انتشار این مقاله


مانور جایگزینی کانالیت چیست و چگونه انجام می شود؟

مانور جایگزینی کانالیت مانور جایگزینی کانالیت می‌تواند به تسکین سرگیجه وضعیتی خوش‌خیم(BBPV) کمک کند، وضعیتی که در اثر تکان دادن سرتان دوره‌های کوتاه ولی شدید سرگیجه ایجاد می‌شوند. سرگیجه معمولاً از بخشی از گوش داخلی که مسئولیت تعادل (هزارتوی وستیبولار) را بر عهده دارد ناشی می شود. BPPV وقتی اتفاق می افتد که ذرات ریزی […]

مانور جایگزینی کانالیت


مانور جایگزینی کانالیت می‌تواند به تسکین سرگیجه وضعیتی خوش‌خیم(BBPV) کمک کند، وضعیتی که در اثر تکان دادن سرتان دوره‌های کوتاه ولی شدید سرگیجه ایجاد می‌شوند.

سرگیجه معمولاً از بخشی از گوش داخلی که مسئولیت تعادل (هزارتوی وستیبولار) را بر عهده دارد ناشی می شود. BPPV وقتی اتفاق می افتد که ذرات ریزی به نام اوتوکونیا در یک قسمت از گوش داخلی‌تان شل شده و در مجرای گوش داخلی شما قرار می گیرند.
مانور جایگزینی کانالیت می تواند اوتوکونیا را به قسمتی از گوش شما منتقل کند که در آنجا سرگیجه ایجاد نمی شود. روش جایگزینی کانالیت شامل چند حرکت ساده سر بوده که در مطب پزشک انجام می‌گیرد. این روش کاملاً مؤثر بوده و در حدود ۸۰ درصد افراد بعد از یک یا دو درمان ، سرگیجه بهبود می‌یابد. با این حال ، ممکن است دوباره عود کند.

چرا این مانور انجام می‌شود؟


عمل جابجایی مجدد کانال برای حرکت دادن اوتوکونیا از کانالهای نیم دایره ای پر از مایعات گوش داخلی، به یک ناحیه باز مانند کیسه کوچک (حلزونی) که یکی از اندام های اوتولیت (دهانه) در گوش است، منتقل می شود. در این حالت ، این ذرات باعث سرگیجه نشده و احتمالاً توسط مایعات بدن در گوش‌تان محلول شده ومجدداً جذب می شوند.

خطرات این روش


مانور جایگزینی کانالیت به دلیل برخی از خطرات ناشی از آن ، باید همیشه تحت نظارت پزشک متخصص انجام شود ، از جمله:
• آسیب به گردن یا کمر
• حرکت اوتوكونیا به داخل كانالی غیر از حلزون که می تواند باعث سرگیجه شود
• عوارض جانبی ، از جمله احساس تهوع ، سرگیجه و سرگیجه ، که ممکن است برای تسکین به دارو نیاز داشته باشد.
قبل از شروع روش جابجایی مجدد کانالیت اطمینان حاصل کنید که درموردبرخی شرایط سلامتی‌تان مانند وضعیت گردن یا کمر ،جداشدگی شبکیه یا مشکلات عروقی به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است لازم باشد که روش مانورجایگزینی کانالیت را به تأخیر بیاندازید.

چگونه آماده شوید؟


آماده سازی خاصی برای روش جایگزینی مجدد کانالیت وجود ندارد. لباس هایی بپوشید که به شما امکان می دهد آزادانه از طریق هر یک از مانورها حرکت کنید.

چه انتظاراتی باید داشته باشید؟


حین پروسه


روش جایگزینی مجدد کانالیت شامل نگه داشتن سردر چهار موقعیت برای حدود ۳۰ تا ۴۵ ثانیه یا تا زمانی که علائم در حین نگه داشتن آن موقعیت ازبین بروند. به طور معمول ، بعد از قطع علائم ، ۲۰ ثانیه دیگر در هر موقعیت باقی خواهید ماند. این عمل ممکن است در طول یک جلسه درمانی سه یا چند بار تکرار شود.
بسته به ترجیح پزشک ، ممکن است دستگاه تصویربرداری مادون قرمز را بر روی چشمان خود بگذارید. این دستگاه به پزشک شما کمک می کند تا در طول هر مانور چشم شما را معاینه کند. دستگاه می تواند فقط کمک کننده باشد اما برای درمان موفقیت آمیز ضروری نیست.
در اینجا مراحل انجام مانور جایگزینی کانالیت را مرور می‌کنیم:

مرحله ۱. ابتدا از حالت نشسته به حالت خمیده حرکت می کنید و سر خود را ۴۵ درجه به طرف آسیب دیده می‌چرخانید. پزشکتان به افزایش زاویه سرتان با لبه میز کمک خواهدکرد.
مرحله ۲. در حالتی که سرتان هم‌چنان در لبه میز قرار دارد ، از شما خواسته می شود که سر خود را به آرامی از طرف آسیب دیده با حدود ۹۰ درجه دور کنید.
مرحله۳. خودتان هم به آن طرف بچرخید. حین نگاه کردن به کف زمین سرتان باید‌کمی زاویه داشته باشد.
مرحله چهارم: سرانجام ، شما با دقت به حالت نشسته در آمده و به موقعیت مرکز برمی‌گردید.

پس از پروسه


بعد از انجام عمل ، شما باید بقیه روز آن گوش موردنظر را بالاتر از سطح شانه خود نگه داشته و به صورت صاف دراز نکشید. شب ها ، با استفاده از چند بالش زیر سر خود بر روی شیب خفیف بخوابید. این اجازه می دهد تا ذراتی که در لابیرنت حلزونی‌تان شناور می شوند در محل کار خود قرار گرفته یا توسط مایعات بدن جذب شوند.
صبح روز بعد ، مطابق دستورالعمل پزشک ممکن است لازم باشد تمرینات مشابهی انجام دهید – اما بدون آنکه سر خود را روی لبه تخت ببندید – برای بررسی اینکه آیا روند عمل در مطب مؤثر بوده است یا نه؟ اگر سرگیجه شما ادامه دارد ، به پزشک خود بگویید.
ممکن است لازم باشد چندین روز قبل از فروکش کردن علائم این تمرینات را انجام دهید.

نتایج


تقریباً ۸۰ درصد افرادی که تحت این عمل قرار می گیرند ، تسکین می یابند. اگر علائم برگردد ، می توان از تکرار روش استفاده کرد. برای رفع علائم ممکن است لازم باشد چندین بار روش را تکرار کنید. اگر علائم بهبود نیافت ، با پزشک خود مشورت کنید.

شادی فارابی ملکی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید