراکم است یا شل؟

آرتروسکوپی

در بعضی موارد، پزشک شما ممکن است از ابزاری موسوم به آرتروسکوپ برای معاینه داخلی زانو استفاده کند. آرتروسکوپ از طریق یک برش کوچک در نزدیکی زانوی شما وارد می شود.
دستگاه حاوی یک نور و یک دوربین کوچک است که یک تصویر بزرگ شده از قسمت داخلی زانو را بر روی مانیتور منتقل می کند. در صورت لزوم، می توان ابزار جراحی را از طریق آرتروسکوپ یا از طریق برش های کوچک اضافی در زانو وارد کرد تا پارگی را اصلاح و یا ترمیم کند.

درمان اولیه

درمان منیسک پاره شده بسته به نوع، اندازه و محل پارگی متفاوت می باشد.

در ابتدا شما باید آسیب های زانو را با تکنیک های محافظه کارانه درمان کنید که شامل استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع یا روش RICE می باشد
 زانوی خود را استراحت دهید. برای جلوگیری از هرگونه تحمل وزنی بر روی مفصل، از عصا استفاده کنید. از هرگونه فعالیتی که درد زانو را بدتر می کند، خودداری کنید.

 هر ۳ تا ۴ ساعت به مدت ۳۰دقیقه  روی زانوی خود یخ بگذارید.

زانو را در یک باند الاستیک فشرده بپیچید تا التهاب کاهش یابد.

زانو را بلند کنید تا تورم کاهش یابد.

دارودرمانی
همچنین می توانید از داروهایی مانند ایبوپروفن (Advil)، آسپرین (بایر) یا سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) استفاده کنید تا درد و تورم اطراف زانو کاهش یابد.
پارگی های مرتبط با آرتریت اغلب با درمان آرتریت به مرور زمان بهبود می یابند، بنابراین معمولاً جراحی لازم نیست. بسیاری از وارگی های دیگر که با قفل شدن یا انسداد حرکت زانو همراه نیستند، با گذشت زمان از میزان درد کاسته، بنابراین نیازی به جراحی نیز ندارند.

درمان پارگی مینیسک

فیزیوتراپی می تواند به شما در تقویت عضلات اطراف زانو و پاها کمک کند تا زانویتان تثبیت و قدرت خویش را حفظ نماید.
جراحی پارگی مینیسک
اگر زانوی شما علیرغم توانبخشی یا درد زانوی شما دردناک باشد، پزشک ممکن است عمل جراحی را توصیه کند. بعضی اوقات ترمیم مینیسک پاره شده زانو به ویژه در کودکان و بزرگسالان ممکن است.
اگر پارگی قابل ترمیم نباشد، مینیسک ممکن است از طریق جراحی بریده شود، احتمالاً از طریق برش های ریز با استفاده از آرتروسکوپ پس از عمل باید تمریناتی انجام دهید تا قدرت و پایداری زانو افزایش یابد.

پزشک در مورد چگونگی آماده شدن برای جراحی آرتروسکوپی دستورالعمل خاصی به شما می دهد. برخی از دستورالعمل ها شامل موارد زیر باشد:
قبل از عمل خود استفاده از عصا را یاد بگیرید.
 نیازهای کامل پیشگیری، مانند آزمایش خون، اشعه ایکس، ام آر آی، الکتروکاردیوگرام (EKG) و سایر مجوزهای پزشکی از جمله ترخیص بیهوشی را تهیه کنید.
 قبل از عمل، تجویز داروی درد را پر کنید.
شب قبل از عمل از خوردن یا آشامیدن خودداری کنید.

اگر شما آرتریت دژنراتیو پیشرفته دارید، پزشک شما ممکن است جایگزینی زانو را توصیه کند. برای افراد جوان که بعد از عمل علائم و علائمی دارند اما آرتریت پیشرفته ندارند، پیوند منیسک ممکن است مناسب باشد. عمل جراحی شامل پیوند منیسک از کشکک است.

سبک زندگی و داروهای خانگی

از فعالیت هایی که درد زانوی شما را تشدید می کند؛ به ویژه ورزش هایی که باعث می شود زانو به سختی بپیچد، خودداری کنید تا درد از بین برود. تسکین دهنده یخ و بدون درد می تواند کمک کننده باشد.

آماده شدن برای قرار ملاقات

درد و ناتوانی در ارتباط با مینیسک پاره شده زانو باعث می شود بسیاری از افراد به دنبال مراقبت های اضطراری باشند. برخی دیگر با پزشکان خانواده خود قرار ملاقات می گذارند. بسته به شدت آسیب دیدگی، ممکن است به پزشک متخصص پزشکی ورزشی یا متخصص جراحی استخوان و مفاصل (جراح ارتوپدی) مراجعه کنید.
آنچه شما می توانید انجام دهید.
قبل از قرار ملاقات، آماده پاسخگویی به سؤالات زیر باشید:
 ●چه موقع جراحت رخ داده است؟
●در آن زمان چه کار می کردید؟
 ●بعد از آن تورم زیادی وجود داشت؟
 ●آیا قبلاً زانوی خود را زخمی کرده اید؟
 ●آیا علائم شما مداوم یا گاه به گاه بوده است؟
 ●آیا به نظر می رسد حرکات خاص باعث بهبود یا بدتر شدن علائم شما می شوند؟
 ●آیا هنگام تلاش برای جابجایی، زانوی شما قفل می شود یا احساس مسدود شدن می کنید؟
●آیا هرگز احساس می کنید زانوی شما ناپایدار است یا قادر به پشتیبانی از وزن شما نیست؟

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید