انتشار این مقاله


آیا فرورفتگی خاجی یا دیمپل ساکرال خطرناک است؟

دیمپل ساکرال چه قدر جدی است؟

فرورفتگی خاجی فضای تورفته‌ای است كه در بدو تولد در پوست قسمت تحتانی كمر، معمولاً در بالای شکاف بین باسن قرار دارد. اکثر فرورفتگی‌های ساکرال بی‌ضرر هستند و نیازی به درمان ندارند.

فرورفتگی خاجی که همراه با توده‌های موی نزدیک به هم، پوست اضافی یا انواع خاصی از تغییر رنگ پوست همراه است، گاه با یک ناهنجاری اساسی زمینه‌ای ستون فقرات یا نخاع دربر دارد. در این موارد، پزشک ممکن است آزمایش و تصویربرداری را توصیه کند. اگر یک ناهنجاری کشف شود، درمان متناسب با علت اصلی دنبال می‌شود.

علائم دیمپل ساکرال

فرورفتگی ساکرال هیچ علائمی به جز خود تورفتگی ندارد. کمرنگ و معمولاً کم عمق است و در خلال باسن یا در نزدیکی آن یافت می‌شود. در موارد نادر، برخی از دیمپل‌های ساکرال نشانه‌ای از مشکلات ستون فقرات یا نخاع است. در این موارد، پزشک بیمار را برای ارزیابی بیشتر به مراکز تصویربرداری ارجاع می‌دهد. دیمپل ساکرال که نشانه مشکل همراه با ستون فقرات است ممکن است علائمی داشته باشد از جمله:

  • توده موهای نزدیک
  • مقدار کمی پوست اضافی
  • کبودی یا تغییر رنگ پوست در محدوده

علل فرورفتگی دنبالچه

فرورفتگی دنبالچه یک بیماری مادرزادی است، به این معنی که در بدو تولد وجود داشته و علل مشخصی ندارد.

عوارض

به ندرت، فرورفتگی ساکرال با یک ناهنجاری اساسی زمینه‌ای ستون فقرات یا نخاع همراه است. مثال‌ها عبارتند از:

  • اسپینا بیفیدا. یک شکل بسیار خفیف از این حالت، بنام اسپینا بیفیدا اکولتا (spina bifida occulta)، هنگامی رخ می‌دهد که ستون فقرات به طور صحیح در اطراف نخاع بسته نشود، و بند ناف در داخل کانال ستون فقرات باقی بماند. در اکثر موارد، اسپینا بیفیدا اکولتا هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند.
  • سندرم تترد کورد. نخاع به طور معمول در کانال نخاع بطور آزاد آویزان می‌شود. سندرم تترد کورد نوعی اختلال است که هنگامی که بافت متصل به نخاع است حرکات آن را محدود می‌کند. علائم و نشانه‌ها ممکن است شامل ضعف یا بی‌حسی در پاها و بی‌اختیاری مثانه یا روده باشد.

خطرات ناشی از این مشکلات ستون فقرات در صورتی افزایش می‌یابد که فرورفتگی ساکارال همراه با توده مو، اضافات پوستی یا انواع خاصی از تغییر رنگ پوست باشد.

آیا می توان فرورفتگی خاجی جلوگیری کرد؟

از آنجا که فرورفتگی‌های ساکرال در بدو تولد وجود دارد، جلوگیری از آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

تشخیص

فرورفتگی‌های ساکرال در بدو تولد وجود دارد و در معاینه بدنی اولیه نوزاد مشهود است. در بیشتر موارد، آزمایش بیشتر ضروری نیست اما اگر بسیار بزرگ است یا همراه با توده مو، پوست اضافه یا انواع خاصی از تغییر رنگ پوست هست، پزشک ممکن است آزمایشات تصویربرداری را برای رد مشکلات نخاعی پیشنهاد دهد.

این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سونوگرافی. این روش غیر تهاجمی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصاویر از ساختارهای بدن استفاده می‌کند.

تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI). در صورت نیاز به جزئیات بیشتر، پزشک ممکن است MRI را استفاده کند که از امواج رادیویی و یک میدان مغناطیسی قوی برای ایجاد تصاویر مقطعی از بدن استفاده می‌کند.

درمان فرورفتگی خاجی

اغلب فرورفتگی خاجی مشکلی ایجاد نمی‌کنند و نیاز به درمان ندارند. اگر دیمپل ساکرال علامت بیماری زمینه‌ای ستون فقرات مانند اسپینا بیفیدا یا سندرم تترد کورد باشد، پزشک براساس شرایط فردی در مورد گزینه‌های درمانی صحبت خواهد کرد.

آماده شدن برای قرار ملاقات با پزشک

به طور کلی، کودک شما نیازی به مراجعه اختصاصی به پزشک برای فرورفتگی خاجی ندارد. اگر در مورد فرورفتگی دنبالچه سؤالی دارید، می‌توانید این موارد را در ویزیت‌ها و معاینات  روزمره کودکتان با پزشک مطرح کنید.

برخی از سؤالاتی که ممکن است بخواهید از پزشک فرزند خود بپرسید عبارتند از:

  • آیا کودک من نیاز به آزمایش دارد تا مطمئن شود دلیل دیگری وجود ندارد؟
  • آیا منطقه نیاز به نظافت یا مراقبت خاصی دارد؟
  • آیا درمانی لازم است؟
  • آیا تا به حال فرورفتگی خاجی با بیماری‌های جدی‌تر همراه شده است؟

منابع

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/sacral-dimple/symptoms-causes/syc-20377353

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/17780-sacral-dimple

طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید